facebook tracking pixel
חיפוש סגור

יורם אהרוני | | 25/12/2011

עליה במדרגות מהירה ממעלית

עליה במדרגות מהירה ממעלית
מחקר שפורסם ב -  Canadian Medical Association Journal בחן את השאלה האם עלייה במעלית מהירה מעלייה במדרגות. עובדים בבתי חולים נדרשים לעלות ולרדת מספר קומות לא מעט פעמים ביום עבודה. כאשר מדובר בעלייה או ירידה של מספר קטן של קומות קיימת לא פעם התלבטות בין מדרגות למעלית.  במחקר השתתפו ארבעה עובדים שבצעו 14 מעברי קומות (עליות או ירידות) של קומה אחת עד שש קומות. נמדד הזמן שלקח להם להגיע ליעדם בעזרת מעלית לעומת הזמן של עלייה במדרגות. נמצא שהזמן למעבר של קומה אחת היה בממוצע כ - 13 שניות במדרגות לעומת כ - 36 שניות במעלית.  ההבדל נבע מזמן ההמתנה למעלית, זמן שהשתנה מאד בהתאם לשעה ביממה בה בוצע המעבר. הנבדקים דווחו על רמת קושי של פחות מ – 13 (בסולם של 20 דרגות קושי) בתום העלייה במדרגות וציינו כי היו יכולים להמשיך מיד בעבודה ללא מנוחה  לאחר העלייה במדרגות.
 החוקרים חישבו כי בזבוז הזמן הנובע מהשימוש במעלית מגיע לכדי 15 דקות ליום עבודה.  החיסכון בזמן כתוצאה מהעדפת המדרגות מהווה כ - 3% ממשך יום עבודה ועשוי לתרום הן לפריון העבודה והן לשיפור הכושר הגופני.
את תקציר המאמר ניתן לקורא באתר: http://www.cmaj.ca/content/183/18/E1353.abstract
התועלת לשיפור הכושר הגופני של עלייה במדרגות הודגמה במחקר שנערך באירלנד. במחקר שנמשך 8 שבועות התאמנה קבוצת אנשים בגיל ממוצע של 44 שנים בעליה של 145 מדרגות (שוות ערך ל – לעלייה של 8 קומות). בתחילת התוכנית עלו הנבדקים את המדרגות פעם אחת ביום, חמש פעמים בשבוע ובהדרגה הגיעו לשלוש פעמים ביום. צריכת החמצן המרבית  החזויה בקבוצה הניסוי עלתה מ – 27.8 מ"ל חמצן/ק"ג/דקה עד ל – 30.4 מ"ל/ק"ג/דקה, כלומר עלייה של 9.4%. עלייה כזו לא נצפתה בקבוצת ביקורת. צריכת החמצן נחזתה ממבחן בו נמדד דופק תת-מרבי בעת רכיבה על אופניים סטטיים. לא נמצאו שינויים בלחץ דם, ריכוז ליפידים בדם ו – BMI. במחקר אחר נבדקה תגובת נשים צעירות  בגיל ממוצע של כ – 19 שנים לתכנית קצת יותר נרחבת: בתחילת התוכנית עלו הנבדקות 199 מדרגות פעמיים ביום ובסופה הגיעו לחמש פעמים ביום (בשעות שונות של היממה), חמש פעמים בשבוע. הזמן הכולל של האימון הגיע לכ - 11 דקות ביום. במחקר זה נצפתה עלייה של 17% בצריכת החמצן המרבית (מ – 26.3 ל – 30.8 מ"ל/ק"ג/דקה, נמדדה באופן ישיר) וירידה של 8% ב – LDL  ('הכולסטרול הרע').
עורכי המחקר מציינים כי עלייה במדרגות היא פעילות בעלת עוצמה בינונית עד גבוהה, אינה דורשת כל ציוד או החלפת ביגוד והעיסוק בה נראה טבעי. השיפור בכושר מאימון של 11 דקות ביום בסוף התוכנית של 8 שבועות מקביל לשיפור שהושג מתוכניות הליכה של 36 דקות ליום שנמשכה 24 שבועות.
המאמרים:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725304/pdf/v039p00590.pdf

מאמרים רלוונטים נוספים

האפוס של המיל, חלק ט'

18/01/2013

קרא עוד

אימוני הכושר בצה"ל ותוחלת החיים

17/12/2016

קרא עוד

הפינה האולימפית: הפסילה של נורמי

21/04/2012

קרא עוד

הפינה האולימפית - סט.לואיס 1904

19/06/2016

קרא עוד

האם מסוכן לנחות על העקבים בריצה?

03/01/2016

קרא עוד

טניס: האצת החבטה

02/07/2017

קרא עוד