דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: דב וולדיס | הקטגוריה: כושר גופני | תאריך: 20/01/2015

אות הכושר

השאלה:

שלום,

האם ניתן לקבל טבלאות האות כושר למבחני בגרות לבנים לשנה הזו?

 בברכה,

דב, מורה חנ"ג

התשובה:

אות הכושר

בחוזר מנכ"ל משרד החינוך העוסק במתן ציונים מופיעה הפסקה הבאה:

3. מבחני כושר גופני 

המבחנים ייקבעו על ידי צוות המורים לחינוך גופני בבית הספר בכפיפות לתכנית הלימודים של משרד החינוך ובהתאם לנלמד במהלך השנה.

מכאן משתמע כי אין חובה לערוך את מבחני "אות הכושר והספורט" שהיו נהוגים בעבר.

אתה כמובן צריך לבחון את  הכושר הגופני של תלמידיך, אך  אין חובה לערוך מבחנים זהים בכל בתי הספר בארץ ואין נורמות כלשהן שהתלמידים צריכים לעמוד בהן.

אם אתה עדיין רוצה לבחון אותם במבחן "אות הכושר והספורט", אתה בהחלט יכול לעשות זאת. טבלאות כתה יב'  לבנים שהיו נהוגות בעבר:

המקצוע

עבר

טוב

מצטיין

תרגיל בטן ב-60 שנ' (פעמים)

46

63

81

ריצת 4X10 מ' (שניות)

11.0

10.1

9.4

ריצת 2000 מ' (דקות ושניות)

10:09

8:38

7:07

קפיצה לרוחק מהמקום (מטר)

1.94

2.24

2.55

עליות און על מתח (פעמים)

4

10

19

 
הניקוד:

 משתתף (התלמיד השתתף במבחן אך קבע הישג פחות טוב מציון "עבר") – נקודה אחת

עבר -  2 נקודות

טוב – 3 נקודות

מצטיין – 4 נקודות

בריצת 2000 מטר היו נותנים ניקוד כפול.

המפתח לניקוד הכללי:

 9 נקודות ומטה – משתתף

10  עד 15 נקודות – עבר

16 עד 20 נקודות – טוב

21   נקודות ומעלה – מצטיין

היו גם טבלאות מפורטות יותר שאפשרו למורים להעריך את ההישג בצורה טובה יותר. בטבלאות אלה ההישגים היו בטבלה של עד 100 וכך לדוגמה ההבדל בין הישג של  8:38 דקות להישג של 8:39 דקות (בסך הכול שנייה אחת) לא היה מתבטא בשתי נקודות (מתוך 24 מקסימום אפשריות בכל מקצועות המבחן ביחד) אלא היה הבדל בין 140 ל-138 נקודות ( ניקוד כפול בריצת 2000 מ') מתוך 600 נקודות שאפשר היה לצבור.

ראוי לזכור כי הציון בכושר גופני  מהווה רק 10% מהציון הכללי בחינוך גופני. אלה הם הקריטריונים להערכה המופיעים בחוזר מנכ"ל משרד החינוך:

הקריטריון

פירוט הקריטריון

השתתפות פעילה

בשיעורים - 60% מהציון

- השתתפות פעילה בשיעור ויחס חיובי למקצוע-
   עד 40% מהציון

התנהגות חברתית במהלך שיעורי החינוך 
   הגופני
    שיתוף פעולה בעבודת צוות, התמודדות עם
   קשיים אובייקטיביים, מתן עזרה לתלמידים
   אחרים, מתן כבוד לתלמידים ולמורה וכד' -
   עד 20% מהציון

הישגים במקצועות

אישיים וקבוצתיים - 20% מהציון

- ענף אישי

  • ביצוע נכון של מיומנויות מוטוריות (הערכה 
       איכותנית) - עד 5% מהציון
  • מדידת הישגים (הערכה כמותית) - שיפור 
    עצמי

    שיפור יחסי מהשנה שעברה או מהשליש 
    הקודם - עד 5% מהציון

- ענף קבוצתי

  • ביצוע נכון של מיומנויות מוטוריות (הערכה
    איכותנית) - עד 5% מהציון
  • השתלבות במשחק ו/או בפעילות קבוצתית -
    עד 5% מהציון

כושר גופני - 10% מהציון

שיפור במרכיבי הכושר הגופני (מדידה כמותית)

ידע והבנה - 10% מהציון

ידיעה והבנה של מושגים, תהליכים וחוקים בחינוך 
הגופני, בספורט ובבריאות (בחינה עיונית או עבודה 
בכתב)

בונוס על פעילות

גופנית נוספת - 10% מהציון

ייצוג פעיל של בית הספר בנבחרות, תרומה לתרבות 
הספורטיבית של בית הספר (כגון השתתפות בארגון 
פעילויות ספורט, כתב צעיר, שופט צעיר וכד'), 
עיסוק בפעילויות ספורט מעבר לשיעורי החינוך 
הגופני (לפחות פעמיים בשבוע, כשעה בכל פעם, או
פעם בשבוע כשעתיים)

 
לגבי כתה יב:

מחוון למתן ציון בחינוך גופני בתעודת הבגרות (ציון פנימי, שתי יחידות לימוד) 

הציון במקצוע החינוך הגופני בתעודת הבגרות יהיה מורכב בהתאם לפירוט בטבלה:

 

הנושא

האחוזים

הערות

ציון י"ב

70%

הציון יהיה ממוצע של 
הסמסטרים/השלישים.

ציון י"א

30%

הציון השנתי.

בונוס על פעילות גופנית נוספת

עד 10%

- התלמיד תורם לתרבות 
   הספורטיבית של בית הספר 
   (כגון השתתפות בארגון 
   פעילויות ספורט, כתב צעיר,
   שופט צעיר וכד').
- התלמיד עוסק בפעילויות 
   ספורט מעבר לשיעורי החינוך
   הגופני (לפחות פעמיים בשבוע, 
   כשעה בכל פעם, או פעם 
   בשבוע כשעתיים)

 

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.