facebook tracking pixel
חיפוש סגור

צ'י קונג - תורת ההישרדות על פי 5 היסודות

מוקדש לדר' דניס הנובר (דניס הישרדות) ולאבי – שהביא את לוחמת הקפ"פ (קרב פנים אל פנים) לארצנו.

הסיבה לכתיבת מאמר זה נעוצה במפגש שהיה לי עם דר' דניס הנובר (דניס הישרדות) שעליו רק שמעתי עד אז. הוא הופיע בעת השבעה של אבי ולא ידעתי על הקשר המיוחד שנרקם בינו לבין אבי ז"ל. דניס סיפר לי שכששמע ברדיו על מותו של אבי בהודעה ברדיו בשל היותו חתן פרס ישראל, העמיד באותו הרגע את כל לוחמיו לדקה דומיה ולמסדר של כבוד אחרון. דניס הזמין אותי אליו למרכז וסיפר לי שכבר שנים הוא עורך מחקר על לוחמי עם ישראל מאז דוד המלך ועד ימינו. כשהגעתי למרכז שלו הופתעתי לראות בין כל תמונות הלוחמים האגדיים שמתנוססות על קירות הדוג'ו , את אבי במקום כבוד. דניס סיפר על אהבתו והערצתו לאבי ולא הפסיק להפליג בשבחים על המפגשים רוויי הסיפורים שהיו לדניס ולוחמיו עם אבי, מפגשים שמעולם לא סיפר לי אבי עליהם. בכלל אבי מעולם לא שיתף אותנו (בני המשפחה) עם עלילותיו כמסתערב בפלמ"ח שנידון לתלייה סוריה ואיך חולץ על ידי מחלקה הערבית. לימים החליט יחד עם ידיד נפש לפתח לוחמה לה קראו קפ"פ – קרב פנים אל פנים אותה לימד בקורסי ההכשרה של הפלמ"ח.  את הרעיון יזם כשהיה רועה ושומר במעוז חיים שנאלץ להילחם לא פעם עם ערבים שחדרו למרחב הקיבוץ. כל שהיה לו ביד היה מוט או מקל של מטאטא אתו הפך לנשק וכך פיתח שיטות לוחמה מגוונות.

 

מנשה הראל (אבי) משמאל וחיים פאר מתאמנים בקפ"פ

מנשה הראל (אבי) משמאל וחיים פאר מתאמנים בקפ"פ

אבי שהיה גיאוגרף ואהב את ידיעת הארץ קרא לנו לשלושת ילדיו בשמות הרים. הבכירה אחותי – מצדה אחי הקטן נבו ואני סיני. המעניין הוא שאולי בניגוד לדמיון הפורה של הורי השם שניתן לי - סיני משך אותי לא לאן שכוונו הורי אלא למחוזות רחוקים – לסין שאת תורתה יצקתי לתוכי כמפעל חיים. (שמי סיני!) . בוקר אחד נקלעתי במסעותיי הרבים במזרח הרחוק לחוף ים בו פגשתי בסינים שמתאמנים עם שחר בתרגילי צ'י קונג עם מוט. מצאה חן בעיני התנועה העדינה שמתלפפת סביב המוט מחד והופכת אותו לכלי לוחמה מאידך. כך חקרתי הפכתי והפכתי בה ופיתחתי אותה  לסדרה שלימים הבנתי שהיא רפואית ומטפלת בעקמת בצורה גאונית. כשדניס הראה לי את תמונות לוחמת הקפ"פ של אבי הבנתי שמבלי לתת לעצמי דין וחשבון בעצם המשכתי את דרכו של אבי, והפעם ביד בלתי מכוונת... לריפוי ולא ללוחמה.

 דוגמא 1

לימוד צי קונג במכללה האקדמית בוינגייט

לפני שנים ביקש ממני מי שהיה מפקד בה"ד 8 (הצמוד למכללה האקדמית בוינגייט) להציג את תורת הצ'י קונג למפקדי בית הספר. כוונתו הייתה לבחון האם אפשרי לשלב רפואה משלימה באומנויות הלוחמה.

בעברי התמחיתי ביפן מספר שנים באמנויות לחימה סיניות (טאי צ'י, שינג אי ובה גואה), וכבר באותה עת חיפשתי זיקה בין הצ'י קונג כתורה לאיזון גוף נפש - לבין לוחמה.

לצערי, מצאתי בכתבים הסיניים רק רמזים אך לא תורה מוסדרת. לכן ראיתי במודל 5 היסודות של הרפואה הסינית, בסיס מקשר בין השניים.

הלהיב אותי העיקרון הסיני שמחלק כל תהליך בטבע ל- 5 אופנים, שהם מטאפורה ל – 5 יסודות שברפואה הסינית מבחינת צורתם, תנועתם במרחב, ויחסי הגומלין ביניהם.

המשותף לשניים הוא: בתכונות פיזיות ונפשיות אליהן נזקק לוחם באמון לקראת קרב המבטיח לו ניצחון.

התבססתי על הפילוסופיה  הסינית המקשרת כל יסוד 

1. לתנועתו בטבע

2. לביטויו באזור בגוף

3. לתפקידו בממשלה

4. לרקמה המשויכת לו בגוף

5. למצב נפשי

 דוגמא 2

תרגיל פתיחת צ'י קונג המוט - סיני במכללה האקדמית בוינגייט

​​​​​​והתכונות הן:

יציבה:

יסוד המים –  תנועת זרימת המים בטבע היא בפיתול הנהרות ימינה ושמאלה. המים מייצגים  ברפואה הסינית את הבסיס עליו נוצרים החיים, לכן נדרשת מהלוחם: יציבה המותנית ב- רגיעה. כיצד?

