דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 13/04/2022

הכשרתון 87

משולחן העריכה

מאת: ד"ר נתן ברבר

האביב בפתח ואנו שמחים ונרגשים לבשר לכם שה"הכשרתון" מחדש את פעילותו, ובתוך כך נשוב להציג בפניכם עדכונים שוטפים וסקירות של מיטב המאמרים וספרות המחקר מהארץ והעולם במדעי החינוך הגופני והספורט, כמו גם חומרים פרקטיים להוראת המקצוע. במוקד גיליון זה נושא המגדר בשיעורי חינוך גופני, דימוי הגוף של ילדות ונערות ספורטאיות, אהבה לשיעורי חינוך גופני כגורם המפחית התנהגויות סיכון, והתמדה בפעילות גופנית לאור הסגרים במהלך מגפת הקורונה. הגיליון כולל גם נושאים מקצועיים, כגון התוקף הסביבתי של עמידת הידיים, לימוד יסודות האתלטיקה, ולימוד חשבון באמצעות פעילות גופנית בתחנות. חג פסח שמח!

לקריאה לחצו כאן

 

הוראה ולמידה

חינוך גופני של נערות: בין שמרנות לשינוי

מאת: ד"ר אורנית רמתי-דביר, ד"ר אלה שובל, פרופ' לידור רוני

סוגיות העוסקות בשוויון, בנשים ובאפלייתן נמצאות כיום בלב השיח הציבורי בישראל, וכחלק ממנו נתונה גם מערכת החינוך תחת בחינה ביקורתית. בעקבות בחינה זו מגובשת מדיניות ומופעלות תוכניות המכוונות לצמצום פערים בין בנות לבנים. שיח ביקורתי זה הקדיש תשומת לב שולית בלבד לחינוך הגופני. המאמר הנוכחי ממשיך את העניין המתפתח בחינוך הגופני של נערות בישראל, ומתמקד במשמעויות שמחנכות ומחנכי גוף מעניקים למגדר בשיעורי חינוך גופני המתקיימים בבית הספר.

לקריאה לחצו כאן

עמידת ידיים—התוקף הסביבתי למיומנות זו ודרכים להוראתה

מאת: ד"ר מירי שחף

אחת השאלות ששואלים כאשר רוצים להכניס תכנים חדשים לתוכנית הלימודים במשרד החינוך היא: האם לענף הספורט או למיומנות הנלמדת יש תוקף סביבתי? תוקף סביבתי הינו האפשרות להשתמש בנלמד בחיים האמיתיים. במאמר זה מתמקדים במיומנות עמידת הידיים, מתמקדים בשאלה האם מיומנות זו רלוונטיות לחיים האמיתיים, מציינים את יתרונותיה של המיומנות ובנוסף פירוט דרכים להוראתה ולתרגולה.

לקריאה לחצו כאן

הוראה מותאמת בחשבון: תרגילי חיסור וחיבור בעשרת הראשונה והתאמה חד חד ערכית בתנועה מתמדת

מאת: מלי עוז מונדשיין

ילדים רבים ובתוכם ילדי ASD (אוטיזם) לעיתים קרובות, מתקשים ללמוד בדרך קונבנציונלית וילמדו טוב יותר בדרך יצירתית, מוחשית, באמצעות תנועה וספורט, נושא הקרוב לליבי מעצם היותי מורה לחינוך גופני בחינוך המיוחד ולכן החלטתי לבחון זאת הלכה למעשה. יצרתי פעילויות שונות ומגוונות הכוללות תנועה במרחב, חיזוק המוטוריקה העדינה והגסה בשילוב תרגילי חשבון חיסור וחיבור, בעיקר בעשרת הראשונה וגם משחק התאמה חד חד ערכית.

לקריאה לחצו כאן

פעילות גופנית וספורט

בנות, ספורט וחמלה עצמית

מאת: Joey Feith

מחקר שנערך בקנדה, חשף כי כיום פרישת ילדות מנבחרות ספורט קבוצתיות נעמדת על 69%. החלק המדאיג ביותר בנתון הזה הוא שתופעה זו הגיעה מעולם טרום-מגפת הקורונה. אך עם הופעת המגפה הנתונים רק הלכו והחמירו.

