facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: מירי | הקטגוריה: טיפוח היציבה | תאריך: 13/07/2018

תרגילים לאיזון האגן

השאלה:

שאלה לד"ר ורדיתה גור בתחום היציבה:  אילו תרגילים אפשר לעשות כדי לאזן חזרה אגן שנוטה לצד אחד (מרגיש כאילו רגל שמאל יותר נמוכה/ארוכה)? השאלה הזו נשאלת בשבילי - אישה מבוגרת - בעקבות שנים של נהיגה ברכב עם קלאץ' קשה שהיה קשה להגיע אליו (אני נמוכה) ושינה בשכיבה רק על צד שמאל (בגלל בעית נשימה דרך האף כשאני על צד ימין),  פיתחתי בעיה של אגן לא מאוזן, כשרגל שמאל יותר נמוכה. אגב אומנם רוב הבעיה היא במישור הצדי, אך אני חושדת שיש גם חוסר איזון במידת הסיבוב של האגן במישור קדימה-אחורה. (כבר הפסקתי עם הנהיגה ברכב עם הקלאץ' הקשה, ומשתדלת מדי פעם לנסות לשכב על צד ימין). עם אילו תרגילים יומיים אני מאזנת חזרה את האגן?  מדי פעם זה כואב בהליכה. כשאני עושה כפיפה בירך צד שמאל אני שומעת קנאקים.

התשובה:

שלום לך גב' מירי,

כדי לענות בדיוק האפשרי על שאלתך, אני מפרטת תחילה, את הפרטים שציינת בשאלתך ואת סימני השאלה שמתייחסים לגבי חלק מהם:

  • את מציינת שאת אישה מבוגרת - מהו גילך?
  • את מתארת אי-איזון באגן, בעקבותיו, לטענתך, הופיע גם אי-איזון ברגליים.

על סמך מה קבעת שאי האיזון ברגליים נובע מאי האיזון באגן ולא להיפך? האם נבדקה האפשרות שאי האיזון באגן נובע מבעיה כלשהי בעמוד השדרה? או במפרקי הירכיים?

לאי-איזון באגן כמו גם לאי-איזון באורך הרגליים יכולות להיות סיבות שונות ולאו דווקא המצבים ההתנהגותיים (תנוחתיים) שציינת, אם כי גם הם יכולים להיות גורם אפשרי או לפחות גורם תורם.

  • את מוסיפה, שאי האיזון אינו מופיע רק במישור החזיתי ושלתחושתך ישנה גם רוטציה לאחד הצדדים במישור האופקי – מה שכמובן עושה את התמונה למורכבת יותר.
  • את מציינת ששינית הרגלי שכיבה, והנהיגה (האם עשית זאת בהמלצה כלשהי?) ואת מוסיפה,  שהצורך ליצור "שינוי מבני באגן" עלה בדעתך גם ואולי בעיקר, על רקע כאבים שמופיעים לעיתים בהליכה.

מה תדירות ההופעה של הכאבים? מה טיבם? (כאב עמום, חד, צורב, ממוקד או מפושט) היכן הכאבים ממוקמים? באיזו תדירות הם מופיעים?מהי מידת ההפרעה שלהם לתפקוד שלך?

כל סימני השאלה המופיעים למעלה באים להבהיר לך, שלא ניתן להציג פתרון לשאלתך בתכתובת אלקטרונית ומבלי שנערך לך תשאול ובירור רפואי יסודי.

וביתר פירוט:

ככלל אומר, שתרגילים אינם המתכון האולטימטיבי ליצירת שינויים במבנה השלד של גוף האדם. זה נכון לגבי ליקויים מבניים מלידה, שמתגלים בגיל צעיר וקל וחומר לגבי שינויים כאלו או אחרים, שנרכשים בנסיבות השונות של החיים. מכיוון שכך, ציפייה להשיג איזון אגן, שהופר בנסיבות שאת מתארת (ושאינן ברורות בעליל), על ידי תרגול, היא בלתי ריאלית. יחד עם זאת ייתכן שלאחר שתעשי בירור קליני אצל אורתופד מומחה לעמוד שדרה ו/או למפרקי ירכיים, הוא ימליץ לך על שימוש במדרס או הגבהה לאחת הנעליים, מה שייצור איזון מלאכותי של האגן, שעשוי בהמשך, לשפר את תחושתך ואולי אף להשפיע על הפחתת הכאבים שדיווחת עליהם.

ועוד משהו לגבי הסימפטומים, שמופיעים לדברייך בזמן הליכה. גם אליהם יש להתייחס, בראש ובראשונה, בגישה קלינית (אורתופדית/פיזיותרפית), שכוללת בירור יסודי של מקור אפשרי לכאב. בהמשך לבירור יש להניח, שתופני לטיפול פיזיותרפי שאולי יכלול גם תרגול. התרגול לא אמור להינתן בשלבי הטיפול הראשונים שיוקדשו לטיפול פיזיקלי מנואלי (ידני) קלאסי. וגם כאשר יינתן תרגול, מטרתו תהייה שיפור כללי בהתנהלות הגופנית שלך ומניעה אפשרית של הסימפטומים (כאבים) בעתיד ולא יצירת שינוי מבני באגן.

לסיכום, לא ניתן בהתכתבות אלקטרונית, להציע תרגול, שהוא בבחינת טיפול ייעודי לבעיה גופנית שלא אובחנה כהלכה על ידי מומחים לנושא.

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.