facebook tracking pixel
חיפוש סגור
מתעניינים בלימודים?

טו בשבט

מטרת הפעילות:   הכרת מנהגי חג ט"ו בשבט

אוכלוסיית היעד: כיתות א-ג

 
יעדים חינוכיים:
  1. הילדים יכירו את מנהגי האוכל בחג ראש השנה: תפוח בדבש, דגים, כרישה, סלק.
  2. הילדים ידעו מדוע נהוג לאכול מאכלים אלו לפי המסורת.
  3. בכיתה א' ישולב נושא ראש השנה ישולב במטרה של הכירות וגיבוש חברתי.
  4. הילדים יכירו את חשיבות אכילת פירות לבריאותם.
 
על קצה המזלג:
 
פירות
הפרי נוצר ע"י הצמח. תפקידו: להגן על הזרע, להזין את הזרע, ולהפיץ אותו באמצעות בעלי חיים ובני אדם. משום כך, הפירות גם טעימים, גם ריחניים וגם מושכים עין בצבעיהם ובצורותיהם.
הפירות הם קבוצת מזון עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, כמו הירקות. להבדיל מהירקות, טעמם מתוק. את הפירות ניתן לאכול גם כפרי מיובש, או לסחוט מהם מיץ – אך אז מאבדים מהסיבים התזונתיים. פירות יבשים הם הפרי הרגיל ללא המים שבתוכו. במרבית המקרים מוסיפים לפירות היבשים סוכר ולכן מומלץ להעדיף את הפרי השלם.
חשיבות אכילת פירות:
  1. הירקות עשירים בסיבים תזונתיים- חוטים דקים המשמשים יסוד לרקמות של הצמחים. חומרים אילו אינם מתעכלים במערכת העיכול של האדם. הם תורמים לתחושת שובע, מעניקים למזון את טעמו ומרקמו, תורמים לתנועת המעיים ולהתקדמות הצואה במערכת העיכול כמו גם לבריאות הלב ולמניעת סרטן.
  2. אכילת תפוז שלם חשובה משתיית המיץ, בגלל הסיבים שבו.
  3. חשיבות אכילת קליפת הפרי- הקליפה עשירה בסיביים תזונתיים וויטמינים. קילוף הפרי חושף אותו לחמצן ולאור הגורמים להתפרקות חלק מהויטמינים. לכן, יש חשיבות רבה באכילת הפרי עם קליפתו.
  4. הפירות עשירים בויטמינים ומינרלים – ויטמינים (ויטה = חיים) כלומר, חומרים חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף. את הויטמינים גופינו אינו יכול לייצר אותם בעצמו, ולכן הוא זקוק להם ממקור חיצוני (המזון).
  5. הצבעים של הפירות, תורמים כל אחד באופן שונה לבריאותנו, ולכן חשוב לאכול פירות במגוון צבעים.
 
מנהג אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט
בט"ו בשבט מרבים באכילת פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל), ובפרט פירות יבשים ואגוזים למיניהם כגון תאנים, תמרים, צימוקים, חרובים ושקדים.
מקור המנהג לאכול דווקא פירות יבשים הוא בכך שבעבר, בטרם היות אמצעי קירור, הייתה זו הדרך היחידה בה יהודי הגולה יכלו לאכול מפירות ארץ ישראל בחג.
 
ציוד לפעילות:  עלים משטח בית הספר, פירות יבשים (ובראשם תשבח"ת בצלחת– ראה בהמשך), חומרים להכנת כדורי פירות יבשים: 2/3 כוס משמשים מיובשים , 10 תאנים מיובשות, 1/2 כוס צימוקים,2/3 כוס אגוזי מלך, 1/2 כוס קוקוס טחון, 1/4 כוס מיץ תפוזים או חבילה תמרים לחיםמגולענים 100, גרם שקדים 100, גרם אגוזים
 
מהלך הפעילות:
משחק 1: סלט פירות
מטרת המשחק: לתפוס כיסא.
הילדים ישבו במעגל והמורה תחלק להם שמות של פירות  (ע"פ סדר ישיבה): תפוז, בננה, מלון, תפוז, בננה, מלון וכן הלאה (או כל 3 פירות אחרים העולים על דעתך). המורה תבחר מתנדב שיעמוד במרכז (כעת אין לו כיסא) ויכריז על אחד הפירות. לדוגמא אמר "בננה", על כל הבננות לקום ולהחליף מקומות ובזמן הזה מטרתו לתפוס כיסא לעצמו. מי שנותר ללא כיסא הוא הבא שיעמוד במרכז. כשאומרים "סלט פירות" כולם קמים ומחליפים מקומות.
המורה תסביר לילדים על חשיבות הפירות.
 
משחק 2: ויטמינים
המורה תקריא את הקטע: ויטמין C חיוני לבריאותנו , ותערוך שיחה קצרה על הנושא.
 