לקריאה לחצו כאן

הבחנה בין גן משחקים, גן שעשועים ומגרש משחקים

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

המשותף לשלושת המונחים הוא ששלושתם מתארים מרחבים המשמשים לפעילות גופנית. השוני הוא בייעוד של כל אחד מהם. גן המשחקים מיועד לתמוך בהתפתחות של ילדים, גן השעשועים מיועד לשעשע ואילו מגרשי המשחקים מיועדים לפעילות ספורטיבית.

לקריאה לחצו כאן

אורח חיים פעיל ובריא

החינוך הגופני כגורם מגן להתנהגויות סיכון בקרב בני נוער בישראל

מאת: פרופ' רחל ניסנהולץ-גנות, ד"ר רותם מאור, ד"ר לני עופרי, ד"ר יעל סלע, ד"ר אבי זיגדון, פרופ' יוסי הראל פיש, ד"ר ריקי טסלר

המחקר הנוכחי בחן את הקשר בין אהבה לשיעורי חינוך גופני, משך הפעילות בהם, והשתתפות במגמת ספורט, לבין התנהגויות סיכון כגון: שכרות, שתיית אלכוהול מופרזת ועישון קנאביס, בקרב בני נוער, תוך התייחסות להבדל מגדרי. אוכלוסיית המדגם כללה 4,407 תלמידים מהמגזר הממלכתי, מהממלכתי דתי, ומהערבי, אשר ענו על שאלות ההרחבה בנושא פעילות גופנית.

לקריאה לחצו כאן

התמדה בפעילות גופנית בתקופת התפשטות מגפת הקורונה – תקציר עבודת תזה

מאת: בועז לוי, פרופ' סימה זך

מטרת המחקר היתה לבדוק האם מנויים בחדרי כושר המשיכו להתמיד בפעילות גופנית גם בתקופה בה חדרי הכושר סגורים וכן לבדוק את הקשר בין המשתנים הבאים לבין התמדה: מאפיינים אישיותיים, מניעים וחסמים, תפיסת מסוגלות עצמית וסוג הפעילות.

לקריאה לחצו כאן

חדש על מדף הספרים

 

לימוד יסודות האתלטיקה: על האתלטיקה, יסודות הריצה, ריצות קצרות

מאת: ד"ר פטר דוידוביץ

הספר "לימוד יסודות האתלטיקה" יופיע בשלושה פרקים. בפתיחת כרך זה, הראשון בסדרה, מוצגת האתלטיקה כענף ספורט מרכזי - חשיבותה והתפתחותה בעולם ובארץ, התחרויות הנהוגות בעולם, שיאים ועוד. בהמשך מוצגות דרכים לטיפוח תלמידים מוכשרים באתלטיקה באמצעות משחקי אתלטיקה ("אתלטיקט" ו"קרב-רב"), מקומו של הענף במערכת החינוך ודרכים להטמעת יסודות הריצה כשלב ראשון בהכשרת ילדים לאתלטיקה.

לקריאה לחצו כאן

לימוד יסודות האתלטיקה: ריצות בינוניות וארוכות, שליחים, משוכות, מכשולים, הליכה

מאת: ד"ר פטר דוידוביץ

ספר זה הוא הכרך השני בנושא, המשלים את מקצועות הריצה וכולל את הפרקים הבאים: ריצות בינוניות וארוכות, ריצת שליחים, ריצת משוכות, ריצת מכשולים והליכה ספורטיבית. רוב המקצועות שהספר דן בהם ממולצים מאוד ללימוד בבתי הספר. נוספים להם עיקרי ריצת המכשולים וההליכה הספורטיבית - מקצועות שאינם מופיעים בתכנית הלימודים בחינוך גופני, אבל מהווים מקצועות אתלטיקה לגיטימיים שמומלץ להתייחס אליהם בהכשרת ילדים ביסודות האתלטיקה.

לקריאה לחצו כאן

עורך: ד"ר נתן ברבר

גרפיקה: לויאל בר לוי

אחראי תחום תקשוב ואינטרנט: ירין דבש