facebook tracking pixel
חיפוש סגור

יורם אהרוני | רפואת ספורט | 21/03/2015

ד"ר גייב מירקין על אוסטאוארתריטיס

ד"ר גייב מירקין על אוסטאוארתריטיס

ד"ר גייב מירקין הוא רופא יהודי-אמריקאי בן 80 , מומחה ברפואת ספורט. הוא מפרסם מדי שבוע מאמרים בנושאי רפואה וספורט באתר האינטרנט שלו  ומרשה להעתיק אותם לאתרים אחרים. כתובת אתר האינטרנט שלו:  http://www.drmirkin.com

לאחרונה הוא התייחס לאוסטאוארתאירטיס.  הוא כותב כי משמעות המושג היא שיש כאבים במפרקים מסיבה לא ידועה: בדיקות הדם העשויות להצביע על סיבה ידועה לכאבי מפרקים, הן תקינות.  צילומי הדמיה עשויים  להראות פגיעה ברקמת הסחוס או היצרות במפרק אך גם הם עשויים להיות תקינים.

הוא מסכם כמה מחקרים בנושא שהתפרסמו לאחרונה:

שכיחות התופעה היא גבוהה – צילומי רנטגן מראים סימנים לתופעה בקרב 80% מאוכלוסיית הצפון אמריקנים  בני ה-65 ו-60% גם סובלים מכאבים. התופעה מתחילה להתגלות כבר בגיל 40 והכאבים הולכים וגוברים עם השנים. הם מופיעים בדרך כלל בברכיים, בירכיים, בעמוד השדרה ובידיים.

הטיפולים לתופעה הם: פעילות גופנית, הפחתת משקל, משככי כאבים, פיסיותרפיה ובמקרים קיצוניים גם החלפת מפרק.

חוסר פעילות גופנית מחמיר את התופעות -  מבוגרים הסובלים מהתופעה הולכים בדרך כלל לאט יותר מאלה שאינם סובלים ממנה ומבלים כ-70% מהיום בישיבה. אנשים הסובלים מהתופעה ויושבים הרבה שעות מראים יותר נזק לסחוס  והם בעלי מוגבלות גבוהה בתנועה, אפילו אם הם מבצעים פעילות גופנית. לאנשים הסובלים מהתופעה מומלץ ללכת  כדי לבצע פעולות שגרתיות כמו הליכה לדואר, לקניות ולסידורים אחרים, עליה במדרגות במקום במעלית, החניית המכונית רחוק ככל האפשר במגרש החנייה ועוד.

פעילות גופנית מפחיתה סימפטומים – אחרי שנה של פעילות גופנית מתוכננת נמצאה הפחתה של כאבים ושיפור טווח התנועה במפרקים. ואחרי שנתיים של פעילות נצפתה הפחתה נוספת. הפעילות כללה: אימוני כוח, תרגילי גמישות, תרגילים לשיפור הקואורדינציה ופעילות אירובית.

גורמי הסיכון -  סקירה של עשרות מחקרים מצאה כי עודף משקל מעלה את הסיכון לתופעה ב-28.8%. עיסוק בפעילות גופנית לא  נמצא כמגדיל את הסיכון. נזק למפרק כתוצאה מחבלה מגדיל את הסיכון.  גם  "רגל קצרה" מעלה את הסיכון מאחר שבמצב זה  מוטל יותר עומס על הרגל הקצרה.

פעילות גופנית מומלצת  -אלה הסובלים מכאבים בברכיים ובירכיים מוטב שלא יעסקו בריצות וקפיצות  ולכן מומלץ שיעדיפו לפעילותם האירובית פעילויות עם אימפקט נמוך: הליכה, שחיה ורכיבה על אופניים.

החלפת מפרק – יש לנסות לדחות פתרון זה עד כמה שאפשר. יש לשקול זאת רק כאשר הכאבים הם כה  חזקים עד כדי כך שקשה להירדם בגללם בלילה.

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.

 

 

מאמרים רלוונטים נוספים

הקשר הין כושר גופני לבין מבחני ריכוז בתלמידי חטיבת ביניים

29/03/2020

קרא עוד

הפינה האולימפית, מונטריאול 1976, חלק א'

13/05/2017

קרא עוד

צעדים לבניית טקטיקה בתחרויות ריצה

03/08/2012

קרא עוד

מגמות בתחום אימוני הכושר לקראת שנת 2015

13/12/2014

קרא עוד

​​השתתפות באליפות העולם באתלטיקה עד גיל 18 והצלחה כבוגרים, חלק ג'

26/08/2017

קרא עוד

טניס: חבטת גב יד באחיזת שתי ידיים

25/07/2017

טניס: חבטת גב יד באחיזת שתי ידיים

קרא עוד