אילו תכניות לעידוד הליכה של תלמידים קיימות בעולם?
תשובה:Walking school Bus תכנית הקיימת במספר מדינות לעידוד הליכה לבית-הספר. מתנדבים עוברים ואוספים את הילדים המחכים בפתחי בתיהם והולכים יחד לבית-הספר ברגל. וריאציה של התוכנית היא the bicycle train מבוגר נוסע על אופניים עם קבוצה של ילדים. בשנת 2007 במדינת
מהם השיקולים בבחירת המבחנים שישמשו להערכת תלמידים בשיעורי חינוך גופני?
תשובה:גורמים אחדים משפיעים על הישג התלמיד במבחנים גופניים: (א) כישרון התלמיד (ב) ההתפתחות הגופנית-מוטורית שלו (ג) מיומנות התלמיד לבצע את המבחן (ד) מוטיבציית התלמיד (ה) תנאי ביצוע המבחן – משטח המבחן, שופטים, ציוד, האווירה בזמן המבחן ותנאי מזג-הא
מהו מבחן ביפ להערכת כושר גופני?
תשובה:מבחן 'ביפ' פוּתח בתחילת שנות השמונים על-ידי לגר ולמברט (Leger & Lambert) מאוניברסיטת מונטריאול, קנדה. המבחן ידוע בשמות רבים: ביפ (beep), בליפ (bleep), מבחן ריצה רב-שלבי (multistage running test, (20 meter shuttle test, מבחן יו-יו, PACERProgr
מהן השיטות למדידת פעילות גופנית?
תשובה:חלוץ בתחום היה הרופא האמריקאי ד"ר קנת קופר שפרסם בשנת 1968 את ספרו AEROBICS והציע שיטת ניקוד למדידת הפעילות הגופנית (ראו שאלה על תכנית קופר). מבחן FITNESSGRAM שפותח ב – Cooper Institute (אותו הקופר מהפסקה הקודמת...) עבור תלמידי בתי-ספר משתמש
מי היו הראשונים לרוץ 10,000 מטר בפחות מ – 31 ,30, 29, 28 ו – 27 דקות?
תשובה:השיא העולמי הרשמי הראשון נקבע בשנת 1911 על ידי הצרפתי ז'אן בואן והיה 30:58.8 דקות. עברו 28 שנים עד לריצה הראשונה מתחת חצי שעה. הכבוד נפל בחלקו של הרץ הפיני טאיסטו מאקי שעצר את השעונים בהלסינקי בתאריך 17.9.1939 על 29:52.6 ד'. הרץ הגדול, "ה
מהם עקרונות האימון הגופני?
תשובה:קיימים כמה עקרונות יסוד. ניסוח עקרונות אלה ושמותיהם לא תמיד זהים אך קיימת לגביהם הסכמה רחבה: א)הפיכות, חוק השימוש, התמדה – בכדי לשמור על כושר או לשפר אותו יש להתאמן בהתמדה. הפסקת האימון תביא לירידה בכושר הגופני. ב)הדרגתיות, עומס יסף- תכנית א
האדם הוא אחד המינים היחידים בעולם החי בעל יכולת ריצה למרחקים ארוכים. אילו יתרונות אבולוציוניים היו להתפתחות יכולת הריצה?
תשובה:שאלה מעניינת היא אילו יתרונות קיבל האדם מיכולתו לרוץ מרחקים ארוכים במקום ללכת אותם. כידוע, ההליכה פחות מאמצת, יותר בטוחה וגם חסכונית יותר באנרגיה. אחת האפשרויות היא שהריצה אפשרה לאדם לשכלל את יכולות הצייד שלו וכך לזכות במזון עתיר חלבונים – בשר
מדוע אני רץ מהר יותר בחדר כושר?
תשובה:קיימים חילוקי דעות בשאלה האם קל יותר לרוץ על הטרדמיל (מסילה, הליכון) בחדר הכושר.יש הטוענים כי קל יותר לרוץ על הטרדמיל אך ריצה רגילה בשטח היא מהירה יותר.במחקרים נמצא כי בריצה במהירויות זהות, הדופק בשעת ריצה על טרדמיל היה נמוך יותר. לעומת זאת כאשר ביק
האם צריך לבצע מתיחות בחימום לפני תחרויות?
