חיפוש סגור

בואו...נווסת את החושים ונעצים את הפסיכומוטוריקה

הנכם מוזמנים ליום העיון של המגמה לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט של המכללה האקדמית בוינגייט

יום העיון יתקיים ביום חמישי, ל' בסיון תשפ"א 10/6/21

*בזום *בשפה האנגלית

בחסות הכנס הבינלאומי ה – 6 למדעי הפעילות הגופנית והספורט של המכללה האקדמית בוינגייט

**ההשתתפות ביום העיון היא ללא תשלום,  אך חובה להירשם בקישור שמופיע בסוף  הסקירה של תכני יום העיון

 

מזה שנים, מטרת התכנית של המגמה לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט של המכללה האקדמית בווינגייט היא לפתח ולהטמיע תכניות ייחודיות לשיפור התפקוד הפסיכומוטורי של ילדים ומבוגרים אם במסגרות חינוכיות, טיפוליות וקליניות.

היעד של תכנית הלימודים במגמה הוא לאפשר לכל ילד ומבוגר ליהנות מעצם המעורבות בפעילות גופנית ולפתח אצלו תחושת מסוגלות.  הדגש הוא על מתן הזדמנויות לרכישה ולשיפור הביצועים המוטוריים בביצוע פעילות תנועתית מכל סוג שהוא, כולל: מיומנויות מוטוריות בסיסיות (כמו זריקה ותפיסת כדור, דילוגים, ריצה ועוד); מיומנויות ריקוד, מיומנויות ספורט ונופש פעיל ומיומנויות ריקוד.

הדגש של התוכנית הוא על העצמה מוטורית והעצמה פסיכולוגית. ההרצאות ביום העיון יתמקדו ב 'העצמה פסיכומוטורית' ותצוין התרומה של העצמה זו לתפקוד היומיומי ובפיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות.


 
הגישה המרכזית של תכנית הלימודים  במגמה לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט מתמקדת בניתוח איכותני-התפתחותי של התנועה האנושית.  זאת, כבסיס להכנת מערכי שיעור מותאמים ו/או תכנית טיפולית לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 
ביום העיון תוצג תכנית ייחודית של שילוב אייפדים בהוראת מיומנויות מוטוריות עבור תלמידים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ובעיות תקשורת.  התכנית פותחה במסגרת לימודי המגמה על ידי ד"ר אורלי יזדי-עוגב, ראש המגמה וגב' אורלי אלשייך, מומחית להנגשה טכנולוגית, דוקטורנטית מבר אילן ומרצה במגמה. 

 
השלב הראשון בניתוח איכותני- התפתחותי של התנועה האנושית מתמקד בהערכת התרומה של כל מערכת חושית לביצוע התנועה ואופן שילוב כל המידע החושי באמצעות תהליך תפיסתי, לקבלת החלטה בבחירת תכנית מוטורית (motor program) מתאימה.

 
בכל שנייה, אם בביצוע מיומנות מוטורית או אחרת, מערכת העצבים אמורה לעבד מיליוני גירויים חושיים מהגוף ומחוץ לגוף כולל קולות, מגע, אור, מרקמים של הבגדים, גירויי תנועה-פרופריאוספטיביים, גירויים וסטיבולריים, טמפרטורה ועוד. 
כאשר תהליך הוויסות החושי תקין, האדם מסוגל לווסת ולארגן את התגובות שלו בהתאם למידע החושי שנקלט על ידי מערכות התחושה השונות, בדרך מסתגלת ומדודה מבחינת העוצמה והמשך שלהן.  לעומת זאת, אנשים עם הפרעה בוויסות חושי מאופיינים בקשיים שבאים לידי ביטוי בתגובות שאינן תואמות ואינן מסתגלות למגוון גירויי תחושה מהלך פעילויות. למצב זה ישנן השלכות שליליות שמשפיעות על מעורבותם של הילדים בפעילויות של בני גילם ועל מצבם הרגשי, ההתנהגותי והחברתי.  לדוגמא,  כאשר ילדים ומבוגרים חווים יתר רגישות, כל גירוי קל חודר למערכת העצבים המרכזית וגורם ל 'הצפה'.  הליך זה עלול להביא לקבלת החלטות שגויות ולתגובות בלתי מסתגלות-אם הן התנהגותיות ו/או מוטוריות.  כך גם, כאשר סף הגרייה של מערכת העצבים גבוה מידי, האדם אינו תופס את המצב בשלמותו ושוב אפשר שתגובותיו לא תהיינה תואמות למצבים שונים.  

