facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: שילה | הקטגוריה: כושר גופני | תאריך: 09/12/2015

האם מבחן ביפ הוא קשה?

השאלה:

שלום,

רציתי לברר בבקשה האם צריך להיות ברמת כושר טובה מאוד בשביל להשיג תוצאה טובה בבוחן ביפים בצבא או שאפשר שגם עם רמת כושר בסיסית אפשר להשיג תוצאה סבירה (עד כמה קשה המבחן) ?

תודה

התשובה:

עניתי על שאלה דומה בקישור זה

למבחן זה שמות רבים: ביפ (beep), בליפ (bleep),  יו – יו (YO-YO), מבחן כושר רב שלבי (multi-stage fitness test), PACER  (Progressive Aerobic Cardiovascular Endurance Run), Leger-test (על שם ממציא המבחן), ועוד.

המבחן פותח  לפני כשלושים שנה בקנדה ועושים אותו כיום מיליוני אנשים בכל העולם. ניתן למצוא עליו מידע  נרחב באינטרנט.

במבחן רצים הנבדקים הלוך ושוב בין שני קווים המרוחקים 20 מטר זה מזה לפי קצב המוכתב להם על ידי אותות קוליים המושמעים ברמקול. קיימות מספר גרסאות למבחן זה אך בנפוצה שבהן מהירות הריצה בדקה הראשונה היא 8.0 קמ"ש (9 שניות לכל 20 מטר, קצב איטי) וכל דקה בערך הקצב מוגבר בחצי קמ"ש. הנבחן ממשיך במבחן כל עוד הוא מסוגל לעמוד בקצב.

קיימות מספר שיטות של רישום ההישגים במבחן. השיטה הפשוטה ביותר היא מניית מספר הקטעים של 20 מטר שהושלמו בהצלחה. דרך אחרת היא רשימת השלב ומספר הקטע בו סיים הנבחן. לדוגמה:  8/5 (שלב 8 קטע 5).

פותחו נורמות שונות להערכת הכושר בהתאם לתוצאות מבחן זה.  בתכנית FITNESSGRAM בארה"ב נחשב עד  לפני מספר שנים היש ג של 72 קטעים כ"מעולה" לנשים צעירות ונערות מעל גיל 17. לאחרונה, שינו האחראים על תכנית פיטנסגראם את הנורמות במבחן.

 דרישות מינימליות חדשות לציון "עובר" במבחן ביפ בתכנית FITNESSGRAM  בארה"ב

החל משנת 2014 יש דרישות מינימליות חדשות במבחן ביפ בתכנית FITNESSGRAM  בארה"ב.

  בטבלה מופיעות הדרישות המינימליות הישנות והחדשות לקבלת ציון "עובר" (הם קוראים לכך: "גבול תחתון של טווח הכושר הבריאותי")

המספרים מבטאים מספר קטעים של 20 מטר שהושלמו בהצלחה.

 

גיל

דרישה מינימלית ישנה בנות

דרישה מינימלית חדשה בנות

דרישה מינימלית ישנה בנים

דרישה מינימלית חדשה בנים

13

23

25

41

29

14

23

27

41

36

15

32

30

51

42

16

32

32

61

47

17

41

35

61

50

18 ומעלה

41

38

72

54

 

 

בטבלה המצורפת בהמשך ניתן  לראות למשל כי כדי להשלים בהצלחה 41 קטעים צריך לרוץ במשך 5:27 דקות  (5 דקות ו-27 שניות) וכדי להשלים 72 קטעים צריך לרוץ במשך 8:48 דקות.

באתר PEWORLD מופיעות נורמות לפיהן נערות בגיל 20-17 המגיעות  לקטע 11 בשלב 10 של המבחן הן בכושר מעולה ( מקביל פחות או יותר ל-90 קטעים),  אלה המגיעות ל-9/3 (71 קטעים)  הן בכושר טוב,  ואלה המגיע  ל-6/8 (47 קטעים) הן בכושר ממוצע. אתר topendsport  מביא את הנורמות הבאות לנשים צעירות מעל גיל 18:

מעולה – 12/7 ( 108 קטעים)

טוב מאד – 10/2 (81 קטעים)

טוב – 8/7 (65 קטעים)

ממוצע – 7/3 (51 קטעים)

יתכן שההבדלים בנורמות נובעים מהתייחסות לאוכלוסיות  שונות. ברור שהנורמות לספורטאיות  המתחרות ברמה גבוהה בענפים כמו כדורסל וכדורגל תהיינה גבוהות יותר מאשר לנשים שאינן עוסקות בעוסקות בספורט תחרותי.

המבחן מיועד לבדוק רמת סבולת אירובית ולכן כדי להשיג בו תוצאות טובות כדאי לבצע אימוני ריצה. גם ספורטאים המתאמנים במשחקי כדור, משחקי מחבט ושאר פעילויות גופניות בהן יש הרבה ריצה, משיגים תוצאות טובות במבחן.  כדי להתכונן באופן ספציפי למבחן אפשר פשוט לבצע אותו על ידי רכישת דיסק המכיל את המבחן או הורדת קובץ לטלפון. יש אתרי אינטרנט המציעים את הקבצים בחינם. ניתן לבצע את המבחן בכל מקום בו יש משטח ישר של 20 מטר, כמו במגרשי ספורט מאספלט, מגרשי דשא או אולמות ספורט.