תשובה:מי מאיתנו לא מבצע, אולפחות היה מבצע, מתיחות לפני אימון או תחרות? כמעט כל אחד. למה בעצם? כי כך כולם עושים... האם זה עוזר בתחרות עצמה? יש כמה מחקרים שהראו כי מתיחות סטטיות פגעו בביצוע של משימות הדורשות כוח מתפרץכמו ניתור או ספרינט למרחק קצר מאד (20 מט
האם מורים לחינוך גופני צריך ללמד סגנון ריצה ו"נשימה נכונה"?
תשובה:לא פעם אנו שומעים עצות מ"מביני דבר" כי צריך ללמד את הרצים אייך לנשום נכון ובזמן הריצה צריך להתרכז בתדירות הנשימה ועומקה. עצה שכיחה נוספת היא להתרכז בסגנון הריצה. במחקר שביצעה קבוצת חוקרים גרמנית והתפרסם במגזין Journal of sports sciences. התבקשו 24
מהם יתרונות האימון לפי זמן?
תשובה:בשלושים השנים האחרונות הופיעו בשוק עזרי אימון רבים. לדעתי, החשוב שבהם הוא לא שעון הדופק אלא דווקא השעון הדיגיטלי המכיל סטופר שגרסאות ראשונות שלו הופיעו בתחילת שנות ה – 80 וגרסאות עם זיכרון הופיעו בתחילת שנות ה – 90. בניגוד למה שרבים חושב
האם צריכים להשתמש בטבלאות ניקוד כדי לתת ציונים בחינוך גופני?
תשובה:המורים לחינוך-גופני צריכים לעודד את כל תלמידיהם להתקדם ללא קשר לרמתם ההתחלתית. אולי אפילו צריך לתת עידוד מיוחד לתלמידים בעלי הישגים חלשים. לדוגמה: בטבלה המורחבת של "אות הכושר והספורט" שהיה נהוג עד לפני מספר שנים בבתי-הספר בישראל (למעשה, הוא עדיין לא
האם ישיגו אי פעם הנשים את הגברים בתחרויות ריצה?
תשובה:בשנת 1992 התפרסםבמגזין המכובד NATURE מאמר של צמד פיסיולוגים, סוזאן וורד ובריאן ויפ שכותרתו: "האם בקרוב ישיגו הנשים את הגברים בריצה?"צמד החוקרים ניתח את התקדמות שיאי העולםשל הנשים והגברים בריצה משנות ה – 20 של המאה הקודמת ועד 1990והראה שקצב התק
מי היה בר-אור ששמו נקשר למבחן הכושר בצה"ל ("בוחן בר-אור")?
תשובה:ד"ר עודד בר-אור ז"ל (1937 – 2005) היה רופא וחוקר שניהל את מחלקת המחקר של מכון וינגייט החל משנת 1969 והיה מרצה במכללת וינגייט. בשנות השמונים עבר לקנדה והיה מדען בעל שם עולם בתחום הפיסיולוגיה של המאמץ. בין היתר היה בין מפתחי "המבחן האנאירובי של
האם יש ירידת כושר בקרב הנוער?
תשובה:האם יש ירידת כושר בקרב הנוער בשנים האחרונות? אפשר לחלקאת החוקרים בעולם העוסקים בסוגיהלארבע קבוצות לפי הטענות שלהם: א) יש ירידה בכושר ב) אין ירידה בכושר ג) אי אפשר לדעת ד) מבחני כושר הם בזבוז זמן אחד החוקרים הבולטים בתחום הוא האוסטרלי ר. טומק
מה שיטת קופר לפיתוח יכולת אירובית?
