דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ה"טקס המוטורי" לפני ביצוע מכות פתיחה בכדורעף: משך, דפוסי התנהגות ויישומים בתהליכי למידה

זהר מעיין, רוני לידור

ספורטאים מיומנים הנדרשים לבצע מיומנויות מוטוריות סגורות בעלות קצב פנימי, כמו זריקות עונשין בכדורסל ומכות פתיחה בכדורעף, מפתחים רפרטואר התנהגותי המורכב מהרגלי תנועה קבועים שהם מבצעים לפני הביצועים של מיומנויות מסוג זה. רפרטואר זה חוזר ונשנה לפני כל ביצוע עד שהוא הופך למעין "טקס מוטורי". מכאן נגזרת מטרתו של מחקר תצפיתי זה, והיא לתאר את דפוסי ההתנהגות המוטורית של שחקני כדורעף מיומנים לפני ביצועים של מכות פתיחה. לצורך זה נצפו 12 שחקני כדורעף, שנמנו עם הליגה הבכירה לכדורעף בישראל. השחקנים הכו 140 מכות פתיחה במהלך משחק ליגה בין שתי קבוצות. הממצאים שעלו בתצפית זו נותחו, ומן הניתוח עלו שני המשתנים האלה: (א) זמן המוכנות בפועל של השחקנים; (ב) דפוסי ההתנהגות המוטורית שלהם במהלך זמן המוכנות. נערכו גם ראיונות עם השחקנים בנוגע לניצול זמן המוכנות לפני הביצועים של מכות הפתיחה.

מן התצפיות עולה:

(א) זמן המוכנות הממוצע העומד לרשות שחקני הכדורעף לפני הביצועים של מכות הפתיחה הוא 12 שניות

(ב) נצפו ארבעה דפוסי התנהגות עיקריים במהלך זמן המוכנות: הליכה לכיוון הקו של מכת הפתיחה, "ארגון הגוף" בעת העמידה על הקו, כדרור על קו זה והפניית מבט אל הכדור או אל הרשת. ניתן ליישם ממצאים אלה בתהליכי למידה של מכות פתיחה בכדורעף.

מומלץ למאמני כדורעף להציג לספורטאיהם את דפוסי ההתנהגות המוטורית שנצפו במחקר זה כדי שיכללו אותם ב"טקס המוטורי" שהם מעצבים לפני שהם מכים את מכות הפתיחה.

לקריאת המאמר המלא