דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 31/07/2018

חישוק

כתבה: ירדן הר לב

תכונות: עגול, קל, צבעוני, עשוי פלסטיק, קוטרו נע בין 60-80 ס"מ.

שימוש בסיסי: אביזר מענף ההתעמלות האמנותית המשמש לסיבוב סביב היד או הגוף, גלגול ,נדנוד, יצירת מעגל, זריקה ומעבר בתוך החישוק.

פעילות במישורי תנועה שונים

סיבוב, גלגול והולכה

בעמידה, סיבוב החישוק במישור החיצי סביב יד ימין פנימה והחוצה. כאשר מקבילה לקרקע. כנ"ל יד שמאל. בעמידת פישוק, סיבוב החישוק סביב המותן על ידי הנעת האגן בצורה מעגלית במישור האופקי. בעמידה זקופה, העברת הגוף דרך החישוק מלמעלה למטה תוך שמירה גב ישר לאורך התנועה. העברת חלקי גוף שונים דרך החישוק בעמידה, בישיבה ובשכיבה. נדרשת יצירתיות!  בעמידה, גלגול החישוק לפנים מאחיזה תחתית בדחיפה קלה והתקדמות בעקבותיו. בעמידה, גלגול החישוק בהחזרתו לאחור באחיזה עילית. בעמידה, גלגול החישוק לפנים וניסיון לקפוץ מעליו תוך כדי שהוא מתגלגל. ריצה במרחב לצד החישוק המתגלגל תוך שינוי כיוון בהתאם למסלולו. התקדמות בהליכה לצד החישוק המתגלגל בעזרת היד לכוון את ההליכה. יש להשתדל לשמור על מסלול התקדמות יש ועל הליכה מקבילה לחישוק. בזוגות, עמידה זה מול זה כשלכל אחד חישוק בידו כאשר מחליפים בניהם את החישוקים בגלגול. בזוגות, לכל זוג חישוק אחד. שכיבת פרקדן כאשר החישוק נמצא לצד הגוף ניצב לקרקע .גלגולו אל בן הזוג תוך כפיפת גו קלה.

תרומה: תנועה במרחב האישי והכללי, תיאום עם בן זוג, תפיסת מרחב וכיוונים, תנועה במישורים שונים, הגדלת טווחי תנועה במפרקים כתף, מרפק ושורש כף יד, קואורדינציה, תזמון.

זריקה ותפיסה

בעמידת פישוק, אחיזה תחתית של החישוק בצדדיו לפני הגוף ומקביל לקרקע. זריקת החישוק מעלה וקבלתו בגובה האגן תוך כפיפת ברכיים. כנ"ל תוך הפיכת החישוק באוויר פעם אחת לפני תפיסתו. בעמידת פישוק, אחיזה תחתית של החישוק בצדדיו לפני הגוף ומקביל לקרקע. זריקת החישוק מעלה וכניסה לתוכו תוך תפיסה בצדדיו באחיזה עילית. בזוגות, עומדים אחד מול השני. זריקה החישוק לבן הזוג והשחלתו על אבריו. תחילה לנסות השחלה על האמה ולאחר מכן ניתן לנסות רגל, צוואר וישבן. יש להחליף תפקידים לסירוגין. בזוגות, עומדים אחד מול השני. זריקה החישוק לבן הזוג ותפיסתו בשתי ידיים. כנ"ל ביד אחת. למתקדמים, ניתן לזרוק ולתפוס במקביל כאשר כל אחד מבני הזוג זורק ותופס באותה היד.

תרומה: פיתוח מיומנות זריקה ותפיסה, זריזות, תיאום עין-יד, הערכת מסלול החפץ באוויר ותזמון נכון בהשחלת אברי הגוף פנימה, ויסות כוח דחיפה בזריקה וכוח ספיגה בתפיסה, הכרת סוגי אחיזת חפצים, תיאום עם בן זוג.

פעילות לשיפור היציבה והיציבות

תרגיל תרומה
שכיבת פרקדן, רגל שמאל בקירוס והחישוק מוחזק בשתי ידיים לפנים במקביל לגוף כאשר רגל ימין דורכת ישרה על צדו הפנימי התחתון. קימה לישיבה שלמה כשרגל ימין ישרה וכפיפה אלה מטה (כמו בנדנדה) לשכיבת מוצא . שיווי משקל דינמי בנדנוד, כוח קינטי במעבר משכיבה לישיבה, הארכת שרירי הירך האחורי.
שכיבת פרקדן, החישוק מקביל לגוף לפנים, כפיפת ירכיים תוך הכנסתן לחישוק ופשיטתן קרוב לקרקע יחד עם החישוק. דגש על בטן מוחזקת לאורך התרגיל. חיזוק שרירי הבטן, שטף משוחרר בכפיפה ושטף מבוקר בפשיטה, תנועה במפרק הירך.
שכיבת פרקדן, רגליים מורמות (90 מעלות) בפישוק קל. החישוק מונח בין כפות הרגליים מקביל לקרקע. כפיפה קלה של הגו ותפיסת החישוק בשתי ידיים מבלי לשנות את מצבו. העברת החישוק באותה צורה אל פישוק הרגליים בחזרה . שיווי משקל דינמי, תנועה במפרק הירך, חיזוק שרירי הבטן, כוח סטטי לייצוב מנח הרגליים.
שכיבת פרקדן, החישוק בשתי ידיים לפני הגוף. הורדת החישוק והשחלתו מתחת לרגליים ,דריכה על כפות הרגליים ופשיטת הירכיים תוך הרמת האגן. העברת החישוק בהדרגה מתחת לגוף וכפיפת ראש לפנים תוך העברת החישוק מתחתיו. העברת החישוק לפני הגוף לשכיבת מוצא. תנועה בכל מפרקי הגוף, הולכה של החישוק לאורך הגוף, כוח סטטי בהחזקת אברי הגוף באוויר בעת העברת החישוק סביב אבריו.
שכיבת אפיים, ידיים מעלה אוחזות בחישוק בשני צדדיו מקביל לקרקע תוך הרמת החישוק והורדתו, ראש נשאר קבוע ללא תזוזה לאורך התרגיל. תרגיל לשרירי גו תחתון, כיווץ קונצנטרי של כופפי הכתף וכיווץ אקסצנטרי של פושטי הכתף, שליטה בתנועת החישוק.

פעילות לשיפור הכושר הגופני

גמישות

תרגיל תרומה
חישוק נמצא על הקרקע לפני הגוף במישור החזיתי, עמידה על רגל שמאל כאשר רגל ימין דורכת על החישוק בצדו העליון תוך ניעות קלות של האגן. כנ"ל רגל שמאל. הגדלת טווח תנועה במפרק הירך, כוח סטטי בעמידה על רגל אחת, ייצוב חפץ בעזרת אברי גוף.
חישוק נמצא על הקרקע לפני הגוף במישור החזיתי. הטיית גו לפנים כאשר הידיים נשענות כל צדו העליון של החישוק תוך ביצוע ניעות קלות של הגו וחגורת הכתפיים כלפי מטה. הגדלת טווח תנועה במפרק הירך תוך תנועה במפרק הכתף, שיווי משקל דינמי, ייצוב חפץ בעזרת אברי גוף.
ישיבה מזרחית בתוך החישוק ואחיזתו בשני צדדיו. הרמת החישוק מעלה בשתי ידיים תוך זקיפה מרבית של הגו ומתיחה כלפי מעלה. הורדתו חזרה לישיבת מוצא. כנ"ל הפניות לצדדים (ימין ושמאל) בעת הרמתו מעל מישור הראש. כנ"ל כפיפת גו לפנים מטה והנחת החישוק על הרצפה לפני הגוף. חזרה לישיבת מוצא. כוח סטטי בייצוב הגוף בשיבה, הגדלת טווח תנועה באברי גוף שונים, שטף מבוקר.

 

מהירות וזריזות

תרגיל תרומה
בזוגות, סיבוב חישוק כסביבון. ריצה והחלפת מקום עם בן הזוג במטרה לתפוס את החישוק שלו. קואורדינציה, פיתוח זריזות ומהירות כנגד בן זוג.
בעמידה, גלגול החישוק במרחב וניסיון לעבור דרכו בגוף מכווץ לפני שיפול. כוח דחיפה בגלגול, מהירות וזריזות תוך תיזמון גוף ביחס לתנועת החישוק, תנועה במרחב הכללי.

כוח

תרגיל תרומה
שכיבת פרקדן, רגליים בקירוס כאשר החישוק מונח בין כפות הרגליים כשהוא ניצב לקרקע. קימה לשיבה תוך נגיעה בחישוק וחזרה לשכיבת מוצא.

חיזוק שרירי הבטן, כוח סטטי בהחזקת החישוק בין הרגליים, תנועה במפרק הירך.

בזוגות, לכל זוג חישוק אחד. שכיבת אפיים זה מול זה כאשר הידיים מעלה אוחזות בחישוק. בני הזוג מרימים ומורידים יחד את החישוק. תרגיל לשרירי גו תחתון, כיווץ קונצנטרי של כופפי הכתף וכיווץ אקסצנטרי של פושטי הכתף, שליטה בתנועת החישוק.

קואורדינציה

תרגיל תרומה
בקבוצה, כולם זורקים את החישוקים באוויר בו זמנית כאשר כל אחד מנסה לתפוס חישוק של מישהו אחר. דגש על בטיחות בעת ניסיון התפיסה. תאום עין יד, תזמון בזריקה, זריזות ומהירות בתפיסה, תפיסת מרחב וכיוונים ,תחרותיות.
בזוגות, לכל זוג חישוק אחד. שכיבת על אמות הידיים כאשר החישוק מוחזק במקביל לקרקע בין כפות רגליו של אחד מבני הזוג ועליו להניחו על רגליו של חברו. מתחלפים לסירוגין. תיאום עם בן זוג, כוח סטטי בשכיבת מוצא, דיוק בתנועה, חיזוק שרירי הבטן.