תשובה:השיטה פותחה על-ידי הרופא האמריקאי ד"ר קנת קופר בשנות הששים. קופר היה רופא בחיל האוויר האמריקאי והרגיש צורך לפתח שיטה לעודד אנשים לעסוק בפעילות גופנית בריאותית. השיטה מבוססת על צבירת נקודות. כדי להיות בכושר בריאותי טוב צריך לצבור לפחות 30 נקודות בשבו
אני מבקשת הפניה לאתר או מאגר מידע שבו אמצא מידע על החוקה של המקצועות הבאים: ריצות ארוכות ,ריצות קצרות וקפיצה למרחק
תשובה:המקצועות שהזכרת שייכים כולם לענף האתלטיקה. חוקת האתלטיקה המלאה נמצאת באינטרנט באנגלית file:///C:/Users/USER/Downloads/C2.1%20-%20Technical%20Rules%20(amended%20on%2031%20January%202020%20(6).pdf חוקים 160 עד 167 בחוקת האתלטיקה מתייחסים לריצות באופן
נכדי גל לפידות בן 10 הוא שחקן כדורגל בהפועל באר שבע ולאחרונה התחיל להתעניין באתלטיקה בכלל ובריצה ל 60 מ' בפרט. אשמח לקבל מכם הצעות לגבי איך מתאמנים לריצה בשביל לשפר ביצועים
תשובה:כפי שעניתי על שאלה דומה לפני מספר ימים, ילד בן 10 העוסק בספורט, קרוב לוודאי שיפר הישגיו בריצות הקצרות עד גיל 15 לפחות, בעיקר בגלל הגדילה וגם מאחר שמשחק הכדורגל והאימונים שהילד עובר בקבוצה כוללים הרבה ריצות מהירות. קיימת אפשרות בקבוצות מסוימות לשלב בי
שלום, שמי גל לפידות ואני בין 10.5, התוצאה שלי היא 9.19 ב 60 מטר ריצה. רציתי לדעת אם תוצאה זו טובה? ואיך עלי להשתפר?
תשובה:התוצאה שלך בהחלט יפה! בריצות הקצורות יש חשיבות גדולה מאד לדרך בה נמדדה התוצאה. אם המדידה הייתה ידנית יש לעגל התוצאה כלפי מעלה ל-9.2 שניות. רק אם המדידה הייתה אוטמטית יש לרשום את ההישג כ-9.19. בריצות הקצרות ההישגים מושפעים מאד מהגדילה, לכן סביר שאם
שלום רב, מה ההמלצות לאימון גופני לנערים בני 15 הרוצים לחזק את זרועותיהם, ובפרט המלצות תוכנית אימון במתח, שכיבות סמיכה, ועוד? תודה
תשובה:שיטת האימון הפשוטה ביותר היא שיטת הסטים: מבצעים מספר סטים של התרגיל עם מנוחה בין הסטים. מספר החזרות, מספר הסטים, זמן המנוחה ומספר האימונים בשבוע צריך להיקבע באופן אישי לכל מתאמן והוא גם משתנה עם התקדמות האימונים. יש מספר עקרונות חשובים באימון: א) התמ
שלום אני בת 13 עוד מעט 14.מטר 56 בערך. אני מתעמלת באופן חובבני (4 פעמים בשבוע התעמלות מכשירים). עכשיו בגלל הקורונה אני עושה רק אימונים בבית. המטרה שלי היא לרדת במשקל תוך עלייה/ שמירה על מסת שריר וקצת להתנפח (וקוביות). אני בכושר ואני רוצה כמו שכבר ציי
תשובה:1) לא אתייחס לנושא הירידה במשקל. נושא זה קשור יותר לתזונה מאשר לפעילות גופנית ובמיוחד בגילך חשובה תזונה נכונה ומאוזנת. לשם כך את צריכה להתייעץ עם תזונאי/ת ולעשות זאת על בסיס אישי. 2) יש שיטות רבות ומגוונות שניתן להתאמן לפיהן. א) שיטת הסטים. בשיטה זו
מהם תנאי הקבלה למכללה?