תנועת המים מתבטאת בתנועת אגן ימינה ושמאלה (לאיזון), לחיזוק הרגליים (להתבססות), מייצג אותן שר - האוצר (ליציבות כלכלית), תנועה זו מחזקת את רקמת העצמות בכך מרגיעה את הפחד (לאיתנות). ברמה הטיפולית: תנועת זו תחזק את מערכת השלד.

גמישות:

יסוד העץ –  תנועת צמיחת העץ בטבע היא בהתרחבות של טבעות הגזע קדימה ואחורה, לדוגמא, בשנה גשומה הטבעות מתרחבות, בשחונה מתכווצות. ברפואה הסינית יסוד העץ מייצג צמיחה, התפתחות, יצריות, יצירתיות, נעורים, אומץ ופריצת דרך. על מנת להשיג את אלו נדרשת מהלוחם  גמישות המותנית ב- דריכות. כיצד?

תנועת העץ מתבטאת בתנועת האגן קדימה ואחורה (לתקיפה או נסיגה), העץ מיוצג על ידי עמוד השדרה המבטא (זקיפות מעל היריב או מחוץ לגבולות), בממשלה על ידי שר - הביטחון הפועל בנחישות ("בתחבולות תעשה לך מלחמה"), ברקמות הגוף הפעלת הגידים דורשת גמישות (אלסטיות), הביטוי הרגשי של הנע בתנועה זו הוא הכעס שממריץ את הלוחם לתגובה (בדריכות). ברמה הטיפולית: תנועת העץ תחזק את מערכת העצבים.

 דוגמא 3

פיתול עמוד השדרה עם צ'י קונג המוט-  במכללה האקדמית בוינגייט

קואורדינציה:

יסוד האש – תנועת האש בטבע היא תנועה צנטריפוגלית של התפשטות למרחב. ברפואה הסינית יסוד האש מייצג שליטה, אנרגיה מתפזרת, חופש בהחלטות ומודעות. על מנת להשיג את אלו נדרשת מהלוחם קואורדינציה המותנית ב-  להט. כיצד?

תנועת האש מתבטאת בתנועת פיזור (המעידה על התפרשות למרחב), בשליטה על תנועת ידיים מדויקת (לקבלת קנה מידה). מייצג את האש הוא הקיסר (הקשוב לכל מחוז בקיסרות). ביטוייה בכלי הדם (המפזרים את הדם כחיילים השומרים על הממלכה). הלב (הקיסר) שהוא השליט לא אמור להתאמץ אלא להקשיב ולפקד על תיאום בין האיברים. ברמה הטיפולית: תנועת האש תחזק את מערכת כלי הדם.

דוגמא 4 

תנועת חתירה בסירה עם צ'י קונג המוט

ריכוז:

יסוד האדמה – תנועת האדמה בטבע מבטאת כוח משיכה פנימה בתנועה צינטרפטלית. ברפואה הסינית האדמה מייצגת הרמוניה, הזנה ומיקוד. להשגתן נדרש מהלוחם ריכוז במטרה המותנה ב-  מיקוד. כיצד?

תנועת האדמה מתבטאת בתנועת כינוס הכוח (למאמץ אחיד). מיקודה בבטן (למרכז הכובד). מיוצגת על ידי שר - הפנים האחראי על תיאום בין כל האיברים ממנו נדרש טיפוח של עבודת שרירים (כדי לפגוע במטרה במדויק). מחייב תכנון חשיבתי מעולה . ברמה הטיפולית: תנועת האדמה תחזק את מערכת העיכול.

דוגמא 5 

טיפול בצ'י קונג המוט בזוגות

מהירות תגובה:

יסוד המתכת - תנועת המתכת בטבע מיוחסת לסלעים הכבדים המייצגים תנועת דחיסה מלמעלה למטה. יסוד המתכת החותכת מייצג סדר וארגון פנימיים המאפשרים ללוחם לפעול בספונטניות. נדרשת ממנו מיומנות במהירות תגובה המותנית ב- רגישות. כיצד?

בטבע המתכות כבדות ולכן תנועתן (דחיסה מטה). מתבטאת בתפקוד דרכי הנשימה ובריאותן (שם נוצר המגע הראשוני עם האוויר שנאגר ונדחס למחזור הדם). הריאות מיוצגות על ידי שר החוץ (הרגיש לתגובה המהירה כלפי הזולת). על ידי טיפוח עור גוף רגיש (מתאפשרת נשימה מדודה ומרגיעה). הלוחם מחייב רגישות גבוהה לסובב אותו (יכול למדוד את קרבת ועוצמת הגופים המתקרבים אליו). ברמה הטיפולית: תנועת המתכת תחזק את מערכת הנשימה.

לסיכום

לוחם מודע, ישאל את עצמו 5 שאלות מכריעות לפני יציאה לקרב והן מסודרות על פי היסודות:

1. למה - מים, מייצגים את עונת החורף בה אנו מכונסים פנימה ואנו עסוקים בתכנון.

2. איך - עץ, מייצג את עונת האביב בה אנו יוצאים מגבולותינו ועוסקים ביישום וביצוע.

3. מדוע - אש, מייצגת את עונת הקיץ בה יש לנו הזמן להרהר על הביצועים שלנו.

4. מתי - מתכת, מייצגת את עונת הסתיו בה חלים תהליכים של סיום והתחלה והזמן גורלי.

5. היכן - אדמה, מייצגת את השינוי בין העונות ולכן מכריע היכן מתבצע השינוי.

 דוגמא 6

יצחק רבין לומד קפ"פ, ברקע המדריך - מנשה הראל

 

מאת : סיני הראל, מרכז מגמת לימודי צ'י קונג במכללה האקדמית בוינגייט