 
הפרעה בוויסות חושי קיימת בתפוצה שבין 5% ל-16% מאוכלוסיית הילדים ובהיקף של 
40%–60% מהמאובחנים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD).  המצב חמור יותר בקרב המאובחנים עם אוטיזם (ASD) עד כדי כך שקרוב ל – 90% מהם סובלים גם  מקשיים בויסות חושי.  מכאן, שיש מקום להתייחסות נרחבת להפרעת הוויסות החושי.

 

 
ביום העיון, תתקיימנה הרצאות שבמסגרתן יוצעו התאמות עבור ילדים עם קשיים בוויסות חושי במסגרת הביתית, החינוכית והציבורית. כך גם תתקיימנה סדנאות מעשירות בהן יוצעו פעילויות מותאמות לקשיים בוויסות גירויי מגע בהנחייתה של אילת קינן; לקשיים במוטוריקה עדינה בהנחייתה של לימור מרקו שלום ולקשיים במודעות גופנית מרחבית – בהנחייתה של גל בומגין. כל הסדנאות ייושמו על ידי בוגרות הקורס להכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה בשיטת ד"ר אורלי יזדי-עוגב.  הקורס מתקיים במסגרת בית הספר להשתלמויות של המכללה האקדמית בווינייט. לפרטים אודות הקורס הבא שיחל ב 4 באוקטובר 2014 הנכם מוזמנים לכתוב הודעת ווטסאפ  עם שמכם המלא למספר 050-5382160.  כך גם ניתן לעיין במידע אודות הקורס בכתובת: https://www.wincol.ac.il/?section=2431

 
הרצאה מרתקת ומאוד מרגשת נוספת ביום העיון, תינתן על ידי גב' שולמית רגב, שהיא האימא של עילי .  עילי הוא בחור  מקסים על הרצף האוטיסטי. עבורו, אמו יחד עם אחיו הקימו  בית קפה שכונתי אשר בו הוא מממש את אהבתו לאפיה ולאנשים.  עם הזמן, עקב ההצלחה האדירה של המיזם, בית הקפה עבר מיישוב בשרון לעיר הגדולה – לתל אביב במרכז שרונה.  
בנוסף, הכישרון המדהים של עילי בציור עם צבעי אקריליק בשיטה מאוד מיוחדת הביאה את רשת פוקס הום לתרגם את עבודות האמנות שלו לקולקציית כלי הגשה יום-יומית בצבעוניות משמחת כפי שעולה מיצירותיו.

 

ד"ר קטי סאניצקי מולר, מרצהבמכללת ווינגייט ובחוג לחינוך מיוחד ובתוכנית להסבת אקדמאיים לחינוך והוראה במכללת תלפיות וד"ר שירלי הר-צבי (הכהן), מרצה בתואר השני ללקויות למידה, ראש הפורום של ראשי מסלולים וחוגים בחינוך המיוחד במכללות ובאוניברסיטאות במכללת תלפיות ומכון מופ"ת- יתרמו מהידע הרב שלהן בהרצאה מרתקת שתתמקד בהוראה רגשית מותאמת ("הרם").  מדובר בגישה שמתחשבת בהבדלים בינאישיים ומתאימה עצמה לפרופיל הלומדים בהתאם לייחודיותם ולצרכיהם המגוונים, כולל קשיים בוויסות חושי,  תוך הבניית דרך הוראה מיטבית לכלל הלומדים בכיתה. 

 

עוד בתכנית יום העיון, הרצאת מפתח מאוד מעניינת של פרופ' אן מקפייל, מאוניברסיטת לימריק שבאירלנד.ההרצאה תתמקד באפשרויות שיתופי הפעולה בין מקצוע החינוך הגופני למקצועות נוספים.

