facebook tracking pixel
חיפוש סגור

יורם אהרוני | כושר גופני | 24/03/2020

השפעת תוכנית +FIFA 11 על הכושר הגופני של כדורגלנים בגיל 12-10


 תקציר מחקר שבוצע בסרביה

תוכנית +FIFA 11


פדרציית הכדורגל הבין לאומי – FIFA, פיתחה חימום מובנה של 20 דקות שמטרתו להפחית פציעות בקרב כדורגלנים. התוכנית נקראת +FIFA 11 ויש לה 3 רמות ביצוע.  מומחי FIFA שמו לב לתופעה כי לא בכל מקום קיבלו את התוכנית בהתלהבות  מאחר שמאמני כדורגל ומאמני כושר נוטים להתבסס על תוכניות שהם רגילים אליהן ולא ששים לאמץ תוכניות אימונים חדשות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק אם בנוסף למטרה העיקרית של התוכנית שהיא הקטנת שיעור הפציעות, תהיה לתוכנית  השפעה על הכושר הגופני של כדורגלנים צעירים.
תוכנית +FIFA 11  מורכבת משלושה שלבים: שלב א) נמשך 8 דקות וכולל 6 תרגילי ריצה קלה בשילוב תנועות דינמיות כמו סיבובי רגל פנימה והחוצה. שלב ב)  נמשך 10 דקות וכולל שישה תרגילים לפיתוח כוח ושיווי משקל. שלב ג) נמשך שתי דקות וכולל תרגילי ריצה כמו ריצה בקצב 80-75% מהמהירות המרבית  לרוחב המגרש וריצה בצעדי איילה (התקדמות בניתורים ארוכים מרגל לרגל). יש 3 רמות קושי לתוכנית. הכדורגלנים בקבוצת במחקר עשו את התוכנית ברמה הבסיסית שלה (הרמה הנמוכה ביותר). בשנים האחרונות פיתחה FIFA תוכנית נוספת המיוחדת לילדים  -  (FIFA 11+ kids), המיועדת לגילאים צעירים יותר הכוללת תרגילים אחרים.


המחקר


שתי קבוצות כדורגל של בנים בגיל 12-10 השתתפו במחקר. כל קבוצה קיימה אימוני כדורגל רגילים, 3 פעמים בשבוע. משך כל אימון היה כשעה וחצי. קבוצת הניסוי שכללה 19 שחקנים,  ביצעה בחימום את פרוטוקול +FIFA 11 והקבוצה האחרת, קבוצת הבקרה, כללה 17 שחקנים ביצעה את החימום הרגיל שלה. תקופת הניסוי נמשכה חודש אחד ממרס 2019 עד אפריל 2019. לפני תקופת הניסוי ואחריה  ביצעו הכדורגלנים כמה מבחני שדה מקובלים לכושר גופני:
א)    מבחן גמישות Sit and Reach
ב)    מבחן מהירות – ריצה ל-20 מטר מזינוק בעמידה (לכל נבדק ניתנו שלושה ניסיונות והתוצאה הטובה נלקחה לחישובים).
ג)    מבחן כוח מתפרץ – קפיצה לרוחק מהמקום
ד)    מבחן זריזות – מבחן אילינוי
ה)    מבחן ספרינטים חוזרים  - Repeated sprint ability (RSA) test – במבחן זה רצו הנבחנים 6 פעמים שני קטעים של 20 מטר בריצה הלוך ושוב. זמן ההפסקה בין הספרינטים היה 20 שניות. מתוצאות מבחן זה חושבו כמה מדדים:
 BT – הזמן הטוב ביותר לחזרה אחת של 2X20 מטר
TT – הזמן המצטבר לכל שישה הקטעים של 2X20 מטר
FI (fatigue index) – מדד ההתעייפות במבחן
ו)    מבחן סבולת “30–15” Intermittent Fitness Test – מתוצאות מבחן זה נעשה חיזוי לצריכת חמצן מרבית (צח"מ) לפי נוסחה מקובלת המפורטת במאמר המקורי.  במבחן זה רצים הנבדקים לפי קצב המוכתב להם מאותות קוליים. הריצה על משטח שאורכו הוא 40 מטר והריצה היא הלוך ושוב. אחרי כל 30 שניות של ריצה יש 15 שניות מנוחה פעילה (הליכה). מהירות הריצה בקטע הראשון היא 8.0 קמ"ש ואחר כל קטע הפסקה מהירות הריצה מתגברת בחצי קמ"ש. הנבחנים ממשיכים במבחן עד שאינן יכולים לעמוד בקצב. תיאור מלא של המבחן אפשר למצוא בכתובת הבאה: https://www.scienceforsport.com/30-15-intermittent-fitness-test/


