דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: רמי גבן | הקטגוריה: משחקים | תאריך: 13/06/2015

מקור משחק המחניים

השאלה:

שלום,

אשמח לקבל חומר לגבי השאלות שרשמתי למטה (משחק מחניים גדול) , שלא התייחסתם לגביהם בשאלות קודמות . * רקע היסטורי של משחק מחניים גדול * תולדות המשחק (היכן הומצא או שוחק לראשונה, מקור השם ? ועוד). * תרומתו לתלמידים בביה"ס (חברתית, רגשית, קוגניטיבית) . * חוקי המשחק הבסיסיים.(כיצד תעלה את דרגת הקושי (הרחבת) המשחק) ? . * הצגת המשחק (שרטוט המגרש ומידותיו, מהלך המשחק).

התשובה:

משחק מחניים גדול

המשחק הוא גרסה של המשחק דודג'בול (dodgeball, "כדור התחמקות"). במשחק דודג'בול משתתפות שתי קבוצות שלכל אחת מגרש זהה בגודלו והשחקנים אינם רשאים לצאת מתחומי המגרש של קבוצתם. הקבוצות זורקות כדורים (בדרך כלל 6-5 כדורים במשחק)  זו על זו מתחומי מגרש קבוצתן ושחקנים שפוגע בהם כדור "מן האוויר" (לפני שפגע בקרקע) נפסלים, אך יכולים לחזור למשחק בתנאים מסוימים. יש גרסאות בהן שחקן חוזר לשחק כאשר  נפסל השחקן שפסל אותו. בגרסאות אחרות, כאשר כדור נתפס מן האוויר, חוזר לשחק השחקן שישב בצד הכי הרבה זמן.

מקורות המשחק עתיקים ביותר. קיימת טענה שהוא התפתח באפריקה לפני מאות שנים ושם השתמשו באבנים או עצמים קשים אחרים כדי לפגוע בשחקני הקבוצה היריבה. אירופאים שבאו לאפריקה התפעלו מיכולת התחמקות של השחקנים ובהשראת מה שראו יצרו את המשחק. יש עדויות למשחק הדודג'בול באנגליה במאה ה-19. מטרת המשחק בתחילה הייתה להפיל את השחקנים לארץ באמצעות הכדור והוא שוחק בשדה הפתוח ללא גבולות מוגדרים. לקראת סוף המאה ה-19 הובא המשחק לארה"ב והחל לקבל חוקים קבועים פחות או יותר אך עדיין קיימות גרסאות רבות למשחק. ישנם מקומות בעולם בהם יש ליגות מסודרות של דודג'בול ואז כמובן נכתבים ספרי חוקי חוקים המגדירים בדיוק את מהלך המשחק.

השם העברי – מחניים, פירושו: שני מחנות.

בין התכונות המתפתחות במשחק המחניים ניתן למנות: זריזות, אומץ, קבלת החלטות בלחץ משחק, יכולת זריקה ותפיסה של כדור, שיתוף פעולה בין שחקני הקבוצה ובגרסאות מסוימות גם הקרבה עצמית למען הקבוצה. במשחק "מחניים קונוסים" מוצבים בשטחה של כל קבוצה מספר קונוסים ומנצחת הקבוצה שהצליחה לפסול ("להוריד") את כל שחקני הקבוצה האחרת או  להפיל את כל הקונוסים. כאשר נשאר בשטחה של הקבוצה רק קונוס אחד, יש שחקנים  המתייצבים להגן על הקונוס   ובכך מוותרים  על יכולת ההתחמקות שלהם, אך תורמים לסיכויי ההצלחה של הקבוצה. המורה צריך לדאוג שהמשחק לא ייהפך לפראי מדי על ידי הכנסת חוקים מתאימים. במקומות רבים מקובל שמותר לפגוע בשחקנים יריבים רק בגובה הרגליים. בגילאים צעירים מקובל לשחק בכדורי ספוג. במשחקים מעורבים של בנות ובנים  אפשר להוסיף חוק שבנים אינם יכולים לפסול בנות. המורים יכולים להוסיף חוקים המגבירים את העניין ומוסיפים אלמנטים נוספים למשחק. לדוגמה: במקרה שהמשחק מתקיים על מגרש כדורסל, קליעה לסל של הקבוצה היריבה (מעבר לקו מחצית המגרש כמובן), מחזירה למשחק את כל השחקנים שנפסלו. גרסה מעניינית של המשחק אפשר לקרוא במאמרו של ד"ר איציק רם:

משחק המחניים המעורב


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.