דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 21/01/2013

מגמות בתחום אימוני הכושר לקראת שנת 2013

תקציר ותרגום: יורם אהרוני

דו"ח של הקולג' האמריקנית לרפואה ספורטיבית (ACSM) לשנת 2013

זהו הדו"ח השנתי השביעי ברציפות שעורכת ACSM. הראשון נערך בשנת 2006 וחזה מגמות לשנת 2007. הסקר הוא מקוון. החוקרים כללו בסקר את 25 המגמות המובילות מהסקר של השנה הקודמת ועוד 12 מגמות אפשריות שהם זיהו. הסקר נשלח ל-29,360 אנשי מקצוע בתחום הכושר הגופני. אלה כללו את כל אלה המחזיקים תעודות בתוקף מטעם ACSM: מאמנים אישיים, פיסיולוגים, מאמני כושר וכו', מנויי המגזין ACSM’s Health & Fitness Journal ועובדי המגזין. הוא פורסם גם באתר האינטרנט של המגזין ,בפייסבוק ובטויטר. התקבלו 3346 שאלונים  ממולאים שהם כ-11% אחוזי תגובה. תשובות הגיעו מכל יבשות תבל. בין היתר התקבלו שאלונים מארה"ב, אוסטרליה, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, יפאן, הודו, איטליה ורוסיה. 67% מהמשיבים היו נשים. המדרגים נדרשו להתייחס לכל אחת מ-37 המגמות האפשריות ולדרג אותן בסולם מ-1 (הכי פחות סביר שיהיה מגמה) עד 10. המחברים מבדילים בין מגמה (TREND) לבין אופנה חולפת (FAD). מגמה הוגדרה כהתפתחות או שינוי מצב המשפיעים על הדרך בה אנשים מתנהגים. בהתאם להגדרה זו צפוי כי מגמות אמיתיות משנים קודמות יתמידו ויישארו בסקר הבוחן מגמות. אופנה חולפת הוגדרה כאופנה המאומצת בהתלהבות גדולה לתקופה קצרה בלבד.

20 המגמות המובילות

1) אנשי מקצוע מנוסים בתחום הכושר הגופני שעברו תוכניות הכשרה והסמכה. לדברי החוקרים תחום הכושר הגופני הולך ומתרחב ואתו ההכרה שיש לעבוד בהדרכת מדריכים מנוסים שעברו הכשרה מתאימה. מגמה זו מתמידה במקום הראשון שש שנים ברציפות. (הערת המתרגם: די צפוי שכאשר המדרגים הם בעיקר אנשי מקצוע מנוסים בתחום הכושר הגופני שעברו תוכניות הכשרה והסמכה....)

2) אימוני כוח. מגמה המדורגת גבוה בכל  הסקרים השנתיים. מגמה זו פירושה כמובן שילוב אימוני כוח כחלק חשוב מתוכניות האימון הגופני של נשים וגברים בכל טווח הגילאים.

3) אימון כנגד משקל הגוף. מגמה זו נכללה לראשונה בסקר. אין זאת אומרת שזו המצאה חדשה, ודאי שלא, עורכי הסקר כללו   מגמה זו לראשונה מאחר ששמו לב שהיא הפכה מאד פופולרית במועדוני כושר ברחבי העולם.

4) תוכניות אימון עבור ילדים הסובלים מהשמנה. לאור הגידול בשיעור ההשמנה של ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנה במדינות רבות וכן על רקע קיצוצים בשעות החינוך הגופני בבתי הספר במספר מדינות, הפכו תוכניות אלה לפופולריות במתנ"סים ומועדוני כושר.

5) שילוב אימון גופני בתוכניות להורדת משקל. המגמה הזו של שילוב פעילות גופנית יחד עם דיאטות בתוכניות להורדת משקל הולכת ותופסת תאוצה. היא עלתה מהמקום ה-18 בשנת 2009 למקום ה-12 ב-2010, מקום 7 ב-2011 והיתה אף במקום 4 ב-2012.

6) תוכניות אימון גופני לקשישים. לאנשים מבוגרים יש במקרים רבים גם כסף וגם זמן פנוי ותעשיית הכושר זיהתה את הפוטנציאל.

