facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: מירב רבה | הקטגוריה: טיפוח היציבה | תאריך: 05/12/2015

תרגילים לעקמת לא מטופלת

השאלה:

שלום,

קראתי באתר שלכם על עקמת. זה מאוד מעניין אותי כי לי יש עקמת מגיל צעיר. בעבר טופלתי אצל אורתופד שהציע לי לשים מחוך מפלסטיק ובמשך הרבה זמן הלכתי אתו עד שגם זה לא עזר לי והייתי צריכה לעבור ניתוח שהלחיץ אותי ולא עשיתי אותו. היום אני בת 41 ועדין הולכת כפוף. קשה לי להתיישר ביומיום כאשר אני הולכת. הייתי רוצה מכם תשובה מה אפשר לעשות? אילו תרגילי ספורט  עשויים לעזור לי?  אני רוצה שמצבי ישתפר ואשמע פחות הערות מהסובבים אותי  ללכת בגב זקוף.

אשמח לתשובתכם,

בתודה,

מירב.

התשובה:

שלום מרב,

אשתדל לענות לך, אף שמהפרטים שהצגת בשאלתך לא ניתן ללמוד הרבה על העקמת שלך. ראשית את מדברת על עקמת ומציינת שאת הולכת כפוף. בדרך כלל כשמישהו מספר על כך שהוא הולך כפוף הוא מתכוון לכפיפות לפנים, בעוד שבעקמת קיימת נטייה של הגו לאחד הצדדים בעוד חלק אחר של עמוד השדרה, מפצה בכפיפה לצד הנגדי. כך שתמונת העקמת לא כול כך ניכרת לעיני המתבונן הלא מקצועי. מנגד, כפיפות לפנים אכן מעוררת, בדרך כלל, תגובות סביבתיות המציעות לפרט הכפוף להזדקף. כך שאני תוהה האם מדובר בעקמת או בקיפוזיס – רבים בציבור, מבלבלים בין המונחים ומשתמשים במונח "עקמת" גם כאשר מדובר בעקם שמכופף את הגב לפנים. כמו כן ייתכן שאת לוקה בעקמת בשילוב עם קיפוזיס ברמה כזו או אחרת. זה מצב לא נדיר.

לא פלא שאת מתארת מצב בו קשה לך להתיישר. הרי את לוקה בליקוי מבני קשיח, שבמשך השנים עוד הגדיל את קשיחותו. ישנה סבירות, שאם מדובר בעקמת שלא הגיבה בצעירותך, לטיפול במחוך ולא עברה שיקום כירורגי למרות המלצת האורתופד, החמירה, גם אם מעט, אחרי שסיימת את צמיחתך לגובה, בגיל 15/16 בערך.

כמובן שחסרים פרטים המתארים את צורת העקמת, S או C? עמוד שדרה חזי או מותני? ואולי עקם כפול המתפרס על שני חלקי עמוד השדרה חזה ומותן? איזה עקם בצד ימין ואיזה בשמאל? וכמובן מה היו מעלות העקמת, בסוף תקופת הטיפול במחוך? ומה גודל העקמת היום?. נתונים נוספים, ולו רק על שיעורי העקמת היו מבהירים לי בפשטות על איזה ליקוי מדובר.

בכול מקרה, ובהתייחס לפנייתך הספציפית. ברור לך, אני מקווה, שנכון להיום כ-25 שנים אחרי שהשלד שלך סיים את תהליך ההתגרמות שלו אין טיפול תנועתי, ואין מחוך שיכול לעשות שינוי משמעותי בעקמת שלך. אם את רוצה שינוי של ממש, את צריכה להתייעץ עם אורתופד כירורג, שמתמחה בעמוד שדרה. יש כאלה במכון הישראלי לניתוחי עמוד שדרה באסותא – רמת החיל, באיכילוב, ביחידה לעמוד שדרה בבית חולים "מאיר" ועוד.

אשר לספורט ולתרגול כפתרון לבעייתך. נשאלת שאלה, מה את מצפה מהתרגול או מהספורט? נכון להיום, לא קיים תרגול או ספורט שיעשה שינוי בעקמת שלך, אם לכך כוונתך. טיפול תנועתי – ייעודי - לעקמת מבנית, מוצע כטיפול תומך, כאשר יש התוויה למחוך, בתקופת הצמיחה. כטיפול בלעדי, הוא יכול להועיל במקרים של עקמת קלה, אולי בתחילת ההתפתחות שלה ואם היא לא מחמירה או מקשיחה במידה רבה.

אם לשפוט על פי תיאורך זה לא המקרה שלך. במקרים של עקמת מבנית כמו שלך, הספורט עלול להעצים את הבעיה ואף לגרום לכאבים במפרקים ואזורי גוף שעד היום לא הסבו לך כאב.

אני מציעה לך להסתייע במורים לתנועה העובדים בשיטת פלדנקרייז, או מורים העובדים בשיטת מחשבת הגוף ופילטיס ונותנים שיעורים אישיים. אפשרי ואף רצוי למצוא פיזיותרפיסטים או בוגרי מגמות יציבה במכללות האקדמיות לחינוך גופני, המשלבים בטיפול שלהם, את אחת השיטות הללו, עם ידע מקצועי בסיסי, ותובנות שגובשו במשך שנים של ניסיון.

באופן כללי אני מכוונת לבעלי מקצוע בעלי תובנה עמוקה בבעיות הקשורות למערכת שלד- שריר, כאשר עקמת היא כמובן אחת מהן. השיטות שהזכרתי נוקטות גישה זהירה, מתונה ומתחשבת במאפיינים האישיים של המתעמל ולכן ציינתי אותן.

אך יודגש, לא תשיגי בטיפול כזה יישור העקמת. אם תתמידי, גופך ירכוש כלים לשפר את מראהו הכללי ואת תפקודו הפיזי. הנחיה מקצועית ומושכלת יכולה להאט תהליך של החמרה. אמנם בגילך, העקמת נטו כבר אינה מועדת להחמרה, אבל בסך הכול  היציבה שלך עלולה בהחלט להמשיך ולהשתבש בגין העקמת שברקע ולכן מומלץ להסתייע במשקם תנועתי.

שיהיה לך בהצלחה,

ד"ר ורדיתה גור

 

המרכז לשיקום היציבה,

במכללה האקדמית בוינגייט

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.