facebook tracking pixel
חיפוש סגור

יורם אהרוני | רפואת ספורט | 16/04/2019

צפיפות מינרלים בעצמות של רוכבי אופניים ורצים

תקציר מחקר שבוצע בנורווגיה

פעילות גופנית נושאת משקל גוף חשובה לבריאות השלד. פעילות גופנית שאינה נושאת משקל גוף כמו שחייה או רכיבה על אופניים  לא יוצרת גירוי מספיק כדי לתרום לבריאות השלד.  צפיפות המינרלים בעצמות -  (bone mineral density (BMD היא המדד לחוזק העצם. היו מחקרים שהראו שגם אצל רצים למרחקים ארוכים יש תופעות של BMD נמוך וזאת בשל משקל גופם הנמוך ותזונה בלתי מספקת כדי לשמור על בריאות העצמות.


מטרת המחקר הייתה לבדוק את ה-BMD בכל הגוף, בעמוד השדרה ובצוואר הירך של רוכבי אופניים ורצים למרחקים ארוכים ולזהות גורמי סיכון הקשורים ל-BMD נמוך.


הנבדקים היו ספורטאים תחרותיים (19 נשים ו-21 גברים) שעסקו  בריצות למרחקים ארוכים או ברכיבה על אופניים. הנבדקים היו בשנות העשרים לחייהם (גיל ממוצע 25-24) בגובה ממוצע די דומה בין רוכבי האופניים והרצים (1.78-1.77 מ') אך  משקל הגוף של הרצים היה נמוך יותר ולכן ה-BMI  של הרצים היה 20.2  ק"ג/מ"ר לעומת 21.8 של רוכבי האופניים.


בדיקת צפיפות העצמות בוצעה באמצעות DXA. הנבדקים מילאו שאלונים ובהם פרטים על האימונים, צריכת הסידן, פציעות קודמות ועוד.


לכל הרצים נמצא BMD תקין ול-11  מתוך 19 רוכבי האופניים נמצא BMD נמוך.  הערכים היו נמוכים בעמוד השדרה ובצוואר הירך. רק לרוכב אחד נמצא BMD נמוך בכל הגוף. לאחד מרוכבי האופניים היה BMD נמוך במיוחד והוא הוגדר כסובל מאוסטאופורוזיס. מעניינית העובדה שכמעט כל רוכבי האופניים (16 מתוך 17 שענו על השאלונים) דיווחו כי הם ביצעו אימוני כוח לחיזוק הגפיים התחתונות, אך עובדה זו לא מנעה את הופעת ה-BMD הנמוך. לא נמצא שום גורם הקשור ב-BMD נמוך, חוץ מענף הספורט. רק 5 מתוך 21 הרצים דיווחו כי הם  ביצעו אימוני כוח. החוקרים מייחסים את העובדה שצפיפות המינרלים בעצמות של הרצים הייתה תקינה לכך שהם מקבלים ייעוץ תזונתי וכמובן לעובדה שהפעילות הגופנית שלהם היא נושאת משקל.


  הממצא כי לרוכבי האופניים התחרותיים היה BMD נמוך למרות שעסקו גם באימוני כוח עומד בניגוד לממצאים ממחקר אחר שהראה אפקט חיובי לאימוני כוח על BMD בקרב רוכבי אופניים לא תחרותיים בגיל 69-31 שנים.

ייתכן שיש השפעה על ה-BMD למספר השעות הרב של אימוני הרכיבה בקרב הרוכבים התחרותיים (909 בממוצע לשנה  כלומר כ-2.5 שעות בממוצע ביום). הרצים לעומת זאת התאמנו  בממוצע 549 שעות בשנה (כ-1.5 שעות ביום). רוב המחקרים שהראו אפקט חיובי של אימוני כוח על BMD היו כאלה בהם אימוני הכוח נמשכו לפחות 12-7 חודשים. רוכבי אופניים תחרותיים מבצעים אימוני כוח בדרך כלל רק בעונת הפגרה מתחרויות, בין אוקטובר לינואר.  ייתכן כי 4-2 חודשים של אימוני כוח לא   מספיקים כדי למנוע ירידה בצפיפות המינרלים בעצמות.


מקור:


Klomsten Andersen O, Clarsen B, Garthe I, et al. Bone health in elite Norwegian endurance cyclists and runners: a cross-sectional study. BMJ Open Sport & Exercise Medicine 2018;4:e000449. doi:10.1136/ bmjsem-2018-000449

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.

מאמרים רלוונטים נוספים

האם שחקני הכרעה (קלאץ') מסוגלים "לנצח את המשחק"?

17/07/2016

קרא עוד

8 חברי מועדון 8.8 חלק א'

11/08/2012

קרא עוד

הפינה האולימפית הלסינקי 1952, חלק א'

27/11/2016

קרא עוד

רכיבת אופניים לעבודה טובה לבריאות ולכושר?

06/03/2020

קרא עוד

מעשיות השליחים, חלק ט"ו

18/09/2012

קרא עוד

גלגלי התקווה, חלק ב'

19/10/2014

קרא עוד