7) מאמני כושר אישיים. מגמה המדורגת גבוה בכל  השנים בהן נערך הסקר. יתכן שגם כאן יש הטיה מאחר שהרבה מהמדרגים הם מאמני כושר אישיים...

8) אימונים פונקציונאליים. אלה מוגדרים כאימוני כוח שמטרתם שיפור יציבות, קואורדינציה, כוח, הספק וסבולת לצורך ביצוע מטלות יומיומיות. מגמה זו הייתה במקום הרביע בשנת 2007, צנחה למקום ה-8 ב-2008 ואף למקום ה-11 בשנת 2010. בשנת 2010 היא העפילה למקום ה-7, ב-2010 הייתה במקום ה-9 ואשתקד במקום ה-10.

9) אימוני ליבה. אימונים לחיזוק השרירים המייצבים של הבטן, הגב והחזה. תוכניות כאלה משתמשות בעזרים כמו כדורים גדולים, בוסו, משטחים לא יציבים, ועזרים אחרים. חלק מהמדרגים ציינו במפורש כי תוכניות אלה מתחילות לאבד פופולאריות כיוון שתוכניות חדשות שפותחו מחליפות אותן. יהיה מעניין לעקוב אחרי מגמה זו בשנים הבאות.

10) אימונים אישיים לקבוצות קטנות. מגמה זו מדברת על מאמנים אישיים העובדים עם קבוצות קטנות של 2 – 4 מתאמנים, מה שכמובן מוזיל במידה נכרת את עלות האימון. לאור המשבר הכלכלי בעולם שכתוצאה ממנו יש לאנשים פחות כסף להוציא בתעשיית הכושר, זו נראית חבילה משתלמת הן למאמנים והן למתאמנים.

11) תוכניות לשיפור הבריאות במקומות העבודה.   התוכניות האלה מתרכזות בשיפור מצבם הבריאותי של העובדים והגדלת פריון העבודה שלהם. חלקן מתבצע ממש במקומות העבודה אך במגמה זו נכללות גם תוכניות המקשרות מקומות עבודה עם מועדוני כושר חיצוניים. עורכי הסקר מציינים כי לאור הרפורמה במערכת הבריאות בארה"ב והתייקרות שירותי הבריאות, יש לצפות כי מגמה זו תמצא בעליה בשנים הבאות.

12) זומבה ותוכניות ריקוד אחרות. זומבה הופיעה לראשונה כאופציה בסקר בשנת 2010 ודורגה רק במקום ה-31 מתוך 37. ב-2011 היא עלתה למקום ה-24 מתוך 31 אפשרויות שנכללו אז בסקר. אשתקד היא קפצה עד למקום התשיעי.   נראה שהזומבה הייתה בשיאה בין 2010 ל-2012. הסקרים הבאים יקבעו אם היא מגמה רצינית או רק אופנה חולפת.

13) פעילויות באוויר הפתוח. מגמה הנמצאת במגמת עלייה. כוללת את כל הפעילויות הנערכות מחוץ לאולמות כמו הליכה, ריצה, חתירה, משחקי כדור במגרשים פתוחים, טיולים וכו'. דורגה רק במקום ה-25 ב- 2010 וירדה למקום ה-27 ב-2011. זינקה למקום ה-14 אשתקד. כוללת פעילויות המלוות מדריכים וגם כאלה המתבצעות בלעדיהם. אולי יש כאן גם כן הטיה בשל העובדה שהמדרגים הם בעיקרם מדריכי כושר וחלק גדול מאלה הבוחרים במגמה זו לא נזקקים הרבה לשירותי הדרכה. העלייה נובעת אולי מכך שיש יותר מדריכי כושר המציעים למתאמנים לפעול בהדרכתם באוויר הפתוח.

14) יוגה. מופיעה כיום בואריאציות שונות כמו: יוגת כוח, יוגה בתנאי חום ולחות ועוד רבות אחרות. ירדה מהמקום ה-11 אשתקד.

15)תוכניות לעידוד הרגלים בריאים במקומות העבודה. תוכניות שנועדו לעודד עובדים לאמץ הרגלי בריאות כחלק מהמגמה שדורגה במקום ה-11. נמצאות בעלייה מאותה סיבה שתוכניות אחרות המופעלות על ידי מקומות עבודה נעשו פופולאריות: התייקרות שירותי הבריאות והנטייה להשקיע ברפואה מונעת במקום בטיפולים רפואיים יקרים.

