דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שמואל גולדברג | טניס | 25/07/2017

טניס: חבטת גב יד באחיזת שתי ידיים

כתב: שמואל גולדברג, פיסיקאי, מחבר הספר Elements of a Powerful Tennis Stroke, 2013

חבטת גב יד, בדומה לחבטת כף יד, מתוארת מסורתית כאוסף של פעולות רבות, החל מעמידה ואחיזת מחבט, ועד לסיום התנועה לאחר החבטה.

במאמרים הקודמים ראינו שחבטת האלופים מורכבת משתי פעולות בלבד:

  1. הנעת החבטה,
  2. האצת החבטה.

אותו הדבר נראה בחבטת גב יד בשתי ידיים, אך הפעם – בשני מישורים, באופקי ובאנכי, כמעט ללא קשר בין השניים.

באיורים 1 ו-2 חבטת גב יד מוצגת על ידי תמונות מסרטון של רפאל נדל מ-2014, שמקורו באתר
s.netprocomparetenniwww. . איור 1 מתאר את התנועה במישור האופקי. איור 2 – במישור האנכי. (שימו לב, רפאל נדל הוא שמאלי!)

התנועה במישור האופקי

איור 1- חבטת גב יד עם דגש לאלמנטים של סיבוב במשור האופקי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איור 1- חבטת גב יד עם דגש לאלמנטים של סיבוב במשור האופקי

באיור 1 רואים שבסיבוב האופקי השחקן:

  • (א) מסובב את פלג גופו העליון לנקודת המוצא, עד ליצירת מתח במותניים, מין טעינת אנרגיה ו-(ב) "מגדיל" את גופו על ידי עמידה רחבה, כיפוף ברכיים וריחוק הידיים מהגוף (תמונות 1 – 3).
  • מיצר סיבוב של פלג גופו העליון (בלבד) תוך ניצול המתח שנצבר במותניים (תמונות 3 – 4). הידיים טרם הצטרפו לתנועה, והן "תיגררנה" אחרי הגוף מאוחר יותר.
  • מותח את גופו מעלה, מיישר ברכיים, מצמצם מרחק בין הגוף לידיים (תוך כדי הסיבוב, תמונה 4). הודות להצרות גופו מהירות הסיבוב עולה.
  • התנועה הסיבובית של גוף השחקן ("הגוף הגדול") עוברת לזרועותיו (תמונה 5) והן ("הגוף הקטן") מצטרפות לסיבוב הגוף, אך במהירות גבוהה יותר. העברת תנועה זאת לזרועות ופגיעה בכדור עוצרות את סיבוב הגוף (הכתף השמאלית והמותניים אינם זזים, תמונות 6 – 7). כלומר, התנועה של הגוף עברה במלואה מהגוף לידיים ומשם - לכדור.
  • הידיים עם המחבט ממשיכות את התנועה. המתח שנוצר בכתף ימין מניע מחדש את הגוף. הסיבוב דועך עד לעצירה.

התנועה במישור האנכי

התנועה במשור האנכי, שהשחקן מקיים בחבטת גב יד, מוצגת באיור 2.

  • השחקן מיצר מתח באזור הגב התחתון על ידי הרחקת המותניים מהמחבט (תמונה 1).
  • השחקן מניע את התנועה על ידי שחרור המתח שנצבר בגב התחתון. זה מקרב את הירכיים לכיוון היד עם המחבט (תמונה 2) וכתוצאה - מיצר סיבוב במישור האנכי. (זה גם מצר את הגוף לטובת העצת הסיבוב שבמישור האופקי.)
  • התנועה הסיבובית עוברת לסיבוב הזרועות עם המחבט, סביב ציר שלאורך הזרועות, מאונך לגוף השחקן (תמונות 4 – 6). מעבר התנועה מגוף גדול (גוף השחקן) לקטן (הזרועות עם המחבט) יוצר מהירות גבוהה של המחבט לקראת הפגיעה בכדור.
  • התנועה מואצת הודות להצרות המרחק בין הזרועות המוסגת על ידי קירוב הכתפיים (תמונה 4).

איור 2- חבטת גב יד עם דגש לאלמנטים של סיבוב במשור האנכי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איור 2- חבטת גב יד עם דגש לאלמנטים של סיבוב במשור האנכי

המרכיבים הקריטיים של סיבוב המחבט במישור האנכי היא יצירה, ואחריה – שחרור המטח שבגב התחתון. התרומה של התנועה שבמישור האנכי למהירות הכדור משמעותית מאוד בחבטת גב יד בשתי ידיים. תנועה זאת משמעותית אצל שחקנים טובים בלבד.

באיורים 3 של Caroline Wozniaki (דורגה מס' 1 ב-2011) ו-4 של Andy Roddick (דורג מס' 1 ב-2003, פרש ב-2012) בולטים המרכיבים שתוארו לעייל:

  • סיבוב במישור האופקי, ובו הנעת הסיבוב והאצת הסיבוב על ידי הצרות הגוף לאורך ציר הסיבוב,

סיבוב במישור האנכי, שתחילתו ביצירת מתח באזור הגב התחתון ובהמשך - שחרורו לתוך סיבוב הזרועות סביב ציר אופקי.

איור 3- חבטת גב יד של Caroline Wozniaki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איור 3- חבטת גב יד של Caroline Wozniaki

 

איור 2- חבטת גב יד של Andy Roddick

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איור 4- חבטת גב יד של Andy Roddick


קישורים

שמואל גולדברג, דוא''ל mu6sys@netvision.net.il


המאמרים בסדרה:


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן