facebook tracking pixel
חיפוש סגור

| | 31/07/2018

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

כתבה: ד"ר ורדה אינגלס

העיר קלגרי ממוקמת במדינת אלברטה שבמערב קנדה. העיר משתרעת על שטח בקוטר של 60 ק"מ בשיפולים

המזרחיים של הרי הרוקי הקנדיים. העיר התפתחה מאוד בשנים האחרונות ומספר התושבים בה מגיע היום

למליון ומאתיים אלף.

מועצת החינוך העירונית של העיר הקובעת את המדיניות החינוכית בכל בתי הספר, החליטה על מדיניות של

פעילות גופנית יומית לכל התלמידים בבתי הספר. באתר שלהם הם מצדיקים את החלטתם וכותבים:

  1. תלמיד הנע לאורך היום יכול להתמקד בלמידה ביעילות רבה יותר מבלי לתת חשיבות לסוג התנועה .
  2. לתלמידי בית הספר ניתנת ההזדמנות לנוע יותר בזמן בו קיימת הדרכה מאשר זמן ללא הדרכה כתוצאה

 .)Comprehensive School Health (CSH) model(  מהדגש על התכנית של מודל בית הספר הבריא

  1. המחקר מציין שפעילות גופנית משפרת ביצועים קוגניטיביים והישגים אקדמיים אצל ילדים.

בביקור שערכתי בבית ספר קפטן ניקולה גודרד Captain Nichola Goddard School, הזדמן לי לראות כיצד

מדיניות זו מיושמת בחטיבת ביניים הכוללת כיתות ד' עד ט.'

על בית הספר

בית ספר המוקם בצפון מערב קלגרי בשכונת פנורמה הילס נפתח לפני שלוש שנים. אוכלוסיית התלמידים מונה 896 תלמידים ממעמד הביניים ביניהם מהגרים רבים שהגיעו לעיר בשנים האחרונות .זהו בית ספר המגדיר עצמו

קהילה לומדת המחויבת לספק הזדמנויות למידה איכותית ואחראית לטובת כל התלמידים. התלמידים מאותגרים

על ידי צוות המורים לחקור, לשקף ולשתף. התנסויות הלמידה בנויות באופן שמביאות לידי ציפיות גבוהות של

מצוינות, תרומה למעורבות אינטלקטואלית וההעמקה. ניתן דגש  להעשרת הפוטנציאל של התלמידים על ידי מתן

הזדמנויות אותנטיות למעורבות ולהבעה יצירתית, קבלת החלטות ופתרון בעיות. מצופה מכל התלמידים להיות

שותפים פעילים בהערכה מתמשכת, וזאת על ידי הצבת מטרות לימודיות ושיקוף של התפתחות אישית. בית

הספר הוא קהילתי וככזה מעורבות אזרחית היא מרכז העשייה. בית הספר מעורב ביוזמות מקומיות וגלובליות

המדגישות את התמיכה בחיים של אחרים. סביבת הלמידה מספקת הסתכלות רחבה על טבעם של אמצעים

טכנולוגיים והשפעתם על היחיד והחברה. מגוון של פעילויות בתוך שעות הלימודים ואחרי שעות הלימודים כוללות

אספקטים של בית ספר קהילתי. בית הספר מעודד את התלמידים להשתתף ולהוביל פעילויות כמו שירותים קהילתיים, ספורט, אומנות, טכנולוגיה, וסביבה אקדמית יוזמת. תלמידים ומורים מחויבים לסביבה לימודים

המקבלת את השונות, בונה קהילה ומעודדת מצוינות. הלימודים בימי השבוע משתרעים על פני 8 שעות כשכל

שיעור הוא בין 59-55 דקות. בימי שישי לומדים שבעה שיעורים של 44-40 דקות.

 

חדר כיתה

על החינוך הגופני בבית הספר

שיעורי חינוך גופני מדי יום

כל תלמיד בבית הספר מקבל שיעור חינוך גופני בכל יום, כמענה להחלטת המועצה העירונית, ומהווה קו מנחה

במדיניות בית הספר, כלומר, חמישה שיעורי חינוך גופני בשבוע. בכיתות הצעירות, ד'- ה' הכיתה לומדת ביחד

ונושאי ההוראה של יחידות ההוראה השונות מתחלפות מידי שבוע או שבועיים, על פי החלטת המורים בתכנון

השנתי. כל נושא מלמד מורה אחר, כאשר בו זמנית בכל שיעור מתקיימים ארבעה שיעורי חינוך גופני. אחת

לשבוע שבועיים, על פי תכנון מוקדם מתחלפים נושאי הלימוד ומתחלפים גם המורים המלמדים את הכיתה

הספציפית .המורים מלמדים את נושאי ההוראה בהם הם שולטים יותר .בביקורי שם נושא הלימוד לכיתות ה' בהן

צפיתי היו: כדורעף, כדורגל, ריצת שדה, וכושר גופני כללי. בכיתות הגבוהות יותר, התלמידים בוחרים את

הנושאים אותם ירצו ללמוד והחלפת הנושאים נעשית לאחר תקופה ארוכה יותר.

