דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שימושי המשוב הגרפי ועקומות למידה בתהליכי למידה של מיומנויות מוטוריות: היבטים תיאורטיים ומעשיים

רוני לידור 

מתן משוב בתהליכי למידה של מיומנויות מוטוריות הוא אחד האמצעים המרכזיים, שבעזרתם הלומד משפר את איכות ביצועיו. ניתן לספק משוב בצורות אחדות במשך תהליך הלמידה. מטרתו של מאמר זה היא כפולה: (א) לבחון היבטים תיאורטיים של סוג חדש יחסית של משוב, הניתן לנבדקים במחקרים בלמידה מוטורית: משוב גרפי; (ב) להדגים יישומים של המשוב הגרפי, כגון עקומות למידה, בתהליכי למידה של מיומנויות מוטוריות. הנבדקים הנוטלים חלק במחקרי משוב בלמידה מוטורית מקבלים משוב כתצורה גרפית, לרוב על צג המחשב, כתחליף למשוב מילולי או חזותי. מתברר שעם ההתפתחות המואצת של מדעי המחשב ניתן להשתמש אף במשובים גרפיים בתהליכי למידה על מיומנויות מוטוריות. מההיבט המעשי, חשיבותו של המשוב הגרפי היא רבה, שכן אחת הדרכים לתאר התקדמות או נסיגה בהישגי הלומד במשך תהליך הלמידה היא בעזרת עקומות למידה. 

במאמר מתוארות שש עקומות למידה שכיחות. עקומות אלו מספקות מידע ייחודי למורה ולמאמן על הישגיו של הלומד בעת למידה של מיומנויות מוטוריות. מומלץ למורים לחינוך גופני ולמאמנים בענפי הספורט השונים להשתמש בסוג זה של משוב, שעשוי להגביר את מעורבותו של הלומד בתהליכי רכישה, תרגול ואימון של מטלות מוטוריות.

לצפייה במאמר המלא