 

יום העיון יסתיים בחוויה חושית ייחודית באתרים מרהיבים בארץ שתונחה על ידי

 

**להלן הקישור למילוי טופס הרשמה להשתתפות ביום העיון

נשמח להשתתפותכם,

ד"ר אורלי יזדי-עוגב, ראש המגמה לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט

ומנחה של הקורס להכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה במכללה האקדמית בווינגייט

תכנית יום העיון


 

08:30

  • קבלת פנים ופתיחה
  • התאמות לילדים עם קשיים בוויסות חושי (SPD) במרחב הציבורי, החינוכי והביתי

ד"ר אורלי יזדי-עוגב, יו"ר יום העיון; ראש המגמה לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט במכללה האקדמית בוינגייט; מנהלת 'האקדמיה לפסיכומוטוריקה'-הכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה, וויסות חושי ומוטוריקה בשיתוף ביה"ס להשתלמויות של המכללה

09:00

  • טיפוח וויסות חושי בקרב ילדים עם יתר רגישות ו/או תת-רגישות לגירויי מגע

אילת קינן קפלושניק, מנהלת מרכז לספורט טיפולי-נס ציונה; מאבחנת ומטפלת בשיטת ד"ר יזדי-עוגב

09:20

  • טיפוח וויסות כוח ומודעות גופנית-מרחבית לילדים עם תת-רגישות פרופריאוספטיבית

גל בומגין כהן, מרכזת תחום הגיל הרך במועצת בני שמעון ; מורה בכירה ליוגה ולתנועה לגיל הרך; מאבחנת ומטפלת בשיטת ד"ר יזדי-עוגב

09:45

הפסקת קפה

10:00

הצבת החינוך גופני והפדגוגיה של הספורט  ואפשרויות מעורבות עם  מקצועות נוספים

פרופ' אן מקפייל, אונ' לימריק, לימריק, אירלנד

11:00

הפסקת צהריים

11:15

  • טיפוח המוטוריקה העדינה לילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)

לימור שלום מרקו, מאבחנת ומטפלת פסיכומוטורית; מנהלת  מרכז יום צומח לילדים בעלי צרכים מיוחדים

11:35

  • הכוח שיש ב 'להיות במרכז'-'אצל עילי - בית קפה - מיזם משפחתי חברתי לבחור עם אוטיזם

גב' שולמית רגב, אימא של עילי  

12:00

  •  עקרונות ההוראה הרגשית מותאמת - "הרם" לקשיים בוויסות חושי

ד"ר קטי סאניצקי מולר, המכללה האקדמית בוינגייט ומכללת תלפיות 

ד"ר שירלי הר-צבי (הכהן), מכללת תלפיות וראש הפורום של ראשי מסלולים וחוגים בחינוך המיוחד במכללות ובאוניברסיטאות במכללת תלפיות ומכון מופ"ת

12:20

  • שילוב אייפדים (iPads) בפעילות גופנית מותאמת לתלמידים עם צרכים מיוחדים ובעיות בתקשורת

ד"ר אורלי יזדי-עוגב וגב' אורלי אלשיך, המכללה האקדמית בוינגייט

12:45

הפסקת צהריים

13:15

  • סיור וירטואלי – חושי וייחודי באתרים מרהיבים בארץ

13:45

  • דברי סיכום;  להתראות ביום העיון הבא.
 

 

מאמרים רלוונטים נוספים

מה הקשר לקשב? על שיפור התפקוד והגברת המיקוד.

10/09/2014

קרא עוד

הרחקת סרטן בבעלי חיים באמצעות צמחי מרפא - פיתוח ישראלי ייחודי

08/02/2015

קרא עוד

לימודי חינוך גופני-תזונה בריאה

28/08/2013

קרא עוד

הקשבה – התאים זוכרים

05/02/2013

קרא עוד

הר געש שפתחו סגור והוא שורף את הפרח- אני הוא הפרח...

01/01/2013

קרא עוד

מדריך ספורט - הכשרה

09/01/2014

קרא עוד