תשובה:את תנאי הקבלה למכללה תוכל למצוא באתר המכללה - https://www.wincol.ac.il/בקישור הבא: https://bit.ly/2UkEHww בברכה, שלמה בן גל מנכ"ל המכללה
היי, אני בן 18 כרגע לאחר פציעה בקרסול. לפני הפציעההייתי מבצע ריצת 2000 בכ-8 דקות, כיום אני עומד על 9:30. עליתי בגלל הפציעה בכ-10 קילו ככה שאני מניח שחלק מההאטה בקצב נובעת מהעליה במשקל. אני מתאמן לצבא, כרגע משתדל לעשות 3 אימונים בשבוע- ריצת נפח של כ-
תשובה:הנחיות משרד הבריאות לא מאפשרות לנו כרגע להתאמן מחוץ לבית. יש אנשים שיש להם בבית מכשירי כושר אירוביים כמו מסילה נעה (הליכון, טרדמיל) והם עברו להתאמן בהם. לאחרים מומלץ להתאמן בשיטת האימון המחזורי. בוחרים מספר תרגילים שאפשר לבצע אותם בבית ומבצעים אותם ב
שלום, אני בן 14 עוד מעט. גובהי 1.65 מ'. אני משחק כדורגל בקבוצה מקצועית ואני שוקל 47.6 קילו. בדקתי במשקל חכם וראיתישיש לי 12.5%-13% שומן ו-39.6 קילו שריר. זה הגיוני? ואם כן זה טוב? לפני כמה שנים זה הראה 6% שומן.
תשובה:ראשית, אני מניחה שהמכשיר למדידת משקלשאתה מתאר הינו מכשיר הנפוץ בחדרי כושר שמודד אחוזי שומן על סמך מוליכות חשמלית של הגוף. קיים מגוון רחב של מכשירים מהסוג הזה (משקל פשוט, משקל עם אחיזה לידיים ועוד) ורובם אינם מדויקים מעצם העובדה שהם מתבססים על כמות
אני לפני גיבוש ועל כן התחלתי לרוץ 3-2 קילומטר כל יום בשיטה אינטרוולית (מהירות 7, 12 לסירוגין) , השאלה: פעמים יש לי הרגשה שרגליי כבודות. מדוע זה קורה ? תודה
תשובה:"כמו כל דבר בצה"ל" אפשר לחלק את גוף הרץ לשלושה חלקים: ראש, גוף ורגליים. יש שלבים בפיתוח הכושר שבהם המגבלה היא ברגליים, בשלבים האחרות הגוף מתעייף לפני הרגליים ותמיד צריך חוסן מנטלי כדי להמשיך להתאמן למרות הקשיים. התחלת להתאמן לפני הגיבוש ללא פיקוח של
שלום, רציתי לשאול כיצד כדאי לבן 17 לרוץ (כמה ק"מ, כמה פעמים בשבוע), בהנחה שכל המטרה היא בריאות, ולא תחרויות, אך אין מניעה לרוץ גם מרחקים גדולים והרבה.
תשובה:אם אתה רוצה לרוץ רק כדי לפתח כושר בריאותי, אין סיבה לרוץ יותר מאשר 5 ק"מ, שלוש פעמים בשבוע. אפשר כמובן מדי פעם לרוץ קצת יותר אם אתה נהנה מכך, אבל בן 17 הרץ באופן קבוע שלוש פעמים בשבוע, 30-25 דקות בכל פעם, נמצא בכושר בריאותי טוב. אם אתה מרגיש טוב אחרי
שלום! התחלתי ללמד חינוך גופני בתיכון (ט-י) ואינני יודע איזה מבדקי ריצה (וכנגזרת מכך, איזה הכנה ואימונים) רלוונטי ונכון מקצועית לבצע לתלמידים בהתאם לשכבת הגיל? מה הם המרחקים בריצות קצרות/בינוניות/ארוכות/עליות? אשמח גם להמלצות למבדקים מתאימים שניתן לב
תשובה:כל מורה לחינוך גופני צריך להכין לעצמו תכנית הוראה. את תוכנית ההוראה צריך לבנות לפי מספר עקרונות: א) היא צריכות לכלול תכנים המופיעים התוכנית הלימודים של משרד החינוך ומתאימים לשכבות הגיל בהן מלמד המורה. ב) העדפות המורה – למורים לחינוך גופני בישרא
האם יש מכשיר אלקטרודות שעוזר לעקמת
תשובה:האם אלקטרודות עוזרות לעקמת? מובן שהצגת השאלה באופן הזה מקשה על מתן תשובה מדויקת. זאת מאחר שעקמת, פנים רבות לה. כאשר מתייחסים לטיפול בעקמת (סקוליוזיס – עיוות של עמוד השדרה במישור הפרונטלי החזיתי) יש לדעת לפחות את הפרטים הבאים: 1. באיזה גיל מדובר