חיפוש סגור

הקשר שבין רמת העוררות (AROUSAL) לבין ביצועים מוטוריים התנהגות ו- ויסות חושי (SMD)

שאלה שעולה מידי פעם ובמיוחד בימים מתוחים אלה היא האם יש קשר בין מצב המתח והחרדה בו נתונים ילדים ומבוגרים בימים אלה לבין אופן רמת הביצוע של מיומנויות מוטוריות והתנהגות❓ ומה הקשר בין שני משתנים אלה לוויסות חושי❓"

 

בביצועים מוטוריים , מדובר בהוצאה לפועל של מיומנויות מוטוריות מגוונות אם אלה של חיי היום יום (כמו שימוש בכלי מאכל, לבוש וכו'), במיומנויות מוטוריות בסיסיות (כמו ריצה קפיצה, זריקת כדור וכו' ) ובמיומנויות בתחום הספורט כמו קפיצה לגובה או ריצת ספרינט.  כך גם מדובר בהתנהגות במצבים שונים.

♦בעצם מדובר בקשר פסיכומוטורי  שמוסבר על ידי רמת העוררות (AROSAL)‼.  הכוונה היא למצב פסיכולוגי-פיזיולוגי שבמהלכו חלה 'התעוררות' של מערכות התחושה לקליטת גירויים מהסביבה ומהגוף .  שלב הקלט החושי הוא השלב ההתחלתי בתהליך עיבוד המידע עד לשלב התפיסה והביצוע/התנהגות.  בספר שחיברתי בשנת 1995 "התפתחות ולמידה מוטורית תקינה מול לקויה:  היבטים תיאורטיים ויישומיים" הקדשתי פרק שלם שמתמקד בשלבי עיבוד המידע משלב הקלט החושי ועד לביצוע לפרטי פרטים.

 ♦ידוע כי ככל שרמת העוררות שלנו עולה כך הביצועים המוטוריים שלנו מתבצעים טוב יותר וכך אנו גם קשובים וממוקדים יותר וההתנהגות שלנו תואמת למצב ונחשבת לראויה.   אולם, קיים גבול אופטימלי של רמת עוררות שמעבר לו הביצועים המוטוריים שלנו וההתנהגות שלנו עלולה 'להיפגם'.

הרמה האופטימלית של העוררות, אגב, היא שונה מאדם לאדם. מכאן, התשובה היא שבימים כמו אלה האחרונים כשקולות הטילים והיירוטים נשמעים בעוצמות גבוהות, רבים מהאנשים עלולים ליפול, להיתקל, להפיל, לשבור - שלא באשמתם אלא בעקבות עליית רמת העוררות.  זאת, בעקבות חרדה לרמות לא רצויות.  נכון הוא הקשר גם לגבי התנהגות. עלייה ברמת המתח והחרדה עלולה להביא להתפרצויות, לאגרסיות ו/או להסתגרות יתירה.

ידוע גם שרמת עוררות אופטימלית מושפעת אף מסוג המיומנות שאנו נדרשים לבצע.  לדוגמא, אם מדובר במיומנות כמו ריצה לממ"ד, הרי ברור שהעוררות אמורה להיות באופן יחסי גבוהה יותר מאשר רמת העוררות כדי לבצע מיומנות שדורשת דיוק כמו מזיגת המים הרותחים מהקומקום לכוס....ואם בהכנסת המפתח לפתח המנעול (או ביצוע של מיומנויות עדינות)....(אני בטוחה שרבים ששמעו ברקע את הקולות הרמים של הפיצוצים או של האזעקה פיספסו לא אחת במיומנויות כמו אלה).

♦אז מה הקשר לוויסות חושי? היה ומדובר באנשים עם סף רגישות נמוך מידי,  רמת העוררות שלהם היא גבוהה מידי.  לכן, מערכת העצבים מוצפת יתר על המידה וכך עיבוד המידע עלול להשתבש ולהביא לבעיות בהוצאה לפועל  של ביצועים מוטוריים וגם לתגובות התנהגותיות ורגשיות שאינן מווסתות ו/או מסתגלות. 

יש מה לעשות כדי להקל על ילדים ומבוגרים עם קשיים  בוויסות חושי.

הצטפו אלינו לקורס המוביל להכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה. הקורס הבא יחל ב 4 באוקטובר 2021.  לפרטים הקליקו

מאמרים רלוונטים נוספים

המכינות הייעודיות מהוות מסלול ישיר למכללה האקדמית בוינגייט ללא צורך בבחינות בגרות ארציות

25/12/2019

קרא עוד

מהו אימון אישי ואיך הוא משנה חיים

14/11/2013

קרא עוד

קורס מדריכי כדורגל - טכניקה אישית וקבוצתית, הכנה גופנית לילדים ואימון

03/03/2014

קרא עוד

מדוע טיפול קבוצתי מבוסס LI/CBT?

25/12/2019

קרא עוד

תחושת מצליחנות אישית לפתיחת השנה החדשה

31/12/2013

קרא עוד

מתי התגלגלתם לאחרונה?

10/02/2015

קרא עוד