facebook tracking pixel
חיפוש סגור

בריאות העור בגישה הנטורופתית

ד"ר גילית שטיינר

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו, לכן צריך להעניק לו את תשומת הלב מיוחדת. בעיות שמופיעות על פני העור, מוגבלות לעור בלבד, אך העור מגלה לעתים מצב רפואי לא תקין של הגוף כולו.

העור בנוי מ-4 שכבות:

1. השכבה העליונה – ציפוי דק שעשוי ממים ומשומן. הציפוי מעט חומצי (6.5-5.5Ph ), שכן השכבה זקוקה למעט חומציות כדי להרוג בקטריות וחיידקים וכמו כן משמשת כבידוד, ולכן לא מאפשרת ללכלוך להידבק.  זאת השכבה החשובה שביחד עם אור השמש מייצרת לנו את הוויטמין D. שכבה זו נוטה להינזק ע"י שימוש בסבונים, קרמים ומשחות המכילים: שמן מינרלי, שמן פרופולנטום,  SLS-Sodium Lauryl Sulfate, פרופילן גליקול ועוד. זו הסיבה לחלק מהחסרים הגדולים של ויטמיןD  אצל מבוגרים בישראל.

2. השכבה השנייה – האפידרמיס –מכילה מעט מאוד כלי-דם ומעט עצבים.

השכבה השנייה מחדשת את עצמה על-ידי דחיפת תאי העור המתים כלפי מעלה. תינוק מחדש את תאיו כל 3 שבועות ואדם מבוגר כל 3 חודשים (תהליך ההזדקנות).

3. השכבה האמצעית – הדרמיס – בדרמיס נוצרים תאי העור החדשים וכמו כן, בדרמיס כלי-דם ולימפה, ולכן הדרמיס זקוק למזון ולתחלופת נוזלים. בדרמיס נמצא זקיק השערה (השורש), אשר מחובר אל כלי-דם ועצבי חישה. כמו כן, יש בלוטות חלב ובלוטות זיעה, המחוברות לזקיק השערה ומצפות אותו ויוצרות שכבת מגן. הדרמיס של תאי עור חדשים מייצר לחות שהעור זקוק לה, על-ידי חמצן, ובחמצון תקין של העור, העור לח ובריא. הדרמיס גם מספק חומרים חלבוניים, כמו האלסטין, הקולגן, מייצר חומצות אמינו וחומרים נוספים.

4. השכבה העמוקה – התת עורית – שכבה שומנית, ה"סוודר שלנו". בשכבה זאת הרבה שומן ומעט לימפה ועצבים, ותפקידה לבודד איברים פנימיים מנזקי קור וחבלה.

אנו נמצאים בתחילת התקופה שבה החשיפה לשמש  רבה. אין ספק כי השמש מהווה איום רציני על בריאותו של העור. עור כהה יותר עמיד יותר בפני נזקי השמש, לעומת עור בהיר הסופג יותר קרינה , אך בריאות העור של כולנו תלויה בעיקר בתזונה נכונה, וגם בזיהום הסביבתי ובגיל הכרונולוגי שלנו.

הקרינה האולטה-סגולית של השמש יוצרת רדיקלים חופשיים, שהן מולקולות בלתי יציבות, הפוגעות בשכבות הפנימיות של העור. הרדיקלים החופשיים תוקפים את הקולגן והאלסטין ( החלבונים העיקריים השומרים על גמישות העור) ומחמצנים אותם. בתהליך זה נוצרים חיבורים צולבים בין חומצות השומן והחלבונים בעור, דבר הגורם לפגיעה בגמישותו וחיוניותו של העור, והעור הופך למחוספס ונוקשה, ויתקשה לחדש את התאים בו ולכן יתקמט מהר יותר.

עור חסר חיים וברק או מקומט אינו מצביע דווקא על חוסר טיפוח חיצוני שלו אלא ובעיקר על חוסר טיפוח פנימי. מראה העור משקף לא רק את גילו, אלא גם את בריאות הגוף ואורח החיים של האדם. 

לשמירה על בריאות העור חשוב: הזנה וניקוי .

התזונה החשובה לבריאות העור צריכה להכיל:

* מים - בין 8-10 כוסות ביום.

* חומצות שומן חיוניות (אומגה - 3 ) - שמן דגים שנמצא בעיקר בדגים מהים הצפוני (מקרל, קוד, סלומון).

* סיבים תזונתיים וחיידקים פרוביוטיים - העוזרים למערכת העיכול בניקוי  הפסולת. להרבות בפירות וירקות ולהמעיט בפחמימות פשוטות.

* אנטי-אוקסידנטים - ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון העוזרים למניעת פעילותם של הרדיקלים החופשיים. בין האנטי-אוקסידנטים הטובים נמצאים הפיקנוגינול, סלניום, ויטמין  C , ויטמין E ועוד. וכמו כן:

* הימנעות מעישון - יוצר רדיקלים חופשיים.

* לחבוש כובע רחב שוליים.

* להרכיב משקפיים.

* להימנע מחשיפה מוגברת לשמש.

הצעות למסכות שיקום והזנה:

1. ל"גיהוץ" הקמטים - מערבבים עיסת בננה עם חלמון אחד, מעט שמנת ודבש. מורחים את התערובת על הפנים ומשאירים למשך כ - 20 דקות ושוטפים היטב. מומלץ לחזור על הפעולה פעמיים – שלוש בשבוע למשך חודשיים.

2. לחידוש הנעורים - גוררים שני גזרים ומוסיפים 2 כפות קמח תפוחי אדמה וחלמון אחד. מורחים את העיסה על עור פנים נקי, משאירים למשך 20 דקות ושוטפים במים חמים ומיד אחר כך במים קרים. המסכה מגבירה את התנגדות העור מפני תנאי אקלים קשים ומעניקה חיות וצבע לעור הפנים.

3. להורדת נפיחות ולהרגעת העור - גוררים תפוח אדמה מקולף ומניחים את העיסה בין שתי שכבות בד דק. מניחים על הפנים למשך 15 - 20 דקות. במצבים של אקנה מומלץ להשאיר את העיסה  על עור הפנים בין שעה לשעתיים.

למידע נוסף על הרפואה המשלימה, לפרטים על לימודי התחום והרמה

ושיהיה לכולנו קיץ מהנה!!

מאמרים רלוונטים נוספים

קורס מדריכי כושר

09/01/2014

קרא עוד

תזונה וחינוך גופני

15/01/2013

קרא עוד

פסח בראי הנטורופתי

08/03/2015

קרא עוד

המכללה האקדמית בוינגייט

25/06/2013

קרא עוד

פורצים גבולות

04/06/2019

קרא עוד

ערב "שירת המונים" למתמודדים עם מחלת הפרקינסון במכללה האקדמית בוינגייט.

25/07/2019

קרא עוד