פעילות גופנית של ילדים בהולנד

פעילות גופנית של ילדים ובני נוער בהולנד

הדו"ח הראשון על מצב הפעילות הגופנית של הילדים ובני הנוער בהולנד הוכן בשנת 2016. הולנד היא אחת משלוש המדינות המובילות בתחום זה באירופה יחד עם דנמרק וסלובניה. כל אחת ממדינות אלה מגיעה להישגים הטובים יחסית בדרך שונה. 

בשנת 2018 הוכן בהולנד הדו"ח השני

כמו במדינות אחרות סולם הציונים הוא:

A – 81-100% מהילדים ובני הנוער עומדים בקריטריון

B – 61-80% עומדים בקריטריון

C – 41-60% עומדים בקריטריון

D – 21-40% עומדים בקריטריון

F – 20% ומטה עומדים בקריטריון

INC – אין מספיק נתונים.

פעילות גופנית כללית

2016  - רק כ-30% מהילדים ובני הנוער עומדים בהמלצה של ביצוע שעה אחת של פעילות גופנית ביום ונראה אף ששיעורם נמצא בירידה בין הסקרים שנעשו ב-2006 ו-2014. כמו כן, בני נוער עוסקים פחות בפעילות גופנית מאשר ילדים.  ציון D

2018 – 56% מהילדים  ו-33% מהמתבגרים עומדים בקריטריונים. ציון C

השתתפות בפעילות גופנית מאורגנת, ציון B

2016

74% מהבנים בגיל 12 עד 17 שנים דיווחו כי הם עוסקים בספורט.  גם שיעור הבנות העוסקות בספורט הוא גבוה – 68%.  בסך הכל כ-80% מהילדים בהולנד חברים באחת מ-25,000 אגודות הספורט הקיימות במדינה ומשתתפים לפחות באימון אחד ותחרות אחת משבוע. ברבים מהמועדונים המאמנים הם מתנדבים  ולכן לא ברור אם האימונים הם אינטנסיביים דיים.

2018 – 64% מהילדים ו-77% מהמתבגרים עוסקים בספורט מדי שבוע.

פעילות גופנית חופשית, ציון B

2016

70% מהילדים עד גיל 11 דיווחו כי הם שיחקו  בשבוע האחרון מחוץ לבית, מחוץ לשעות הלימודים. 22% מבני 12-10 משחקים למעלה מ-3 שעות ביום ו-21% בין שעתיים ל-3 שעות ביום.  אין נתונים שונים לגבי 2018.

הגעה פעילה לבתי הספר

2016

79% מהתלמידים  בבתי הספר העל יסודיים מגיעים לבתי הספר באופניים לפחות 3 פעמים בשבוע ו-17% עושים זאת ברגל. הזמן החציוני להגעה לבתי  הספר  והחזרה מהם באופניים הוא 150 דקות בשבוע.  אין הבדל בתחום זה בין התלמידים בגיל 14-12 והתלמידים בגיל 17-15 וגם אין הבדל בין בנים לבנות.  ציון A.

2018 – נמצא פער גדול בין אחוז  המתבגרים המגיע לבית הספר באופן פעיל (90%) לבין אחוז הילדים שעמד על 36% ולכן הציון הוא רק B מינוס.

התנהגויות יושבניות, ציון C

2016

57% מהילדים  עד גיל 11 עומדים בהמלצה של צפייה במסכים פחות משעתיים ביום.  מספר השעות שילדים  עד גיל 11 נמצאים בישיבה או שכיבה בשעות הערות הוא 7.5 ובקרב בני הנוער המספר מגיע ל-10 שעות. זה כולל את השעות שהילדים מבלים בישיבה בבתי הספר. בימים בהם לא מתקיימים לימודים  הילדים מבלים בישיבה או שכיבה כ-4 שעות ביום משעות הערות שלהם ובקרב בני הנוער שיעור זה מגיע ל-יותק מ-5 שעות. אין שינוי גדול ב-2018.

עידוד לפעילות גופנית מצד בני משפחה וחברים, ציון B

ל-88%  מהמשפחות יש אמצעים כלכליים המאפשרים להם לשלוח את ילדיהם לחוגי ספורט בתשלום או לרכוש להם מנוי במועדוני ספורט. בקרב המשפחות המבוססות כלכלית, 77% מהילדים חברים במועדוני ספורט ובקרב השכבות החלשות רק44%  מהילדים חברים בקבוצות ספורט. 53% מההורים עומדים בעצמם בהמלצה לביצוע פעילות גופנית למבוגרים והם פעילים לפחות חצי שעה ביום, לפחות 5 פעמים בשבוע.  משאלונים שמילאו ההורים נראה ל-62% מהם כי העיסוק הספורטיבי של הילדים מושפע יותר מהחברים של הילדים.   ל-57% מהילדים עד גיל 11   יש חברים שהם פעילים מאד ובקרב בני הנוער שיעור זה הוא 40%. אין נתונים לגבי 2018.

