דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: זלטין ראובן | הקטגוריה: אתלטיקה | תאריך: 10/03/2015

מהירות וכוח

השאלה:

האם יש קשר בין מהירות וכח? אם יש קשר... איך זה שישנם ילדים רזים שאינם נראים חזקים במיוחד,והם יותר מהירים מילדים(לא שמנים) שלכאורה נראים יותר חזקים מהם?

התשובה:

כוח ומהירות

כוח אכן תורם למהירות ומסיבה זו אצנים בוגרים משלבים  באימוניהם אמצעים שונים לפיתוח כוח כמו: אימון משקולות, ניתורים מסוגים שונים, ריצה בעלייה, גרירת "מזחלות" ועוד. אולם המהירות מושפעת גם מגורמים אחרים. ניתן לראות את המהירות כמכפלה של אורך הצעדים בתדירותם. לדוגמה:  לדוגמה: אצן עבר 100 מטרים בזמן 10.70 וביצע במהלך הדרך 49.5 צעדים.  אורך הצעד הממוצע שלו הוא 2.02 מטרים ותדירות צעדיו היא 4.63 צעדים בשנייה. אצן אחר עשוי לעבור את אותו המרחק ב-47 צעדים. במקרה כזה אורך הצעד הממוצע יהיה 2.13 מ' והתדירות 4.39 צעדים בשנייה.  הגדלת התדירות אינה קשורה לכוח אלא לתיאום עצבי שרירי. לעומת זאת  להגדלת כוח הדחיפה יש השפעה על אורך הצעד. מכאן אפשר לראות כי אפשר להגיע לאותה תוצאה עם דגשים שונים באימונים. המאמנים מאתרים את הנקודות בהם הם מאמינים שיכול לבוא שיפור אצל האתלטים ובוחרים את התרגילים המתאימים.

אפשר לראות את ריצת 100 המטרים (מרחק הריצה הקצר ביותר במשחקים האולימפיים) כמורכבת מארבעה שלבים: זינוק, האצה, ריצה במהירות מרבית ושלב ההאטה.

זמן התגובה של האצנים ליריית המזניק נמדד בכל התחרויות הגדולות והוא בערך 150 אלפיות השנייה (15 מאיות השנייה). ההאצה נמשכת בדרך כלל לאורך כ-50 המטרים הראשונים של הריצה. ב- 30 המטרים הבאים  בערך האצנים שומרים על המהירות המרבית וב-20 המטרים האחרונים הם כבר מתחילים להאט. לדוגמה:  זמנים  לכל 20 מטר של אצנית מצטיינת: זינוק עד 20 מ' – 3.03 שניות; 20 עד 40 מ' – 1.95 שניות; 40 עד 60 מ' – 1.90 שניות; 60 עד 80 מטר – 1.90 שניות; 80 מ' עד הסיום –  1.96 שניות.

לשלב הזינוק מבצעים תרגילים לטכניקת הזינוק ותרגילים לשיפור זמן התגובה

לשלב הגברת המהירות מבצעים בעיקר תרגילי כוח

תרגילים לשיפור סגנון הריצה ישפיעו בעיקר על שלב הריצה במהירות המרבית

תרגילים לשיפור סבולת המהירות יסייעו להקטין את אובדן המהירות בשלבים הסופיים של הריצה

ניתן לסכם ולומר כי המהירות מושפעת משורה של גורמים שביניהם: מבנה הגוף, כוח, תיאום עצבי-שרירי, סגנון הריצה, יכולות התנגדות לעייפות (סבולת מהירות) , וגורמים פסיכולוגיים כמו יכולת ריכוז  והשקעת מאמץ מרבי. אנשים בעלי תכונות שונות  הנבדלים מאד במבנה הגוף שלהם וגם בכוח שלהם עשויים להצטיין בריצה למרחקים קצרים.

ילדים אינם צריכים להיות מוטרדים מנושא הכוח לשיפור המהירות. עדיף שיפתחו מהירות בדרך של תרגילים של ריצה מהירה ותרגילים לשיפור סגנון הריצה. אפשר כמובן גם לבצע חלק מהאמצעים בהם נוקטים  אצנים בוגרים כמו ריצה בעליה ותרגילי ניתור אך הילדים לא צריכים להעמיס על עצמם יותר מדי. אחרי גיל 16, כאשר מסתיים שלב הגדילה המהירה אפשר בהדרגה גם להעלות את העומסים באימוני הכוח על מנת לשפר מהירות.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.