דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 10/12/2015

רכיבה על אופניים לאוניברסיטה

תקציר מחקר שבוצע בולנסיה, ספרדאופניים

המעבר מבית הספר התיכון לאוניברסיטה מלווה בדרך כלל בירידה בשיעור הפעילות הגופנית. זו אולי אחת הסיבות  שהמעבר מלווה הרבה פעמים גם בעלייה במשקל הגוף. בספרד, כמו במדינות רבות אחרות, יש עליה בהשמנה בעשורים האחרונים וכרבע מהצעירים מוגדרים כבעלי עודף משקל או כסובלים מהשמנה. תקופת הלימודים באוניברסיטה עשויה להיות מתאימה לסיגול אורח חיים בריא. החוקרים סוקרים מחקרים  שהראו כי רכיבה על אופניים לעבודה הייתה קשורה לפחות היעדרות מהעבודה וכי רכיבה על אופניים משפרת את הכושר הגופני.

אחת הסיבות לכך שאנשים ממעטים להשתמש באופניים כאמצעי לתחבורה היא שאין מספיק מקומות חניה בטוחים לאופניים. לפיכך, יצירת מערכת השאלה ציבורית עשויה לפתור בעיה זו. בשנת 2010 הוחל להפעיל בעיר ולנסיה מערכת השאלה ציבורית של אופניים. מערכות כאלה  - public bicycle share programs (PBSPs)  קיימות היו לפני כן בין השאר בפאריס, ברצלונה ומונטריאול. לא נעשו הרבה מחקרים שהעריכו את יעילות המערכות הללו לעידוד הרכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה. מטרת המחקר הייתה אם כך להעריך את ה-PBSP  בולנסיה. החוקרים ביקשו לראות האם השתנה שיעור הסטודנטים הרוכבים לאוניברסיטה, מה היו הגורמים שעודדו אותם לעשות זאת והאם הייתה לרכיבה השפעה על משקל גופם.

המחקר התקיים בשני קמפוסים: באחד מהם מצויה הפקולטה להוראה ובאחר הפקולטה לפסיכולוגיה. הסטודנטים מלאו שאלונים בספטמבר 2010 ( לפני התחלת התוכנית) ובאפריל 2011 (8 חודשים אחרי התחלתה). הסטודנטים מילאו את השאלונים במשך כ-20 דקות בנוכחות אחד החוקרים.

ה-PBSP  בולנסיה נקראת Valenbisi. אלף חמש מאות זוגות אופניים היו זמינים להשאלה ב-150 תחנות ברחבי העיר. באיזור הפקולטה לפסיכולוגיה היו שבע תחנות עם 210 זוגות אופניים. באיזור הפקולטה להוראה היו חמש תחנות עם 146 זוגות. בכניסה לכל פקולטה הייתה תחנת השאלה. בתחילת התוכנית היו בעיר 130 ק"מ של שבילי אופניים. אחרי שמילאו את השאלון בספטמבר, הסטודנטים השתתפו בהרצאה בה הוצגה מערכת ההשאלה והם קיבלו עידוד להשתתף בה. את השאלון הראשון מלאו 201 סטודנטים ואת שני השאלונים 173 סטודנטים, ש-62% מהם היו נשים. הגיל הממוצע שלהם היה 21.3 שנים. 71 היו בפקולטה לפסיכולוגיה ו-102 בפקולטה להוראה. 8.7% מהמשתתפים במחקר רכבו על אופניים לאוניברסיטה בתחילת המחקר. הסטודנטים  התנדבו להשתתף במחקר. הופעלו שיטות גיוס שונות כולל הודעות שנמסרו  בעת השיעורים כי מחפשים מתנדבים למחקר.

מבין השאלות שהיו בשאלון: כמה פעמים בשבוע אתה משתמש באמצעי תחבורה אלה כדי להגיע לאוניברסיטה? (אופניים, אוטובוס, רכבת, אופנוע, מכונית, ברגל). כמה זמן לוקח לך להגיע? מהן הסיבות המונעות ממך להשתמש באופניים?  כמו כן כללו השאלונים פרטים אישיים כמו מקום המגורים, בעלות על מכונית ובעלות על אופנוע. הסטודנטים נדרשו לתת את כתובת מקום המגורים וחושב המרחק ממנה אל הפקולטה. כמו כן מסרו הסטודנטים פרטים על משקלם, גובהם והרגלי הפעילות הגופנית שלהם.

