facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: עדי חג'ג' | הקטגוריה: אתלטיקה | תאריך: 31/10/2017

לימוד זינוק נמוך

השאלה:

אשמח לדעת כיצד רצוי ללמד זינוק נמוך בצורה שתהייה הכי נוחה לתלמיד ולא בולמת את מהירותו?

התשובה:

הסברים טכניים ותיקון שגיאות לגבי הזינוק הנמוך תוכל למצוא במאמריו של ד"ר פטר דוידוביץ' המופיעים באתר זה (מצורפים קישורים)  הריצה למרחקים קצרים, חלק ד' וחלק ה'.

השאלה הראשונה שאתה צריך לשאול את עצמך היא עד כמה זה חשוב לך ללמד את הזינוק הנמוך. הזינוק הנמוך הוא אמנם חובה בריצות הקצרות בתחרויות אתלטיקה, אבל אין סיבה לחייב ילדים בבית-ספר לצאת לריצה מזינוק נמוך. כדאי להראות להם את שיטת הזינוק הזו אבל אין סיבה להקדיש לה הרבה זמן.   אפשר להראות לילדים עמדה נכונה של מצב "למקומות!" ומצב "היכון!" ולתרגל אותם מעט בזינוק הנמוך אבל רצוי לתת להם את הבחירה לזנק גם מזינוק גבוה בעת מדידת הישג. הקפדה על זינוק נמוך מחייבת גם להכשיר את תלמידים שישמשו כמזניקים או כמודדי זמן מאחר שהמורה לא יכול לשמש בעת ובעונה אחת הן כמזניק והן כמודד זמן מאחר שהמזניק צריך לעמוד בסמוך לקו הזינוק ומודד הזמן צריך לעמוד מול קו הסיום.

זינוק נמוך מתבצע מאדני זינוק, שבדרך כלל לא נמצאים בבתי הספר וזו נקודת נוספת שצריך לקחת בחשבון בהחלטה אם ללמד את הזינוק הנמוך וכמה זמן להשקיע בנושא.

החשוב ביותר בזינוק הנמוך הוא להבין כי מצב "היכון!" אינו מצב יציב וזה מה שמאפשר לרץ לצאת טוב יותר לריצה. בעת המעבר למצב היכון מרימים את הברך שנשענה על המסלול ומעבירים קדימה את הכתפיים. השהייה במצב " היכון!" היא אמנם קצרה מאד אבל אי אפשר לדעת מתי תבוא פקודת היציאה וצריך לתרגל את הילדים להגיב   לפקודת היציאה שתבוא במרווחים שונים אחרי הפקודה "היכון!". חשוב מאד שפקודות "היכון!" ו- "צא!" יהיו מופרדות ( בערך בין שנייה אחת לשתי שניות ביניהן) והתלמידים יהיו מרוכזים רק בקו הריצה שלהם ולא יביטו לצדדים או אל המזניק. לפעמים כדאי למורה לעמוד מאחורי התלמידים כאשר הוא מתרגל אותם בזינוק כדי שילמדו  לא להסתכל אל המזניק אלא להתרכז רק בשמיעת הפקודות ובפעולות שהם צריכים לעשות בתחילת הריצה. אחת השגיאות האופיניות לילדים היא הזדקפות מהירה מדי אחרי היציאה לריצה ואת זה בהחלט צריך לתרגל. במאמר של ד"ר פטר דוידוביץ' (חלק ה') יש דיון בשגיאות אופיניות אחרות ובדרכים לתיקונן.

קישורים:

הריצה למרחקים קצרים, חלק ד'

הריצה למרחקים קצרים, חלק ה'

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.