דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: אלה מורוז | הקטגוריה: טיפוח היציבה | תאריך: 25/09/2018

עקמת אידיאופטית בצורת S

השאלה:

שלום. לבן שלי (15.5) יש עקמת אידיאופטית בצורת S עם 32 מעלות בגב, 36 מעלות במותניים. לפי ההנחיות של אורתופד לא צריך לעשות עם זה כלום בינתיים רק לעקוב. אבל הילד מרגיש אי נוחות בגב, לפעמים כאבים ומתקשה לשבת בשיעורים. אני בעצמי מחפשת לו עזרה - מסג'ים, כירופרקט, שחיה, תרגילי חיזוק בבית. האם יש לכם או במקום אחר מערכת שבונה תוכנית תמיכה מיוחדת לילדים ובהמשך למבוגרים עם בעיות כאלו או שהורים תמיד מחפשים להם דרך לעזור כמו במקרה שלנו?

התשובה:

שלום לאימא שפנתה בעניין עקמת של בנה בן ה- 15.5,

עקמת אידיופטית של גיל הנעורים היא נושא מורכב מכדי להשיב עליו בכתב, בתמצות ומבלי לראות את הנער. אף על פי כן, אשתדל להשיב לשאלתך במסגרת הנתונים והפרטים המינימליים הקיימים.

הנתונים החסרים כדי שהתשובה תהיה יותר מדוייקת הם כדלהלן:

האם ישנם במשפחתך מקרים נוספים של עקמת ואם כן באיזו רמה של קירבה?

מתי אובחנה העקמת לראשונה? (מה משך תקופת המעקב שנעשתה לבנך עד לפנייתך אלינו?)

מי האורתופד שאבחן את הנער? – האם הוא מומחה לבעיות עמוד שדרה של ילדים ונוער?

האם ידוע לך מה שיעור "סימן הריסר" שמסמן את שלב התבגרות השלד של בנך?

הערה: "סימן ריסר" שנצפה בצילום רנטגן של עמוד השדרה, מהווה פרט חשוב שנותן את הצפי לפוטנציאל הצמיחה שעוד נותר לנער – מידת ההחמרה של העקמת מושפעת במידה רבה  משיעור הצמיחה שעוד נותר.

מה גובה הנער היום ומה גובה ההורים? –גם פרטים אלו יכולים לסייע קביעת הצפי להחמרה.

להלן תשובתי העניינית:

אם אני צריכה לשפוט על פי הכתוב בשאלה, לפנינו עקמת S בעלת °32 בעמוד שדרה חזי ו-°36 בעמוד שדרה מותני. כלומר, מדובר בעקמת מבנית ברמה בינונית +.

בהנחה שהנער נבדק על ידי אורתופד מומחה לנושא, אני מניחה שהמלצתו (לא לעשות דבר) מתבססת על סימן הריסר של הנער, שמציין כפי הנראה, צפי מתון ביותר לצמיחה ומכאן צפי נמוך להחמרה. שאם לא כן, הצירוף של עקמת אידיופטית עם שיעור מעלות כמו זה המצוין בשאלה + צפי לגדילה , הוא בבחינת אינדיקציה לטיפול "במחוך", במטרה למתן או אפילו לעצור החמרה צפויה.

מאחר שהאורתופד לא המליץ על "מחוך", כנראה מהטעמים שפרטתי, ומתוך שיקול שיעילות המחוך בשקלול הנתונים הקיימים, מוטלת בספק, נשאר לנו להתייחס כרגע לתלונות של הנער על אי נוחות וכאבים בישיבה ממושכת. (ממליצה על חוות דעת נוספת עם דגש על אורתופד מומחה לנושא)

בהקשר זה אני בהחלט ממליצה על טיפול פיזיותרפי/ תנועתי שאם ייעשה בידיים מקצועיות יוכל בהחלט להיטיב אתו. אינני מתכוונת, לסדרה של תרגילים, לא לשחייה ולא לתרגול בחדר כושר. כל אלו יכולים לבוא בחשבון לאחר טיפול שכולל רצף של מפגשים פרטניים בהם בנך יקבל טיפול בהתייחסות אישית על יד מומחה(ית) לנושא.

בהדגשה אציין שטיפול כזה אינו מכוון לתיקון העקמת וגם לא לעצירת החמרה באם קיים פוטנציאל כזה, אך הוא מאד מומלץ במטרה להקל על תחושות של אי נוחות וכאבים כמו גם כדי להקנות הרגלי יציבה והתנהגות שיכולים למנוע כאבים כאלו בעתיד.

מאחר שהמרכז השיקומי שפעל בוינגייט למעלה מעשרים שנה נסגר לאחרונה, אני מפנה אותך למכון "שדרה" שפועל בשכונת הדר יוסף בתל אביב, או למטפלת שעבדה שנים במרכז שלנו; גלית טננבאום, שגרה באבן יהודה ומטפלת גם במסגרת מכון לפיזיותרפיה "מעגלים" שבאזור.

מספר הטלפון של גלית: 052-3420065

יעל רובין 052-2220663 (פיזיותרפיסטית מנוסה בטיפול בעקמת ניהלה את המרכז בוינגייט)

או מטפלים אחרים שעובדים בשיטת "שרוט" פזורים ברחבי הארץ (חפשי בגוגל)

הטלפון שלי, אם תרצי הבהרה למה שכתבתי 050-3883448 

 בברכה

 ד"ר ורדיתה גור,

המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.