הליכה נמצאה כדרך הנפוצה להגעה לאוניברסיטה: 32.4% בספטמבר ו-32.9% באפריל. כ-23% הגיעו ברכבת בספטמבר ו-21% באפריל. כ-20% הגיעו במכונית (ללא שינוי גדול בין שני המועדים). אחוז המשתמשים באופניים עלה מ-6.9 ל-11%. אחוז המגיעים באוטובוס היה כ-15 והוא ירד במקצת. שיעור המשתמשים באופנוע היה כ-2-3%.

19.1% מהסטודנטים השתמשו ב- PBSP במהלך 8 החודשים. אחד הגורמים שתרמו לשימוש היה הימצאות תחנת השאלה במרחק של לא יותר מ-250 מטר ממקום המגורים.  הגברת השימוש ב- PBSP נמצאה קשורה גם לתפיסת מדת הבטיחות של מסלול הנסיעה. סטודנטים שדיווחו כי הם מגיעים לאוניברסיטה באופניים לפני  התחלת הפעלת ה- PBSP, לא עברו להשתמש בה. אלה שהחלו להשתמש היו לפיכך כאלה שהגיעו לאוניברסיטה בדרכים אחרות. אלה שהחלו להשתמש ב- PBSP   העלו את רמת הפעילות הגופנית שלהם מ-644 ל-741 MET דקות בשבוע. (מקובל כי רכיבה על אופניים לצורכי תחבורה מבוצעת בעצימות של 4 MET. אם הנסיעה נמשכת 20 דקות, הרי ששיעור הוצאת האנרגיה היה 80 MET כפול דקות. אם הסטודנט ביצע את הנסיעה 10 פעמים בשבוע אזי שיעור הוצאת האנרגיה שלו ברכיבה על אופניים היה 800  MET כפול דקות בשבוע . הסטודנטים שהשתמשו ב- PBSP הוציאו בפעילות זו בלבד 257  MET כפול דקות בשבוע. לפי דיווחי הסטודנטים  על הגובה שלהם ומשקלם חושב ה-BMI  שלהם והוא נמצא כ-21.2 בתחילת המחקר ו-20.9 ק"ג/מ"ר, בסופו. לא נמצא קשר בין ירידת ה-BMI  לכמות MET כפול דקות בשבוע ברכיבה על האופניים.  

ההמלצות המקובלות כיום הן לבצע 150 דקות  של פעילות גופנית בשבוע בעוצמה של 4 MET. הסטודנטים שהחלו להשתמש ב- PBSP, צברו לפיכך כ-43% מהכמות, בנסיעות האלה בלבד וכאמור, העלו גם את הכמות הכוללת של הפעילות הגופנית שלהם (אם כי שינוי זה לא היה מובהק סטטיסטית). משקל גופם הממוצע ירד בפחות מ-ק"ג . ממחקרים אחרים ידוע כי סטודנטים נוטים לעלות בכ-2 ק"ג לשנת לימודים ויתכן שלנסיעה באופניים הייתה תרומה למניעת עלייה במשקל. הקבוצות שבהן לא נמצא כלל שימוש ב- PBSP  כללו את בעלי המכוניות הפרטיות, בעלי האופנועים אלה שגרו רחוק מן הקמפוסים ואלו שבאזור המגורים שלהם לא היו תחנות של השאלה.

החוקרים דנים באסטרטגיות אפשריות להגברת ההגעה הפעילה לאוניברסיטה (ברגל או באופניים) ומציעים לבחון תכנית השאלה חינם של אופניים, הוספת תחנות השאלה, סלילת שבילי אופניים כמו גם צמצום אפשרויות החנייה לרכב פרטי.

מקור:

Javier Molina-García,  Isabel Castillo, Ana Queralt and James F. Sallis. Bicycling to university: evaluation of a bicycle-sharing program in Spain. Health Promot Int. 2015 Jun;30(2):350-8. doi: 10.1093/heapro/dat045. Epub 2013 Jun 28.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.