מטרת הקורס היא ליישם את העקרונות שנלמדו במתודיקה בהתנסות מעשית בבית הספר. יום ההוראה מתקיים אחת לשבוע בבית הספר ובנוסף מתקיימת הצמדה פדגוגית – שבועיים רצופים בבית הספר. ההתנסות המעשית בשנה ב' בסמסטר ראשון היא בגיל הרך (כיתות א' – ב'). בסמסטר שני ההתנסות היא בכיתות ג' – ו'. בשנה ג', בסמסטר ראשון הסטודנטים מתנסים בהוראה בכיתות התיכון ובסמסטר שני בכתות חטיבת הביניים. בנוסף לכך, מתקיימת סדנת יישומי הוראה במכללה.
בתהליך ההכשרה להוראה מיושמים עקרונות ההוראה היעילה הקשורים בתכנון, בהפקה, ברפלקציה ובהערכה בבתי הספר.
מטרות הקורס:
שנה ב'
יישום תיאוריות של הוראה ולמידה בחינוך גופני
הכרת מבנה בית הספר היסודי
תרגול ושיפור של מגוון מיומנויות הוראה וטיפוח כישורים רפלקטיביים
פיתוח שיקולי דעת דידקטיים בתכנון ההוראה ובהפקתה
התנסות בהוראה בבית הספר היסודי , וגם בהפקת פרויקטים
התנסות בשיקולי דעת של התכנון, ההפקה וההערכה תוך שימוש במגוון כלים של ההוראה הרפלקטיבית שפותחו ע"י קהילת המחקר בחינוך ובחינוך גופני
הכרת כלי צפייה מיוחדים, שישמשו לבקרת איכות ההוראה
רכישת ידע, כלים והתנסות בעבודת הצוות ובהפקה משותפת של פרויקטים, של יוזמות בביה"ס ובקהילה ושל תוכניות הוראה שנתיות ורב שנתיות
פיתוח אחריות אישית ליישום התנהגות פרופסיונאלית
שנה ג'
התנסות בשיקולי דעת של התכנון, ההפקה וההערכה תוך שימוש במגוון כלים של ההוראה הרפלקטיבית שפותחו ע"י קהילת המחקר בחינוך ובחינוך גופני
הכרת כלי צפייה מיוחדים, שישמשו לבקרת איכות ההוראה
רכישת ידע, כלים והתנסות בעבודת הצוות ובהפקה משותפת של פרויקטים, של יוזמות בביה"ס ובקהילה ושל תוכניות הוראה שנתיות ורב שנתיות
פיתוח אחריות אישית ליישום התנהגות פרופסיונאלית
תכנית הלימודים בתחום המעשי
שנה ב'
תרגול הוראת מיומנויות הוראה ועקרונות בהוראת משחקים
כניסה להוראה והכרת הלומדים בגיל הרך, גילאי א' - ב'
הוראת נושאים מתכנית הלימודים לגיל הרך
ההתנסות היא בהוראת הנושאים הבאים: א. חינוך לתנועה. ב. חינוך לשלומות. ג. שילוב תנועות בסיסיות בסביבה הפיסית והחברתית
הכרת ביה"ס
הכרת הלומדים, גילאי ג' - ו'
הכרת חומרי ההוראה
מבנה שיעור (כחלק מיחידות הוראה): מטרות, יעדים, תכליות, ארגון הסביבה הלימודית והתאמת פעילויות הלמידה
תכנון יחידות הוראה על פי תכנית הלימודים לכיתות ג' – ו'
שנה ג'
הכרות עם ביה"ס המאמן: אני מאמין בית ספרי, המורים, צוות מורי החינוך הגופני, צוות הניהול, מגמות הלימוד, אוכלוסיית הלומדים, תקנון בית – הספר ומטרות בית הספר
איסוף נתונים לצורך תכנון יחידות הוראה. הפקה ויישום של יחידות ההוראה שתוכננו תוך הדגשת הנקודות הבאות:
פיתוח מדורג של התכנים (רינק, 2000)
הפקת השיעור תוך שימוש יעיל במיומנויות כגון: ארגון וניהול כיתה, תדרוך, למידה פעילה, ניצול יעיל של זמן השיעור, מתן משוב, התלהבות מורה, יצירת אקלים חיובי, זימונים לתגובה פעילה
שימוש בדפי צפייה ממוקדי נושא לאיסוף נתונים ולמשוב עמיתים בתהליך מתפתח
ביצוע ותיעוד של התהליך הרפלקטיבי-פרקטי ברמת התכנון, ההפקה וההערכה, באמצעות פורטפוליו תהליכי
תכנון והוראה של יחידת הוראה ממוקדת בתחום החברתי
פיתוח מדורג של התכנים (רינק, 2000)
עבודה בצוותים לצורך תכנון והפקה של יוזמות ופרויקטים בבית-הספר
התנסות רצופה בהוראה (הצמדה פדגוגית לביה"ס):
יישום יחידות הוראה מתמשכות: תכנון, הפקה והערכה
העמקת המעורבות בקהילת בית הספר:
חוגים, נבחרות, מועדון ספורט בית ספרי, השתתפות בישיבות מורים, טיולים, ימי הורים
הקניית ידע מתחום מדעי החינוך הגופני ושילובו בשיעורים המעשיים באופן עקבי ושוטף
הקניית ידע מתחום מדעי החינוך הגופני בשיעורים עיוניים
יישום כלים להערכה אותנטית בתהליך ההוראה:
הערכה ובקרה של תהליכים
הערכת הישגי הלומדים
בתחום העיוני: ניתן בקורס נפרד – מתודיקה של הוראת חינוך גופני בחינוך היסודי והעל יסודי