דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
מתעניינים בלימודים?

פורים

מטרת הפעילות: הכרת מנהגי חג פורים
 
אוכלוסיית היעד: כיתות א-ג
 
יעדים חינוכיים: חג זה הוא הזדמנות למשחקים שמפעילים את הילדים מבחינה פיזית.
 
  1. הילדים ילמדו את מנהגי החג באמצעות משחקים היתוליים.

  2. הילדים ילמדו מהם מנהגי האוכל של החג ומה מקורם.
 
על קצה המזלג:
 
מנהג אכילת אוזני המן:

לגבי אוזני המן קיימות כמה דעות:

  1. יש הסבורים ש"אוזניים" הם על שם מדרש האגדה שבו מסופר שהמן נכנס לגנזי המלך כפוף קומה אבל וחפוי ראש ואוזניו מקוטפות.
  2. סברה אחרת גורסת שכרתו את אוזניו של המן בטרם תלו אותו.

  3. צורתן של אוזני המן היא משולשת כנראה כצורת כובעי קציני הצבא הגבוהים במזרח אירופה, שבדרך כלל לא אהדו את צורה המשולשת.

  4. יש הסוברים שהצורה המשולשת ההיא כנגד שלושת האבות: אברהם, יצחק ויעקב.

 
מנהג התחפושות

ראשיתו של מנהג ההתחפשות בפורים בתקופת ימי- הביניים התחפושת היא היפוך ושינוי דמות, כפי שארע לעם ישראל בימי מרדכי ואסתר,"אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב".
 

מהי עדלידע ?
העדלידע היא תהלוכת תחפושות הנערכת בערי ישראל מדי שנה בחג הפורים.
השם הוצע בשנת 1932 על־ידי הסופר י"ד ברקוביץ, על־פי מימרה מהתלמוד הבבלי:
"מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" (מסכת מגילה, דף ז', עמוד ב').
 כלומר חייב אדם להשתכר בפורים עד שלא ידע להבחין בין המן הארור לבין מרדכי הברוך.
 

ציוד לפעילות: 3 פרטי לבוש (חולצה גדולה, מכנסיים גדולים קצרים וכובע), 2 קוביות, מכנסיים ארוכים גדולים,  אזני המן
 

מהלך הפעילות:

משחק 1 - אוזן המן

הילדים יושבים במעגל ומעבירים שתי קוביות מאחד לשני, זה שיוצא לו 6-6 (6 בכל קובייה), רץ למרכז, צריך ללבוש את כל פרטי הלבוש שבמרכז ולאכול בסכין ומזלג אוזן המן (רצוי ממולאת בשוקולד), כך עד שלמישהו אחר יוצא 6-6. המורה תסביר על מנהג אכילת אוזני המן בפורים. וכמובן תוודא שכל הילדים יתכבדו באוזני המן.
 
משחק 2 - מרוץ שליחים עם תחפושות

הכיתה מתחלקת ל- 2 קבוצות ב-4 טורים. המורה נותנת לכל קבוצה מכנס גדול שבו אחד מכל טור מכניס רגל לכל מכנס. הזוג צריך לרוץ עד נקודה מסוימת וחזרה ולהעביר את המכנסיים לזוג שאחריו.

 
משחק 3 - שורת התחפושות

בבית הספר "צהלה" בתל אביב נהוג בכל יום בשבוע שלפני פורים, לבוא מחופשים לפי נושא. ניתן לבחור נושא כמו: תחפושות עמים או "יום הפוך" – תלבושות שמשתמשים בהן שלא כרגיל (למשל לשים מכנסיים על הידיים). עורכים תחרות בין קבוצות, איזו קבוצה בונה את השרשרת הארוכה ביותר מפרטי התלבושות. המורה תסביר לילדים על מנהג התחפושות בפורים.

 

משחק 4 - מרוץ שליחים לפורים

מרוץ שליחים שבו כל ילד מגיע לנקודה, אוכל אוזן המן ושורק לבא אחריו לצאת.
 

משחק 5 - המלך אחשוורוש אמר / המלכה אסתר אמרה

הילדים עושים את התנועות רק כשהמנחה אומר לפני ההוראה:" המלך אחשוורוש אמר". (בנות תאמרנה: "המלכה אסתר אמרה").

 
עדלאידע בית ספרית
מנהג נהוג בשכונתי, יום לפני חג הפורים, כל שכבת גיל מקבלת נושא להתחפש בו (למשל: ספורט, חיות, אינדיאנים וכדומה). ילדי בית הספר עורכים עדלאידע של הליכה כ-30 דקות ברחובות השכונה (צריך לתאם כמובן עם המשטרה וסגירת רחובות במקרה הצורך). באותו יום ילדי הגנים באים בפיג'מות לגנים, הם מקבלים כובעי גמדים אדומים ומלווים את המצעד בחלקו או צופים עליו.
המורה תסביר לילדים על מנהג העדלאידע.
הצעה למשלוחי המנות
מומלץ לתת רשימה של מה שצריך להיות במשלוח המנות – על מנת לא להגזים בממתקים. ניתן להמליץ שבמשלוח המנות יהיה "ממתק בריא", מאידך, להלן דוגמא למשלוח מנות משופר מבחינת הרכבו:
2 אוזני המן (אי אפשר בלי), חטיף מלוח אך בריא (ביגלה מחיטה מלאה / שלווה לא צבעונית / קרקרים, חטיף מתוק משוקולד (לא סוכריות הנדבקות לשיניים), חטיף בריא כדוגמת בר בריאות, הפתעה קטנה.