כאמור, קיימות גרסאות רבות למבחן.  אני מצרף כאן דף עם הרמות והקטעים של המבחן כפי שהם מופיעים בדיסק של החוקר הדני Jens Bangsbo. חוקר זה פתח גם  גרסאות אחרות של המבחן בהן מבצעים הנבחנים הפסקות של 5 או 10 שניות אחרי כל שני קטעים.

מבחן יו-יו (ביפ).  גרסת החוקר הדני ד"ר Jens Bangsbo

(Endurance test level 1) (מעוגל לשניות שלמות)

בכל משבצת המספר העליון מציין את הזמן לתחילת הקטע בדקות ושניות והמספר התחתון את מספר הקטעים המצטברים בתחילת הקטע

 

רמה

קטע

1

קטע

2

קטע

3

קטע

4

קטע

5

קטע

6

קטע

7

קטע

8

קטע

9

קטע

10

קטע

11

קטע

12

קטע

13

1

0:00

0

0:09

1

0:18

2

0:27

3

0:36

4

0:45

5

0:54

6

 

 

 

 

 

 

2

1:03

7

1:11

8

1:19

9

1:28

10

1:37

11

1:45

12

1:53

13

2:02

14

 

 

 

 

 

3

2:11

15

2:19

16

2:27

17

2:35

18

2:43

19

2:51

20

2:59

21

3:07

22

 

 

 

 

 

4

3:15

23

3:22

24

3:29

25

3:37

26

3:45

27

3:52

28

4:00

29

4:08

30

 

 

 

 

 

5

4:15

31

4:22

32

4:30

33

4:37

34

4:44

35

4:51

36

4:58

37

5:06

38

5:13

39

 

 

 

 

6

5:20

40

5:27

41

5:34

42

5:41

43

5:47

44

5:54

45

6:01

46

6:08

47

6:15

48

 

 

 

 

7

6:22

49

6:28

50

6:35

51

6:41

52

6:48

53

6:54

54

7:01

55

7:08

56

7:14

57

7:21

58

 

 

 

8

7:28

59

7:33

60

7:40

61

7:46

62

7:52

63

7:59

64

8:05

65

8:11

66

8:17

67

8:24

68

 

 

 

9

8:30

69

8:36

70

8:42

71

8:48

72

8:54

73

9:00

74

9:06

75

9:12

76

9:18

77

9:24

78

9:30

79

 

 

10

9:36

80

9:42

81

9:47

82

9:53

83

9:59

84

10:05

85

10:10

86

10:16

87

10:22

88

10:28

89

10:33

90

 

 

11

10:39

91

10:45

92

10:51

93

10:56

94

11:01

95

11:07

96

11:12

97

11:18

98

11:23

99

11:29

100

11:35

101

 

 

12

11:40

102

11:46

103

11:51

104

11:56

105

12:01

106

12:07

107

12:12

108

12:18

109

12:23

110

12:28

111

12:34

112

12:39

113

 

13

12:44

114

12:49

115

12:55

116

13:00

117

13:05

118

13:10

119

13:15

120

13:20

121

13:26

122

13:31

123

13:36

124

13:41

125

 

14

13:46

126

13:51

127

13:56

128

14:01

129

14:06

130

14:11

131

14:16

132

14:21

133

14:26

134

14:31

135

14:36

136

14:41

137

14:46

138

15

14:51

139

14:56

140

15:01

141

15:05

142

15:10

143

15:15

144

15:20

145

15:25

146

15:30

147

15:34

148

15:39

149

15:43

150

15:49

151

16

15:54

152

15:58

153

16:02

154

16:07

155

16:16

156

16:21

157

16:21

158

16:25

159

16:30

160

16:35

161

16:40

162

16:44

163

16:49

164

 

 

 

 

רמה

קטע

1

קטע

2

קטע

3

קטע

4

קטע

5

קטע

6

קטע

7

קטע

8

קטע

9

קטע

10

קטע

11

קטע

12

קטע

13

קטע

14

קטע

15

17

16:53

165

16:58

166

17:02

167

17:07

168

17:12

169

17:16

170

17:21

171

17:25

172

17:30

173

17:34

174

17:38

175

17:43

176

17:48

177

17:52

178

 

18

17:57

179

18:01

180

18:05

181

18:10

182

18:14

183

18:18

184

18:23

185

18:27

186

18:31

187

18:36

188

18:40

189

18:45

190

18:49

191

18:53

192

 

 

19

18:58

193

19:02

194

19:06

195

19:10

196

19:15

197

19:19

198

19:23

199

19:27

200

19:32

201

19:36

202

19:40

203

19:44

204

19:48

205

19:53

206

19:57

207

20

20:01

208

20:05

209

20:09

210

20:14

211

20:18

212

20:22

213

20:26

214

20:30

215

20:34

216

20:38

217

20:42

218

20:46

219

20:51

220

20:55

221

20:59

222

 

 

אם אין דיסק או קובץ להשמעה, אפשר לבצע את המבחן כאשר בוחן מצויד במשרוקית מפעיל סטופר בתחילת המבחן ואז שורק בתחילת כל קטע לפי הזמנים המצוינים בדף.

האם המבחן הוא קשה? ניתן להבין כי המבחן הוא הדרגתי.  בהתחלה הוא קל מאד כי קצב הריצה מאד איטי. רק לקראת סוף המבחן נדרש מן הנבחן מאמץ מרבי.  במקרים רבים הנבחנים עצמם מחליטים מתי לסיים את המבחן והם מחליטים עד כמה הם רוצים להתאמץ.

 

 

 

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.