קפיצות

תרגיל תרומה
כדוגמת קלאס, מסדרים את החישוקים לאורך בסדר הבא: חישוק ,2 חישוקים, חישוק ,2 חישוקים, חישוק. יש לקפוץ משתי רגליים, לרגל אחת וחזרה לשתי רגליים וכך הלאה לאורך החישוקים. דגש על נחיתה רכה ובטוחה תוך שמירה על ברכיים כפופות וגו ישר בהטיה קלה לפנים. חיזוק שרירי הרגליים, ניתור על רגל אחת, שיווי משקל דינמי,  כוח דחיפה בניתור וכוח ספיגה בנחיתה.
גלגול החישוק על מסלול ישר וביצוע ניתורים בסגנון מספרת מצד לצד עד שהחישוק יוצא מאיזון ונופל. בכל ניתור יש לנתר ברגל אחרת. חיזוק שרירי הרגליים, תזמון הניתור עם תנועת החישוק, שיווי משקל דינמי, כוח דחיפה בניתור וכוח ספיגה בנחיתה, קואורדינציה.

 

פעילות פנאי ושעשוע

 

גלגל את החישוק

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ו'

תנאים ואביזרים נחוצים: חישוק לכל תלמיד.

מטרת המשחק: גלגול החישוק הלוך ושוב.

תרומה: מיומנות גלגול החישוק, מהירות וזריזות.

מהלך המשחק: התלמידים עומדים לאורך הקו כאשר בידו של כל תלמיד חישוק. בהישמע האות ,על התלמידים לגלגל את החישוק לעבר קו המטרה וחזרה לקו ההתחלה. התלמיד שהגיע ראשון לקו ההתחלה מנצח.


ים - יבשה

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ד'

תנאים ואביזרים נחוצים: אולם ספורט וחישוקים כמספר הילדים.

מטרת המשחק: התמדה והשארות במשחק עד סופו.

תרומה: שיפור הניתור, ריכוז והקשבה להוראות, מהירות תגובה.

מהלך המשחק: הילדים מתקדמים בריצה קלה בין חישוקים המפוזרים בחלל. להכרזת המורה "ים", על התלמידים לקפוץ לתוך החישוק. בהכרזת המורה "יבשה", על התלמידים לקפוץ ולעמוד מחוץ לחישוק. להכרזת "ימבשה", על התלמידים לעמוד רגל אחת בתוך החישוק ורגל אחת מחוץ לחישוק. תלמיד שנפסל עומד בתוך החישוק הקרוב אליו ומבצע 10 ניתורים במקום.


חישוקים מוזיקליים

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ד'

תנאים ואביזרים נחוצים: אולם ספורט, חישוקים כמספר המשתתפים פחות אחד, מוזיקת רקע.

מטרת המשחק: להיות המשתתף שיעמוד בחישוק האחרון.

תרומה: האזנה וריכוז, מהירות תגובה, זריזות.

מהלך המשחק: החישוקים (כמספר התלמידים פחות חישוק אחד) מפוזרים במרחב הכללי במרווחים גדולים אחד מהשני. למתן קצב על ידי המורה, על הילדים לרוץ בין החישוקים מבלי להיכנס פנימה. כאשר הקצב נפסק, על כל תלמיד לתפוס חישוק פנוי. האחרון שנשאר מחוץ לחישוק יוצא מגבולות המגרש. כמו כן, מוציאים חישוק נוסף מהמשחק. התלמיד האחרון שנשאר בחישוק האחרון מנצח.


חישוק במסלול סגור

אוכלוסיית יעד: כיתות ג'-י"ב

תנאים ואביזרים נחוצים: חישוק גדולי

מטרת המשחק: להעביר את החישוק בין המשתתפים באמצעות אברי הגוף ללא עזרת ידיים.

תרומה: גמישות, שיתוף פעולה, יצירתיות, הנאה.

מהלך המשחק: עומדים במעגל תוך אחיזת ידיים. החישוק נמצא על גופו של אחד הילידים  ועליו להעבירו לבא אחריו ללא עזיבת הידיים אלא באמצעות שימוש נכון באברי גוף אחרים .

המשחק מסתיים כאשר החישוק הגיע חזרה לילד הראשון.

מאמרים רלוונטים נוספים

שיעורי חינוך גופני יום יום – רשמים מביקור בקלגרי, קנדה

31/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 53

10/05/2015

קרא עוד

חוש המישוש

31/07/2018

קרא עוד

הומניזם וחינוך גופני

31/07/2018

קרא עוד

לכובע שלי שלוש פינות

31/07/2018

קרא עוד

חישוק

31/07/2018

קרא עוד