facebook tracking pixel
חיפוש סגור

למה בתי בת הארבע מסורבלת בתנועותיה?

מתוך עבודה סמינריונית בקורס Child’Ppace שיטת שלהב

"כשהגננת העירה לי שבתי בת ה-4 קצת מסורבלת בתנועותיה, לא יודעת לקפוץ ונמנעת מנדנוד בנדנדה, לקחתי אותה מיד, ובלי יותר מדי חושבים, לשיעורים של ליווי התפתחותי. לקח לי זמן להבין שאין פה בעיה תנועתית בלבד אלא גם קושי בשיווי המשקל וקושי במערכת התחושתית כולה. עבדנו איתה והשלמנו לה המון חוויות אשר היו חסרות לה מתקופת הינקות. נתקלנו בפחדים אשר הלכו ופחתו אט אט... במקביל נזכרתי שבתי באמת לא כל כך התהפכה בתור תינוקת. מרוב שהיא הייתה תינוקת שקטה ונוחה אשר נהנתה להיות בעגלול בשכיבה על הגב ולשחק, היא לא חוותה הרבה חוויות של תנועה. גם בתינוקייה היא הייתה רוב הזמן על הגב בלול, כי כך היה הכי נח. אז מתברר שהנוח הוא לא תמיד הדבר הרצוי..."

 

פעולת ההתהפכות – היבטים אנטומיים ופיסיולוגיים

על מנת להתהפך, התינוק מתאמן ונדרש לעשות שימוש בשלל יכולות מוטוריות משמעותיות ביניהן:

חציית קו האמצע, שמירה על שיווי המשקל, שליטה מלאה בהחזקת הראש ושרירי הצוואר, פיתוח העבודה בכיווני התנועה הקרדינליים והפרדה בין הגפיים ובין פלג הגוף העליון לפלג הגוף התחתון.

פעולת ההתהפכות והאימון עליה מפתחת גם יכולות קוגניטיביות חיוניות כגון:

יכולת תכנון פעולה, תיאום וקשר עין-יד, עבודה על האוריינטציה במרחב והתפיסה המרחבית של התינוק.

פעולת ההתהפכות מבוצעת באמצעות יצירת רוטציה בחוליות עמוד השדרה בין פלג הגוף העליון לבין פלג הגוף התחתון, מעבר דרך הצד תוך שמירה על שיווי המשקל עד התייצבות במנח החדש. גלגול שכזה על גבי הקרקע מגרה הן את המערכת הוסטיבולרית של הגוף, והן את המערכת הפרופריוספטיבית שלו.

 

פעולת ההתהפכות – היבטים פסיכולוגיים ורגשיים

חוללות עצמית

פעולת ההתהפכות הינה מאבני הדרך הראשונות של התינוק בה הוא מרגיש שהוא גורם לדברים להתרחש בעולם, הוא יוזם ופעיל ופעולותיו משפיעות על סביבתו. המושג 'חוללות עצמית', המקושר לתיאורית הלמידה החברתית של אלברט בנדורה, מתייחס לתפיסתו ואמונתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע משימה מסוימת.

נפרדות

חווית העצמי כיוזם ופועל, מקדמת במקביל את ההבנה של התינוק שהינו יצור נפרד ממטפלו העיקרי ומתחילה בכך את תהליך הנפרדות (ספרציה-אינדיבידואציה) על פי מרגרט מהלר. זהו תהליך קוגניטיבי-רגשי על פיו התינוק מתחיל לחוות עצמו כאובייקט נפרד, מובחן ועצמאי, אשר חוקר את עולמו.

גורמי התנועה אצל התינוק החשובים להתהפכות נלמדים כחלק מתכנית הלימודים

בקורס ללווי התפתחותי ב"שיטת שלהב"

ב-25.10.16 ייפתח במכללה האקדמית בוינגייט הקורס הבא של שיטת שלהב Child’Space בימי ג'.

לפרטים רחל גיל 052-8244985.

מאמרים רלוונטים נוספים

בעקבות השיעור הראשון

28/01/2014

קרא עוד

המכללה האקדמית בוינגייט

25/06/2013

קרא עוד

שחרור ומניעה של מצבי לחץ ע"י אינטליגנציה רגשית

04/02/2015

קרא עוד

חינוך וערכים בספורט-החינוך הגופני כקריירה

04/02/2015

קרא עוד

רשלנות רפואית פלילית בפציעות ספורט

30/08/2016

קרא עוד

מכון איילון (גבעת הקיבוצים) – ציונות בבטן האדמה

12/05/2015

קרא עוד