דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | אופניים | 18/05/2025

השפעת מין, גיל, טכנולוגיה וגובה מעל פני הים על השיא ברכיכה על אופנים למשך שעה


תקציר מאמר שהתפרסם ב-. Medicine & Science in Sports & Exercise

(בתמונה, הרוכב הבריטי ברדלי ויגינס בעת קביעת שיא עולם ברכיבת שעה בשנת 2015)

 

רקע


השיא העולמי  ברכיבה על אופניים למשך שעה (CHR) הוא אחד האתגרים האייקוניים והמפורסמים ביותר של רכיבה על אופניים, המייצג לעתים קרובות את פסגת ביצועי הרכיבה. שיא השעה, בניגוד לאירועי סבולת אחרים, נקבע על ידי המרחק הנמדד במסלול במשך שעה בדיוק, בניגוד למדידת הזמן למעבר מרחק מוגדר. האירוע הוא אינדיבידואלי, ללא הכתבת קצב, ואין להשתמש בו במחשבי רכיבה על אופניים, או התקני הכתבת קצב אחרים. לאחרונה, התקדמויות בתחום הפיזיולוגיה, האימון, הטכנולוגיה והאופטימיזציה הסביבתית הובילו לגל של שיאים חדשים. השיא, הראשון הידוע הוא משנת 1876, והוא נשבר פעמים רבות על ידי כמה מרוכבי האופניים הגדולים ביותר בתקופתם. 
נתונים מ-CHR מספקים דרך ייחודית להשוות בין ביצועי סבולת בין גברים לנשים ולנתח הבדלים בין קטגוריות גיל. למרות שהשיא הידוע הראשון של נשים נקבע כבר בשנת 1893  ניסיונות הנשים לשבור אותו היו נדירים, מה שהקשה על ניתוח הניסיונות הללו. רק ב- 1955, החל איגוד האופניים העולמי (UCI) לרשום ולאשר שיאים לנשים. כמו כן החל UCI לפרסם שיאים לקבוצות גיל, מה שהוביל לריבוי ניסיונות לקבוע הישגים מגיל 12 עד גיל 105 בעשרות השנים האחרונות.

השיא הנוכחי לגברים הוא 56.792 ק"מ. הוא נקבע על ידי האיטלקי פיליפו גאנה שהיה בן 26 בעת שקבע את השיא. השיא נקבע ב-8.10.2022 בוולדרום שבעיר גרנכן שבשוויץ בגובה 450 מטר מעל פני הים.
השיא הנוכחי לנשים הוא 50.455 ק"מ. השיא נקבע על ידי הרוכבת מאיטליה ויטוריה בוסי שהייתה בת 38 בעת קביעת השיא. השיא נקבע ב-10.5.2025 במקסיקו בגובה 1887 מטר מעל פני הים.
ההפרש בין שיא הגברים לשיא הנשים הוא 12.56%. הפרש זה דומה להפרש בין השיא בריצת שעה לגברים (21,330 מטר) לשיא הנשים (18,930 מטר) העומד על 12.68%. בריצת חצי מרתון, מקצוע בו נקבעות הרבה יותר תוצאות מאשר בריצת שעה ההפרש בין שיא העולם לנשים (1:02:52 שעה) לשיא הגברים (56:42 דקות) עומד על 10.88%.
 שיא הנשים ברכיבת שעה כיום טוב מן השיא שקבע הרוכב הבלגי אדי מרקס בשנת 1972 – 49.431 ק"מ. שיאו של מרקס נקבע במקסיקו סיטי בגובה 2300 מ' מעל פני הים. שיאו של מרקס החזיק מעמד עד 1984 ואז הוא החל להישבר על ידי רוכבים שהציגו שכלולים נרחבים באופניים שיותר מאוחר נאסרו לצורך קביעת שיאים. החל מ-2014 נקבעו תקנות חדשות לגבי קביעת השיאים המתייחסות למבנה האופניים וגם לגבי הצורך לערוך בדיקות סימום.


שיטת המחקר


החוקרים ניתחו כ-600 רכיבות בהן נקבעו שיאי עולם או שיאי גילאים וגם ניסיונות לקבוע שיאים ברכיבת שעה. ניתוח הנתונים הסופי כלל קצת פחות מ-500 רכיבות מאחר שבמקרים רבים חסרו נתונים חשובים. נתונים נאספו לגבי מרחק הרכיבה, מין הרוכב/רוכבת, מבנה האופניים, תאריך קביעת ההישג, מבנה הוולדרום בו הושג השיא, הגובה מעל פני הים בו נמצא הוולדרום, גיל הרוכב וקבוצת הגיל אליה השתייך והאם הרוכב קבע שיא אישי בניסיון.


ממצאים עיקריים


•    כ-65% עד 75% מהשונות בהישגים ניתנת להסברה על ידי המין, הגיל, הגובה מעל פני הים ומבנה האופניים.