תוצאות


תוצאות המבחנים לפני תקופת הניסוי ואחריה
   

 

+FIFA 11 לפני

FIFA 11+ אחרי

בקרה לפני

בקרה אחרי

Sit and Reach (cm)

24.56

26.90

25.25

26.43

רוחק מהמקום (מטר)

1.45

1.53

1.49

1.52

ריצת 20 מ' (שניות)

3.99

4.16

3.89

3.97

מבחן אילינוי (שניות)

18.63

18.27

18.04

18.05

RSA BT (s)

9.58

9.47

9.50

9.43

RSA TT (s)

60.63

61.66

58.86

59.29

Fatigue index (%)

5.69

5.92

6.18

6.23

חיזוי צח"מ ממבחן “30–15” Intermittent Fitness Test (מ"ל/ק"ג/דקה)

39.52

40.74

40.25

40.95

 
דיון בממצאים


רק בשני מבחנים, קפיצה לרוחק מהמקום ומבחן אילינוי, קבוצת הניסוי שיפרה את ההישגים באופן מובהק יותר מאשר קבוצת הבקרה. מבחני המהירות הראו אפילו ירידה ברוב הממוצעים. במבחן הגמישות היה שיפור מובהק בשתי הקבוצות. מפתיעים מאד הערכים הנמוכים של הצח"מ החזוי מאחר שבקבוצות כדורגלנים בגיל זה מוצאים בדרך כלל ערכי צח"מ של מעל 50 מ"ל/ק"ג/דקה. ייתכן שנוסחת החיזוי לא התאימה לקבוצות אלה. לא מפתיע כי לא היו שיפורים משמעותיים בצח"מ מאחר שמדובר בתרגילי חימום  שנמשכים 20 דקות מתוך אימון הנמשך 90 דקות. תוכן שאר האימונים שכללו בין היתר גם משחקונים על מגרש קטן ומשחקים על מגרש שלם, לא השתנה בתקופת האימונים ובנוסף לשלושה האימונים השתתפו הילדים כל שבוע במשחק ליגה אחד.
החוקרים מסבירים כי מטרת התוכנית היא בעיקר למנוע פציעות ושמים בה דגש  יותר על ביצוע נכון של התרגילים מאשר על העצימות בהם הם מתבצעים. כמו כן מדובר בקבוצות מאומנות של ילדים שהיו בשלב מתקדם בעונה, שלב שקשה למצוא בו שיפורים בכושר.

מקור:


Nebojša Trajkovi´c  , Marko Guši´c  , Slavko Molnar  , Draženka Maˇcak  , Dejan M. Madi´c  and Špela Bogataj . Short-Term FIFA 11+ Improves Agility and Jump Performance in Young Soccer Players. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 2017; doi:10.3390/ijerph17062017

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.

 

מאמרים רלוונטים נוספים

חשיבותו של הספורט למדינה

27/03/2016

קרא עוד

שימוש בטויטר בלילה וביצועים בכדורסל

28/03/2019

קרא עוד

כושר גופני ומדדי השמנה בצבא בברזיל

15/09/2020

קרא עוד

הפינה האולימפית: תחילת משחקי החורף

03/04/2012

קרא עוד

הילדים באירלנד משפרים כושרם

26/04/2012

קרא עוד

תרגול העברת מקל שליחים

21/02/2016

קרא עוד