- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
יורם אהרוני | כושר גופני | 02/09/2025
תקציר מחקר שפורסם ב- Journal of the American Medical Association (JAMA)
הנתונים למחקר זה נאספו מבתי ספר שנרשמו לפרויקט NFL PLAY 60 FitnessGram, יוזמה של מכון קופר ובמימון קרן ה-NFL.
התוכנית מספקת לבתי הספר תמריצים (למשל, ערכות של דגלי NFL, ציוד כושר וערכות FitnessGram) ומשאבים (למשל, אפליקציית PLAY 60, מודולי למידה וחומרי קידום פעילות גופנית) שמטרתם לשפר את בריאותם וכושרם של בני הנוער. מורה לחינוך גופני בכל בית ספר אחראי על יישום הפרויקט והשלמת דרישות התוכנית. בכל סמסטר, המורה לחנ"ג מבצע מבחני הערכה של כושר גופני בריאותי ומזין את התוצאות לתוכנת FitnessGram. נכללו במדגם בתי ספר שדיווחו על נתוני סבולת אירובית וכוח לפחות פעם אחת במהלך המגיפה (סתיו 2020 עד סתיו 2021) ולפחות פעם נוספת אחת לפניה (סתיו 2019 עד אביב 2020) או אחריה (אביב 2022 עד אביב 2023).
סבולת אירובית הוערכה באחד משלושה מבחנים: מבחן ביפ (נקרא אצלם PACER), מבחן ריצה למרחק מייל (1609 מטר) או מבחן הליכה למרחק מייל. התוכנה של פיטנסגראם ממירה את התוצאות לערכי צריכת חמצן מרבית (צח"מ) חזויים. לאחר מכן, בהתאם לגיל ולמין של התלמידים הם מסווגים לאחת מ-3 רמות כושר: א) בתוך "הטווח הבריאותי"; ב) "טעון שיפור" – קצת מתחת לערך הסף הנמוך של הטווח הבריאותי; ג) "טעון שיפור ונמצא בסיכון לבעיות בריאותיות" – הרבה מתחת לערך הסף הנמוך של הטווח הבריאותי.
כוח הוערך במבחן שכיבות סמיכה. בהתאם לתוצאה, לגיל ולמין סווגו התלמידים לשתי רמות: א) "בטווח הבריאותי"; ב) "טעון שיפור" – מתחת לסף התחתון של הטווח הבריאותי.
המדגם כלל 264 בתי ספר: 197 בתי ספר יסודיים, 42 חטיבות ביניים, 23 בתי ספר תיכוניים ו-2 בתי ספר אחרים. בסך הכל נמצאו נתונים על 152,094 תלמידים (77,818 בנים - 51.2%) ב-21 מדינות בארה"ב. רוב בתי הספר המשתתפים היו ממוקמים באזורים עירוניים. מספר בתי הספר שהעריכו סבולת וכוח והזינו נתונים לתוכנה השתנה לאורך תקופת המחקר. לדוגמה, עקב מגבלות מגפת הקורונה ומבנה הגיוס של התוכנית, מספר בתי הספר שדיווחו על נתוני כושר נע בין 45 בסתיו 2020 ל-237 בסתיו 2021, בעוד שמספר התלמידים שנבדקו נע בין 6920 בסתיו 2020 ל-23,562 באביב 2023.
טבלה מספר 1 מסכמת ממצאים על תוצאות ממבחני הכושר במועדי הבדיקה השונים.
|
סתיו 2019 |
אביב 2020 |
סתיו 2020 |
אביב 2021 |
סתיו 2021 |
אביב 2022 |
סתיו 2022 |
אביב 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ממוצע צח"מ חזוי (מ"ל/ק"ג/דקה) |
42.3 |
43.2 |
41.3 |
41.3 |
40.8 |
41.4 |
41.3 |
41.9 |
% בטווח הבריאותי לסבולת |
56.9 |
62.2 |
49.3 |
48.6 |
43.4 |
48.1 |
45.6 |
50.8 |
% "טעון שיפור" לסבולת |
25.1 |
21.8 |
30.2 |
26.9 |
29.1 |
25.1 |
29.9 |
26.8 |
% "טעון שיפור, סיכון בריאותי" |
18.0 |
16.0 |
20.6 |
24.5 |
27.5 |
26.8 |
24.4 |
22.4 |
ממוצע שכיבות סמיכות |
9.6 |
10.9 |
9.5 |
10.7 |
8.4 |
9.7 |
9.0 |
9.7 |
% בטווח הבריאותי לכוח |
51.0 |
59.0 |
52.1 |
57.3 |
48.3 |
53.7 |
49.7 |
53.8 |
% "טעון שיפור" לכוח |
49.0 |
41.0 |
47.9 |
42.7 |
51.7 |
46.3 |
50.3 |
46.2 |
מחברי המחקר מתייחסים למבדקים של סתיו 2019 ואביב 2020 כ–"לפני הקורונה", המבדקים של סתיו 2020, אביב 2021 וסתיו 2021 כ"תקופת הקורונה" והמבדקים של אביב 2022, סתיו 2022 ואביב 2023 כ"אחרי הקורונה". בתקופת הקורונה ממוצע הצח"מ של הבנות היה נמוך ב-0.55 מ"ל/ק"ג/דקה מאשר בתקופות שלפני ואחריה. אצל הבנים הירידה בממוצע הזמן הקורונה הייתה של 0.86 מ"ל/ק"ג/דקה. כדאי לשים לב שבאביב 2023 עדיין מספר התלמידים בטווח הבריאותי לסבולת קטן באופן משמעותי מאשר היה לפניה - 50.8% לעומת 62.2%. הירידה בכוח הייתה פחות משמעותית בתקופת הקורונה אם כי אחוז התלמידים בטווח הבריאותי לכוח באביב 2023 קטן משהיה באביב 2020: 53.8% לעומת 59.0%.
ממצא מעניין היה שבבתי ספר שבהם תקופת הלמידה מרחוק הייתה ארוכה (15 עד 22 שבועות) הירידה בכושר הייתה קטנה יותר מאשר בבתי ספר בהם חזרו ללימודים בשטח בתי הספר מוקדם יותר. החוקרים משערים שייתכן שבתי ספר בהם חזרו מוקדם ללמידה בתוך בתי הספר הוטלו הגבלות חמורות על ביצוע פעילות גופנית כדי לצמצם את הסיכון להדבקות בנגיף וכתוצאה מכך התלמידים בהם ביצעו פחות פעילות גופנית מאשר תלמידים שלמדו מהבית שלא היו כפופים למגבלות אלה.
Pavlovic A, Leonard D, Walker TJ, Craig DW, Injil J, DeFina LF. Longitudinal Outcomes of the COVID-19 Pandemic on Youth Physical Fitness. JAMA Netw Open. 2025 Jun 2;8(6):e2513721.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.