דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: רמי רמי | הקטגוריה: משחקים | תאריך: 20/06/2015

גישת המשחק ומחניים

השאלה:

לגבי משחק מחניים גדול יש לי שתי שאלות : (1) כיצד נלמד את המשחק בביה"ס ע"פ התאוריה של באנקר ותורפ ? (2) תרומתו לתלמידים בביה"ס (חברתית, רגשית, קוגניטיבית) ? * אני אשמח לקבל התייחסות ותשובות לשאלות שציינתי למעלה .

התשובה:

גישת המשחק ומחניים

בגישת המשחק (game approach) של באנקר ותורפ מתרגלים את יסודות המשחק תוך כדי המשחק עצמו. משחק המחניים אינו כולל בתוכו מיומנויות מורכבות ולכן אין כל צורך לתרגל מיומנויות לפני שמתחילים במשחק. במסגרת שלב החימום בתחילת השיעור כדאי לתרגל מסירה ותפיסה של כדורים אבל אין כל צורך להקפיד על פרטים טכניים. התלמידים ילמדו לפתור בעיות תוך כדי משחק ויסגלו לעצמם מיומנוית בהתאם ליכולותיהם הגופניות. זריקת המותן האופיינית למשחק המחניים לא בהכרח תהיה הזריקה המועדפת על כל התלמידים, במיוחד לפני גיל 10. יתכן בהחלט שחלק מהתלמידים יבחרו בזריקה בשתי הידיים מעל הראש!

יש להקפיד במשחק המחניים כי לא ייהפך לפראי ואם ולהשתמש בכדורי עף רק בקרב תלמידים שלא מפחדים להיפגע מכדורים. בגילאים הצעירים מומלץ מאד להשתמש בכדורי ספוג כדי להקטין את עוצמת הפגיעה והחשש מפניה.

אחת הבעיות במשחק, כאשר הוא מבוצע בקבוצות גדולות, היא שחלק מהתלמידים נותרים חסרי מעש לפרקי זמן ארוכים. מדובר בתלמידים ש"נפסלו" ועומדים מסביב למגרש הקבוצה היריבה. על המורה להקפיד שהכדור יימסר לכל התלמידים כדי שירגישו שותפות במשחק. כמו כן אפשר במידת הצורך להוסיף חוק המגביל את הזמן שהכדור נמצא ברשות קבוצה אחת. כפי שנאמר בתשובה לשאלה קודמת המשחק עשוי לפתח זריזות, אומץ, קבלת החלטות בלחץ משחק, יכולת זריקה ותפיסה של כדור, שיתוף פעולה בין שחקני הקבוצה ובגרסאות מסוימות גם הקרבה עצמית למען הקבוצה. לעומת זאת, כאשר אין הקפדה על משחק הוגן המשחק עלול לגלוש למשחק אלים בו מספר ילדים חזקים מחזיקים בכדור רוב הזמן ונהנים לזרוק את הכדור על הילדים האחרים שלכל היותר מנסים להימנע מפגיעה. על המורה להקפיד שהכדור יימסר לכל התלמידים ולא יהיה רק ברשות התלמידים החזקים.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.