פעילות גופנית בבתי הספר, ציון C

(הערה: לאור הנתונים שיובאו להלן נראה שהציון הזה מחמיר מאד עם בתי הספר...). 79% מהמורים לחנ"ג מסכימים באופן מוחלט כי בבתי הספר שלהם יש תכנית לימודית מסודרת. 67% מהמורים לחנ"ג דיווחו על מעקב מסודר אחרי הישגי התלמידים לאורך השנים. 75%  מבתי הספר העל יסודיים נמצאים בקשר הדוק עם מועדוני ספורט ו-55% נמצאים בקשר טוב עם הרשות המקומית.     רק ב-25% מבתי הספר היסודיים מועברים שיעורי החינוך הגופני על ידי מורים מקצועיים ובגנים השיעור הזה הוא 5% בלבד.  בבתי הספר  העל יסודיים קיימת חקיקה המחייבת  העברת שיעורי חנ"ג על ידי מורים מקצועיים.  כ-48% מהתלמידים בבתי הספר היסודיים  נמצאים בשיעורי חנ"ג למעלה מ-120 דקות בשבוע, ובקרב התלמידים בבתי הספר העל יסודיים 85% נמצאים בשיעורי חנ"ג 120 דקות בשבוע, או למעלה מכך..

התאמת הסביבה  לפעילות גופנית, ציון A

2016

82% אחוז מבני הנוער  דיווחו כי הם מרוצים ממצב מתקני הספורט בשכונה. לשביעות הרצון הזו יש שלושה מרכיבים: א)  מספיק מתקנים; ב) בחירה מספקת בין כמה סוגי פעילות; ג) מספיק שבילי אופניים, מדרכות ופארקים המאפשרים פעילות של הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים.  למרות כל אלה,  נראה כי נמצא בעלייה שיעור ההורים החוששים לאפשר לילדיהם להסתובב באופן חופשי בשכונה ולהגיע באופן עצמאי לבתי הספר ולמגרשי הספורט והם מעדיפים להסיע את הילדים לבתי הספר ולפעילויות אחרי שעות הלימודים. אין נתונים נוספים לגבי 2018.

מעורבות גורמים ממשלתיים, אין מספיק נתונים

החוקרים  לא העניקו ציון בתחום זה מאחר שלדעתם אין קריטריונים ברורים לגבי כמות המעורבות של גורמים ממשלתיים בעידוד הפעילות הגופנית וזאת למרות שבהולנד הנושא הזה נמצא בעדיפות גבוהה. משרד הבריאות הרווחה והספורט מממן פעילויות רבות המאפשרות לילדים פעילויות בשכונות, הגעה נוחה לפעילויות אחרות ואספקת מידע לכל מי שחפץ לעסוק בפעילות גופנית.  בהולנד מועסקים מאמני ספורט קהילתיים שתפקידם לקשר בין בתי הספר ומועדוני הספורט וליצור לילדים יותר הזדמנויות לעסוק בספורט.  סכום של 4 מיליון אירו  ל-4 שנים הוקצב כדי לאפשר לבתי הספר ליצור תכניות שיהפכו אותם לבתי ספר מקדמי בריאות. גם גופים לא ממשלתיים תומכים בפעילות גופנית של ילדים וכך למשל קיימת קרן המסייעת לילדים באזורי מצוקה לעסוק בפעילות. אחד הגופים האלה הוא "קרן יוהאן קרויף" שבין היתר  מימנה בניית יותר מ-200 מגרשי משחקים ש-33 מהם הוקדשו לילדים בעלי מוגבלויות גופניות.

כושר גופני -  לא מבוצע מעקב ברמה ארצית על הכושר הגופני של התלמידים.

מקורות:

  1. Marcella Burghard, Karlijn Knitel, Iris van Oost, Mark S. Tremblay, Tim Takken, and the Dutch Physical Activity Report Card Study Group.  Is our Youth Cycling to Health? Results From the Netherlands’ 2016 Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity and Health, 2016, 13 (Suppl 2), S218 -S224
  2. Tim Takken and Nynke de Jong, on behalf of the Dutch Physical Activity Report Card Study Group. Results From the Netherlands’ 2018 Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity and Health, 2018, 15(Suppl 2), S388-S389

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.

 

[x] סגור
כפתור צור קשר

accessibility