•    הישגי הגברים טובים ב-11% בערך מהישגי הנשים ונשארים באותו סדר גודל גם אחרי גיל 40. עם זאת חשוב לקחת בחשבון שבהשוואה למקצועות סבולת אחרים כמו ריצות למרחקים ארוכים וטריאתלון, מספר הנתונים על ניסיונות קביעת שיא ברכיבת שעה הוא קטן מאד. כך למשל ב-2024 היו כ-300 ניסיונות קביעת שיא, ורובם של הרוכבים ניסו לשבור שיאים של קבוצות גיל מבוגרות.  לעומת זאת, מדי שנה, מיליוני אנשים משתתפים במרוצי כבישים ותחרויות טריאתלון. מיעוט הניסיונות לקביעת שיא יכול ליצור מצב שבזמן כלשהו הפער בשיאים בין גברים לנשים יהיה שונה. כך למשל, ב-2003 נקבע שיא לנשים על ידי ההולנדית לאונטין ון מורזל – 46.273 ק"מ שהיה נמוך ב-6.85% בלבד מהשיא המוכר לגברים באותה תקופה שהיה 49.411 ק"מ. כמו כן קורה שהשיא לקבוצת גיל מבוגרת כלשהי טוב מהשיא של קבוצה צעירה יותר. כך למשל שיא הגברים לקבוצת הגיל 84-80 (39.836 ק"מ) הוא טוב יותר מהשיא לקבוצת הגיל 79-75 (38.9036 ק"מ).


* הירידה בהישגים אחרי גיל 40 היא בשיעור של 1.08% לשנה. גם כאן חסרים הרבה נתונים בגילים המבוגרים יותר וקשה להסיק לגבי שינוי במגמת הירידה, במיוחד אחרי גיל 80. 
שיעור הירידה בהישגים אחרי גיל 40  של הנשים נמצא דומה לזה שנמצא אצל הגברים.


* השיפור הממוצע השנתי בשיאים, ללא תלות בגורמים אחרים, הוא בשיעור של 0.18% בממוצע. שיפור זה מבטא לדעת החוקרים בעיקר שיפור באיכות האופניים.


* לגובה מעל פני הים יש השפעה חיובית על ההישג עד לגובה של 1000 מטר בערך. עם העלייה בגובה מעל פני הים, קטנה התנגדות האוויר אך האוויר גם  נעשה דליל יותר בחמצן. במחקר זה נמצא כי ההישגים בגובה 1000 מטר גבוהים בממוצע ב-73 מטר יחסית להישגים שנקבעו בגבהים שמתחת ל-500 מטר ואחר כך מתחיל יתרון הגובה לרדת, ומעל 1500 מטר כבר  לא מוצאים יתרון לגובה. עם זאת, לאורך השנים נקבו שיאים בגבהים שונים וכפי שראינו שיא הגברים כיום נקבע בגובה 450 מטר ושיא הנשים בגובה 1887 מטר מעל פני הים. המורכבות של בחירת המקום לניסיון קביעת שיא מסובכת עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון את הגורמים הרבים המשפיעים על הביצועים כולל שינוי אזור זמן, הוצאות נסיעה ושהייה, זמן התאקלמות, טמפרטורה, לחץ ברומטרי ולחות, כמו גם תגובות אינדיבידואליות למשתנים אלו. יתרה מכך, זמינות הוולודרומים הקיימת לניסיונות שיא היא מוגבלת. למרות שחלק מניסיונות השיא לפני הרבה שנים יותר נקבעו במסלולי בטון לא מקורים, מה שאולי גם הפחית את הרווחים הפוטנציאליים האלה (הבטון איטי יותר מעץ), רבים מהשיאים הבולטים יותר כמו שיאו של אדי מרקס היו על מסלולי עץ חיצוניים, שהיו מהירים ממסלולי הבטון. נתונים אלו מצביעים על כך שאין להניח כי ניסיונות CHR בגובה נמוך הם יתרון, כאשר הבחירה למקום ניסיון קביעת השיא לוקחת בחשבון גורמים רבים הנבדלים בין ספורטאי אחד למשנהו. 


* לפי חישובי החוקרים, כדי להשיג 10% שיפור במהירות נדרש שיפר של 28% בהספק.  לרוכב "סטנדרטי" יש הספק של 300 ואט בממוצע בעת ניסיון קביעת שיא ברכיבת שעה. כדי לשפר את ההישג מ-45 ל-49.5 ק"מ נדרש שיפור של 84 ואט בהספק הממוצע.

מקור:


HARNISH, CHRISTOPHER R.; SWINAND, GREGORY P.; FISHER, ANNA E.. Making History in 1 h: How Sex, Aging, Technology, and Elevation Affect the Cycling Hour Record. Medicine & Science in Sports & Exercise 56(3):p 454-463, March 2024. | DOI: 10.1249/MSS.0000000000003328

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.