חיפוש סגור

יורם אהרוני | כושר גופני | 22/10/2021

השפעת הסגר על הכושר הגופני של כדורגלני נוער בצרפת

מהלך המחקר

תקופת הסגר בשל מגפת הקורונה החלה בצרפת  ב-17 במרס 2020 והסתיימה ב-11 במאי באותה השנה, כלומר היא נמשכה 55 ימים. 
הנבדקים היו כדורגלני נוער בגיל 15-13 שעברו מבחן יו-יו להערכת סבולת לפני הפגרה המאולצת בשל הסגר.   בתקופת הסגר נשלחה לשחקנים תוכנית אימוני כושר לביצוע בבית.

תוכנית אימוני הכושר הטיפוסית לפני הסגר הייתה:

יום שני – 45 דקות אימון אירובי קל להתאוששות
יום שלישי – 75 דקות אימון אירובי עצים
יום רביעי – 90 דקות אימון אנאירובי עצים
יום חמישי – 60 דקות אימון מהירות
יום שישי – 45 דקות אימון עצים
שבת – משחק ליגה
יום ראשון – מנוחה


תוכנית אימון טיפוסית בתקופת הסגר:

יום שני – 45 אימון אירובי - ריצת רצף
יום שלישי – 45 אימון כוח לרגליים
יום רביעי – 45 אימון כוח גוף עליון
יום חמישי – מנוחה
יום שישי -  אימון הפוגות עצים
שבת – מנוחה
יום ראשון – מנוחה

השחקני קיבלו סרטי הדרכה כיצד לבצע את האימונים בתקופת הסגר והתבקשו לנטר את עוצמת האימונים שלהם באמצעות שעוני דופק. כמו כן מילאו השחקנים שאלונים שתעדו את איכות השינה שלהם, רמת החרדה, רמת העייפות הכללית וכאבים בשרירים. השאלונים כללו גם מרכיבים כמו "הנאה בביצוע התרגילים" ו"תחושת היכולת בזמן המאמצים". היו גם שאלות שהתייחסו ספציפית להרגשה הכללית בשל המגפה.
במבחן יו-יו רצו הנבחנים הלוך ושוב קטעים של 20 מטר (2X20 מטר) כשאחרי כל שני קטעים היו 10 שניות הפסקה. בדקה הראשונה מהירות הריצה הייתה 8.0 קמ"ש וכל דקה המהירות הועלתה ב-0.5 קמ"ש. כל נבדק המשיך עד שלא היה יכול לעמוד בקצב ונמדד המרחק הכולל במטרים שהוא עבר במבחן. 19 שחקנים בצעו את המבחן הן לפני הסגר והן אחריו.

תוצאות

שיעור הביצוע הכללי של האימונים בסגר היה כ-80%. באימוני הסבולת השיעור עמד על כ-82%, באימוני ההפוגות העצימים על כ-75% ובאימוני הכוח על כ-80%. היו שחקנים ששיעור הביצוע שלה עמד רק על כ-50% והיו כאלה ששיעור הביצוע שלהם הגיע ל-97%. ממוצע המרחק שעברו הנבדקים במבחן יו-יו ירד מ-2524 מטר לפני הסגר ל-1915 מטר, ירידה של כ-25%. 16 מתוך 19 הנבדקים ירדו בהישגיהם אחרי הסגר ו-3 שיפרו את הישגיהם. לא נמצא מתאם מובהק בין הדיווח על ביצוע האימונים לבין השינוי בתוצאות המבחן. לא נמצאו השלכות פסיכולוגיות מדאיגות במרכיבים שנבדקו: איכות השינה הייתה טובה, העייפות לא הייתה גדולה וכך גם החרדה. יתכן שביצוע האימונים תרם ליציבות הנפשית.

המחברים מציינים מספר סיבות לירידה הגדולה בתוצאות המבחנים למרות העובדה שהשחקנים ביצעו אימוני כושר בבית:

  1. מספר האימונים בשבוע היה קטן יותר בתקופת הסגר. רק שני אימונים לפיתוח המערכת האירובית בוצעו, אחד של פעילות רציפה ואחד של אימון הפוגות עצים.
  2. עוצמת המאמץ הוגבלה מראש ל-80% מהדופק המרבי החזוי בשל אי הוודאות של השלכות מגפת הקורונה.
  3. משך כל אימון היה קצר יותר בתקופת הסגר.

המחברים מציינים שאמנם הירידה בתוצאות המבחנים הייתה גדולה אבל אם לא היו מתבצעים אימונים כלל נראה שאחרי הפסקת אימונים של כחודשיים הירידה בכושר הייתה אפילו גדולה יותר.

מקור:

Dauty M, Menu P, Fouasson-Chailloux A. Effects of the COVID-19 confinement period on physical conditions in young elite soccer players. J Sports Med Phys Fitness. 2021 Sep;61(9):1252-1257. doi: 10.23736/S0022-4707.20.11669-4. Epub 2020 Dec 3. PMID: 33269885.

 


יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.