facebook tracking pixel
חיפוש סגור

המשך קריאה: אל תיקחו ללב, או אולי כן? ובאיזה גיל? השפעתם של אימוני התנגדות על בריאות הלב במתבגרים בריאים

מאת: ד"ר סיגל אילת אדר - רכזת קידום בריאות מכללתית, ושי וייס - דיאטן קליני - אחראי קידום בריאות מכללתי

האם אימוני התנגדות אכן "רק" תורמים להגדלת מסת השריר?

לפי ארגון הבריאות העולמי מחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה המוביל בעולם (בארץ זהו גורם התמותה השני, אחרי סרטן). מדובר במחלות המערבות את הלב וכלי הדם כגון יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, שבץ וכשל לבבי (אי ספיקת לב) (1). בנייר העמדה של האיגוד הקרדיולוגי  ועמותת הדיאטנים בישראל,  (בהובלתה של  ד"ר סיגל אילת-אדר) מצוין, כי התפתחותן של מחלות אילו מגוונת ותלויה בגורמים אשר חלקם לא בשליטתנו, כגון:  תורשה, מין וגיל וחלקם בשליטתנו במסגרת אורח החיים שלנו (2).

במחקרים באנשים חולים כמו חולי לב, חולים עם סוכרת סוג 2 ועם יתר לחץ דם, נמצאו אימוני התנגדות  כתומכים בשיפור מדדים של בריאות הלב. אבל תרומתם של אימונים אילו לתפקוד לבבי באוכלוסיות צעירות ובריאות טרם נחקרה לעומק.

מחקר שפורסם ב2016 ב World Journal of Clinical Pediatrics  ניסה לשפוך אור על שאלה זו באמצעות מחקר בהשתתפות בני נוער בחטיבה עליונה בהונג קונג (3). מטרת החוקרים הייתה לראות כיצד אימוני התנגדות במסגרת  בית הספר משפיעים על בריאות הלב בקרב בני נוער בריאים ובמשקל תקין. המחקר כלל 38 בנים ובנות בגילאי 11-13, פעילים גופנית ובמשקל תקין. המשתתפים חולקו אקראית לשני קבוצות:  19 מתבגרים בצעו, למשך 10 שבועות,  2 אימוני כוח של 55 דקות כל שבוע בבית הספר; וקבוצת ביקורת שהמשיכה להשתתף בשיעורי חינוך גופני, כרגיל. המשתתפים התבקשו להמשיך ולשמור על שגרת יומם הרגילה. כל המשתתפים בצעו בדיקות דם, הרכב גוף, לחץ דם ודופק במנוחה ובנוסף בדיקות של תפקוד לב – ריאה ותפקוד של רקמת האנדותל (דופן כלי הדם), הן בתחילת הניסוי והן כשבוע לאחר סיום ההתערבות. בשתי הקבוצות חלו שיפורים אנתרופומטריים ומטבוליים ככל הנראה כחלק מהתפתחות תקינה. במרבית המדדים שנלקחו במהלך הניסוי לא נמצאו הבדלים גם בתוך הקבוצות וגם ביניהם, ממצא צפוי בהתחשב בכך שמדובר באנשים צעירים ובריאים. אבל -

10 שבועות של אימוני התנגדות הביאו לשיפור בתפקוד האנדותל בקרב בני נוער שהוסיפו פעילות התנגדות. בקבוצת ההתערבות חל שיפור של כ15% בהתרחבות כלי הדם ביחס לקבוצת הביקורת כפי שנבדק בבדיקת Flow-mediated dilation, בדיקה שמתבצעת בעזרת שימוש באולטרה-סאונד. זהו המחקר הראשון שהראה שיפור בתפקוד האנדותל בקרב בני נוער פעילים ובריאים.

אימוני התנגדות הם הרבה מעבר לאמצעי עבור שימור מסת השירי או שינוי אסתטי.

המסקנות לגבי פעילות גופנית בבתי הספר:

  1. אימוני כוח הם רכיב חשוב ובר יישום כחלק מתוכנית החינוך הגופני בבתי ספר.
  2. השיקול העיקרי בעת בחירת הפעילות הגופנית אותה נבצע צריך להיות הנאה ויכולת ההתמדה שלנו באותה פעילות

לסיכום, אימוני התנגדות אשר מתוכננים כהלכה ומבוצעים בסביבה תומכת  חשובים לשימור ולשיפור מצבה הבריאותי של האוכלוסייה בכל שלבי החיים. ניתן לתכנן ולבצע אימונים אילו במגוון צורות שונות ובאמצעות ציוד מינימלי. השתדלו לשלב אימוני התנגדות אילו בתוכנית האימונים שלכם וגם של תלמידיכם. כך  תתרמו לאלמנט הגיוון, תוספי עוד מימד לתוכנית האימונים השבועית שלכם ותשפרו את בריאותכם

מאמרים רלוונטים נוספים

המשך קריאה: אל תיקחו ללב, או אולי כן? ובאיזה גיל? השפעתם של אימוני התנגדות על בריאות הלב במתבגרים בריאים

16/12/2019

קרא עוד