16) " אימונים בסגנון צבאי" (BOOT CAMP) – תוכניות אימונים אינטנסיביות המופעלות על ידי מדריכים משלהבים המדמות אימוניים צבאיים. הגיעה לשיאה ב-2011 עת דורגה שמינית. בשל העובדה שהייתה בעלייה בין 2008 ל-2011 אך נמצאת בירידה בשנתיים האחרונות מעניין יהיה לראות אם יש כאן מגמה או שמא רק אופנה חולפת.

17) מדידת אפקט האימון.  המגמה הזו מדברת על כך שהמאמן ומועדון הכושר מספקים למתאמנים הוכחות על שיפור במדדי כושר ובריאות כתוצאה של תוכנית האימון. כיום קיימות התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות מדידה טובה של השפעת האימון על מדדים אלה. ההתפתחויות האלה מאפשרות להעריך את יעילותן של תוכניות האימון והאם הן נותנות למתאמנים תמורה משמעותית לכספם ולמאמצים שהם משקיעים בהן.

18) אימון מחזורי. שיטה ותיקה זו מופיעה לראשונה בין 20 הראשונות בסקר 2013. בשיטה זו מבצעים מחזור של 6 – 10 תרגילים, שכל אחד מהם מבוצע מספר פעמים שנקבע מראש או למשך זמן קצוב. לאחר השלמת מחזור אחד, חוזרים על כל התרגילים כמה פעמים נוספות.

19) הגעה לקהלים חדשים. קיימת הערכה כי 80% מאזרחי ארה"ב לא מבצעים אימונים גופניים בצורה מסודרת. אחד האתגרים החשובים של העוסקים בתעשיית הכושר הוא חדירה אל קהלים אלה.

20) Wellness Coaching -  יצירת שינויים התנהגותיים הקשורים לאיכות החיים תוך שימוש בין היתר בשיטות מתחום הקואצ'ינג. מגמה שהגיעה לשיאה בשנת 2010 (מקום 13) אך עדיין נמצאת בין 20 הגדולות.

 

מגמות בולטות אפשריות שנכללו בסקר אך לא דורגו בין 20 הראשונות:

א) ספינינג -  דורגה 16 אשתקד.

ב) אימוני כושר ספציפיים למקצוע ספורט – מגמה זו מדברת בעיקר על אימוני כושר ספציפיים למקצועות ספורט שונים עבור ילדים ומתבגרים. מגמה שהגיעה לשיאה בשנת 2010 כאשר דורגה במקום השמיני.

ג) שילוב בין הקהילה הרפואית לתעשיית הכושר – מגמה זו מדברת על יצירת מסגרות המשלבות שירותי בריאות במועדוני כושר. הייתה במקום העשירי בסקר 2011.

ד) פילאטיס – לא הופיע בין 20 הגדולים גם בסקר הקודם, מה שמחזק את ההנחה שמדובר היה באופנה חולפת ולא במגמה חזקה.

מגמות אפשריות שלא הצליחו לחדור לרשימת ה-20 באף לא אחד מהסקרים השנתיים, כוללות בין היתר: אימוני רטט, אימוני גרביטציה, אימונים המבוססים על משחקי וידאו, קיקבוקסינג, ומתקנים לשימוש חופשי ללא בקרה או השגחה.

בסיום הדו"ח מובאות תגובות לממצאים של ארבעה מומחים, ביניהם ד"ר אסנת פליס-דואר מישראל, מומחית בהידרותרפיה, ובין השאר גם מרצה במכללת וינגייט. בין היתר תוהה ד"ר פליס-דואר על הירידה בפופולריות של אימוני הליבה ומציינת כי יתכן שאימוני הליבה נשארו פופולריים ויישארו כך בשל חשיבותם הבריאותית הגדולה אך תוכניות שיקראו בשם  דוגמת "אימוני לחיזוק שרירי הליבה" יאבדו מן הפופולריות שלהם.

מקור: 
Thompson, Walter. "Worldwide Survey of Fitness Trends for 2013". ACSM'S Health & Fitness Journal: November/December 2012 - Volume 16 - Issue 6 - p 8–17
 
הדו"ח המלא נמצא בכתובת: WORLDWIDE SURVEY OF FITNESS TRENDS FOR 2013