בשעות שלאחר שעות הלימודים מפעילים המורים לחינוך גופני מערכת רחבה של נבחרות אותם מלמדים מורי

החינוך הגופני בהתאם להתמחותם. בהפסקות נערכות תחרויות בין הכיתות.

ההערכה

מאחר וכל מורה מלמד תקופה קצרה יחסית, הערכת התלמידים הופכת להיות קשה שכן המורה לא מכיר את

הילדים מספיק זמן. כדי להתגבר על בעיה זאת בנו המורים סולם ההערכה לתלמידים והנחיות בסיסיות. סולם

ההערכה זה תלוי על לוח המודעות, ובסוף כל שיעור המורה רושם איך התלמיד מעריך את עצמו. הליך זה עונה

על מדיניות בית הספר המעודדת את התלמידים להעריך עצמם ולשקף לעצמם מטרות לימודיות והתנהגותיות

לאורך זמן. 

אני 3 בגלל ש: 

  • בא בתלבושת ספורט לא מלאה
  • מאחר לשיעור
  • מזכירים לי להשקיע מאמצים
  • מתלונן על הפעילות
  • עלי לשפר את ההתנהגות הספורטיבית

אני 1 בגלל ש:

  • איני משתתף בשיעור
  • לעיתים קרובות לא מבצע את המשימות
  • לעיתים קרובות מסתובב ללא מעש 
  • לא מתנהג באופן ספורטיבי

אני 4 בגלל ש:

  • אני עוקב אחר השגרה היומית
  • בא בתלבושת ספורט מלאה
  • מדייק בזמן
  • משתתף השתתפות מלאה
  • מתנהג בספורטיביות
  • לא מנבל את הפה

אני 2 בגלל ש:

  • לא בא בתלבושת ספורט
  • מדבר עם חברים בזמן מתן הוראות ומפריע לאחרים
  • לא מכבד
  • מנבל את הפה
  • מסכן את עצמי ואת האחרים
 

 

 

 

 

 

 

מתקנים

לרשות החינוך הגופני עומדים אולם גדול מאוד המאפשר לשתי כיתות ללמוד בו זמנית, בנוסף אולם קטן יותר אך

גדול מספיק להוראה של כיתה אחת, מגרש דשא גדול מאוד מחוץ למבנה, ובמרחק הליכה ממבנה בית הספר

קיים מגרש בייסבול שבשעת הצורך משמש את בית הספר. מחסן הציוד גדול מאוד ומצויד בציוד חדש ורב, הכולל

גם מערכת שמע גדולה הבנויה על גלגלים. צפיתי בשיעור כדורגל שהתקיים בחוץ בו השתמש המורה בכדורים על

פי מספר הילדים )כשלושים(, וכן בכשמונה שערים מתקפלים וקלים שאפשרו תרגול בקבוצות קטנות .באולם

התקיימו שני שיעורי כדורעף ובחוץ שיעור של ריצה ארוכה. למורים יש משרד ובו ארבעה שולחנות ומחשבים

לשימושם של צוות המורים הגדול.

לפניכם קטע וידאו בו מופיע המורה שאירח אותי קנט טרנר –Kent Turner  מלמד כדורגל במגרש הדשא הענקי.

 https://youtu.be/GNs-MMI05QY

 

 

מחסן הציוד )חלק מהציוד מאוחסן במחסן נוסף(

 תחילת שיעור

מאמרים רלוונטים נוספים

לכובע שלי שלוש פינות

31/07/2018

לכובע שלי שלוש פינות

קרא עוד

הכשרתון 53

10/05/2015

קרא עוד

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

31/07/2018

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

קרא עוד

הומניזם וחינוך גופני

31/07/2018

הומניזם וחינוך גופני

קרא עוד

חוש המישוש

31/07/2018

חוש המישוש

קרא עוד

חישוק

31/07/2018

קרא עוד