facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: עידו כהן | הקטגוריה: כדורסל | תאריך: 06/12/2017

שיפור הקליעה לסל

השאלה:

שלום,

קוראים לי עידו, אני בן 13 ואני מתאמן בליגה. אני משחק כסמול פורורד וגם מדי פעם רכז. אני נחשב לשחקן טוב למדי והחדירה שלי  לסל נחשבת לטובה. אני לא רוצה להתבסס רק על החדירה ורוצה מאוד לשפר עוד יותר את הקליעה בטווח שבין קו העונשין וקשת שלוש הנקודות. אירגנתי לעצמי לוח מסודר של אימונים בו כתוב מתי אני מתאמן לבד, עם חברים ועם הקבוצה.  שמעתי על הרבה עצות כמו "דיפינג" אבל אשמח לשמוע עוד.

התשובה:

שלום עידו,

לגבי טכניקת זריקה לסל ושיפור אחוזי קליעה יש הרבה מאוד גישות. קליעה טובה היא מדע המשלב מידע על פעולות הגוף, הנפש והמוח.

לפני המלצות על הטכניקה הנכונה, עלינו להתייחס לגיל השחקן ויותר מכל ליכולות הפיסיות והאתלטיות שלו.

לגביך עידו, אמנם בנית לך 3 מסגרות אימונים: קבוצה, חברים ואימון אישי,  אך אתה חייב להיות עקבי בשיטת הזריקה שלך לסל בכל מסגרת, הווה אומר: הכנת אימונים נכונה, התמדה, סבלנות ועקביות על מנת להצליח.

מכיוון שאתה רוצה לשפר עוד יותר את הקליעה בערך בין העונשין לקשת שלוש הנקודות הרי שהדבר מתחיל מיציבות, וכוח המגיע מהרגליים תוך שימוש בציר האנכי של הגוף. יש משמעות למבנה הגופני שלך והקואורדינציה שלך.

באופן כללי לדעתי, הכדורסלן צריך לזרוק לסל בצורה שנוחה לו מבחינת מצב הרגליים בעת תפיסת הכדור ממסירה או מכדרור בעמידת מוצא יעילה ויציבה (פישוק רוחב אגן או כתפיים, כתפיים פונות אל הסל, מרפק צמוד לגוף, ברכיים כפופות וגמישות, עקבים מורמים מעט, אחיזת כדור כך שהכדור מונח על כריות האצבעות הפרוסות באופן מאוזן על הכדור. גובה הכדור הרצוי בטן - אגן. על מנת ליצור מנוף גדול לתנועה וליצירת הכוח).

יש שחקנים שנוח ויציב להם לבלום בשתי רגליים בו זמנית (בדרך כלל אלה שחקנים בעלי כוח רב) ויש שנוח להם רגל, רגל כאשר הרגל של היד הזורקת מעט קדימה מאפשרת יותר כוח בעת דחיפת הכדור מהרגליים (ולא מהידיים).

בנושא גובה הניתור הוא צריך להיות טבעי בהתאם לנוחות השחקן. הנחיתה היא אנכית.

גם  זווית שחרור הכדור מהיד היא בהתאם ליכולת השחקן ונוחותו. בזמנו דובר על זווית של  45 מעלות וכיום מקובלת זווית זריקה גדולה יותר. במעקב אחר סטפאן קרי נמצא שהוא משחרר את הכדור לסל בזויות של 53-50 מעלות. המטרה האידאלית היא שהכדור יעבור את גובה הטבעת בתנועה סיבובית בניגוד לכיוון מעוף הכדור וייכנס למרכז הטבעת.

מכיוון שאתה שחקן בליגה, אתה בוודאי יודע לבצע עמידת מוצא ואחיזה נכונה בכדור (היד הזורקת והיד המלווה).

אציג הדגש שיכול להועיל מעט: יש הגורסים שבאחיזת הכדור האצבע מכוונת למרכז הכדור ויש שחושבים למקם את המרכז בין האצבע לאמה. דגש נוסף, אחיזת כדור מיטבית היא כאשר קווי הסימון בכדור מולך הם רוחביים הטענה היא שכל מגע של הכדור עם לוח הסל או הטבעת בעת סיבובו סביב צירו הוא ייבלם לכיוון הסל ולא ימשיך בתנועתו.

המבט בשתי העיניים מופנה לסל, המרפק מול הסל קו אנכי עם הברך רצוי להעלותו לגובה הכתפיים. לשחקן בגילך או למי שאין כוח מספיק עדיף שהמרפק יהיה נמוך יותר. יש לשים לב שהמרפק לא ייצא החוצה בזמן הרמת הכדור ושחרורו.

כיוון המבט והזריקה לסל צריך להיות עקבי בכל זריקה. עליך להבין את תהליך הזריקה לסל ולדעת כיצד ומה לשנות בזריקה קודמת לא מוצלחת. במצב זה, יש שלוש אפשרויות: האחת להסתכל על החלק הקידמי של הטבעת ולכוון על מנת לעבור אותו. השנייה, מבט על החלק האחורי של הטבעת או להסתכל על אמצע הטבעת. הגישה המקובלת היום היא מבט למרכז הסל.

מתחילים ליישר את כל המנופים שלנו בגוף ברצף -  ברכיים וידיים יחד. שחרור הכדור בקשת גבוהה תוך שהוא מסתובב סביב צירו בסיבוב הכדור לאחור על האצבעות בכיפוף שורש פרק כף היד.

מניסיוני האישי, שתי אצבעות האמה והאצבע מסיימות במגע עם הכדור (יש הגורסים שרק האצבע).

בשלב הזה, הזריקה חייבת להיות עם רגש רב וברכות (על כך אחראיות האצבעות) בזמן הזריקה הגוף העליון משוחרר והראש יציב. היד הזורקת מתיישרת ולצידה היד התומכת (שבכל שלב אינה מפריעה ליד הזורקת).

במצב זה רצוי להשאיר את היד הזורקת ישרה מעלה עד נגיעת הכדור בסל.

לסיכום, צריך להבין שיש זריקה שבוצעה בטכניקה טובה ולא נכנסה לסל ויש זריקה שבוצעה באופן גרוע ונכנסה לסל. כלומר, הקליעה מושפעת ממגוון דברים במהלך משחק למשל: מתח, חרדה, ביטחון עצמי, אחוזי קליעה טובים מצד ימין של הסל ופחות מצד שמאל, קבלת החלטות מול הגנה, פציעה המשבשת איזון בגוף, ריכוז, מיקוד, השפעות קהל, משחק חוץ, שיפוט ועוד.

ולכן, כאשר אתה מבצע באימונים האישיים שלך תרגולים לשיפור הקליעה תנסה להגיע להרגל ולאוטומטיות בטכניקה המתאימה לך במטרה להגיע באימונים ל 70%-60% הצלחה מהטווח שלך (בזריקות עונשין -להגיע ל-90%) בהנחה שבמשחק אחוזי ההצלחה יורדים. ותמיד לדמות באימונים, עד כמה שאפשר, מצבי משחק המשפיעים על מוכנות וחוסן מנטאלי שלנו הכדורסלנים.

בהצלחה.

ענת דרייגור

בתמונות : ניתוח הזריקה של סטפאן קארי

 

ניתוח הזריקה של סטפאן קארי

 

 

ניתוח הזריקה של סטפאן קארי

 

 

ניתוח הזריקה של סטפאן קארי

ניתוח הזריקה של סטפאן קארי

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.