לפני יותר מ-500 שנה יצאו הנוצרים למסעות כיבוש מעבר לים. המסע נמשך זמן רב מאד המלחים היו כל הזמן בלב הים, רחוקים מכל יבשה, המזון הטרי שבספינה נגמר. לא היו פירות וירקות טריים לאכילה. נשארו רק קמח, סוכר ובשר מעושן. רוב המלחים חלו במחלה קשה. סימני המחלה היו: פצעים ושטפי דם בעור, דימומים בחניכיים חולשה ועייפות רבה.
רב החובל נאלץ להוריד את המלחים החולים באחד האיים שבדרך ולהשאירם שם.
על האי גדלו צמחים שונים והמלחים החולים אכלו שם פירות וירקות טריים.
כעבור זמן רב חזרה הספינה לאי והנה הפתעה. המלחים שנשארו על האי הבריאו והתחזקו. הימאים לא הבינו למה.
כ- 200 שנה לאחר מכן, רופא אנגלי מצא הסבר לכך.
הרופא האנגלי, ששמו היה לינדט, עבד בספינה שיצאה למסע בים. הנסיעה נמשכה כמה חודשים ואנשים רבים בספינה חלו. המחלה הייתה דומה למחלה שבה חלו המלחים שהשתתפו במסע של קולומבוס.
ללינדט הייתה השערה שאותה החליט לבדוק. לדעתו חלו במחלה אנשים שנמצאו בים זמן רב ולא אכלו מזון טרי. הוא מצא בספינה כמה ארגזים של תפוזים טריים והחליט לערוך ניסוי: הוא חילק את המלחים החולים שבספינה ל-2 קבוצות. לקבוצה אחת נתן תפוזים טריים ולקבוצה השנייה לא נתן. לאחר פחות משבוע הבריאו כל המלחים שאכלו תפוזים. המלחים מהקבוצה השנייה לא הבריאו. הרופא הסיק מכך שבתפוזים יש משהו חשוב מאד לגוף, שבלעדיו נעשים חולים. הוא נתן תפוזים גם למלחים בקבוצה השנייה וגם הם הבריאו. זה היה המחקר הראשון בתזונה.
כעבור זמן התגלה כי בתפוזים וגם בפירות הדר אחרים יש חומר שקראו לו ויטמין C (סִי) , ויטמין זה חשוב לפעולתו התקינה של הגוף. החוקר ההונגרי שגילה את הויטמין זכה בפרס נובל על גילוי זה.
 
משחק 3: הכנת מתכון בריאות
ניתן להכין בכיתה או לחלק לילדים כמתכון להכנה בבית, יחד עם הסבר על החג.
 
כדורי פירות יבשים
2/3 כוס משמשים מיובשים , 10 תאנים מיובשות, 1/2 כוס צימוקים,2/3 כוס אגוזי מלך, 1/2 כוס קוקוס טחון, 1/4 כוס מיץ תפוזים
אופן ההכנה:
מכניסים למעבד מזון את המשמשים, תאנים, צימוקים, אגוזי מלך, קוקוס וטוחנים עד לקבלת תערובת אחידה.
מעבירים לקערה ומוסיפים 1/4 כוס מיץ תפוזים (או יין מתוק).
מערבבים את העיסה ויוצרים כדורים קטנים.
 
חטיף אנרגיה מפירות יבשים
החומרים: חבילה תמרים לחיםמגולענים 100, גרם שקדים 100, גרם אגוזים
אופן ההכנה:
1.       מרסקים היטב את כלהחומרים יחד.
2.       מניחים את העיסה על נייר פרגמנט, מגלגלים ומכניסים לתאההקפאה/
3.       לאחר 24 שעות מוציאים מהמקרר ופורסים לפרוסות.
 
 
 
משחק 4:
המורה יניח על הקרקע מספר עלים שונים מעצים או שיחים באזור בית הספר. התלמידים בקבוצות של ארבעה יתפזרו בשטח וינסו למצוא את השיחים והעצים מהם נקטפו העלים ולהביא עלה לדוגמא. מי שהביא את כל העלים – זוכה
 
משחק 5:
בשטח מוגדר יפזר המורה מעל ענפי העצים תשבח"ת (תאנים, שקדים, בוטנים, חרובים, תמרים) ועוד פירות יבשים. כל 4 ילדים, עם נייר ועיפרון יחפשו את הפירות היבשים. המורה לא יגיד מה מספר הפירות שפוזרו באזור ויש לדאוג שהילדים לא ירשמו מיד ליד הפרי שמצאו, כדי לא לגלותו לשאר המשחקים.
יחד עם אכילת הפירות היבשים יסביר המורה לילדים את מקור מנהג אכילת הפירות היבשים ואת ההבדל בין פרי יבש לפרי טרי.
 
משחק 6: חידון
אני קוצני מתחיל ב-צ נגמר ב- ר צבר
אני מלאת אנרגיה, ממש פצצה צהובה, אם הקליפה שלי על הרצפה יש סכנת החלקה- בננה
אני צהובה ומכופפת - בננה
אני נמצא באשכול יחד עם חבריי, ממני מכינים את היין לקידוש- ענבים
אני מלא בגרעינים, ויש לי כתר כמו למלך- רימון
יש לי צבע כמו לשמש, עם החרצנים שלי אפשר לשחק, ובשם שלי מסתתרת המילה שמש- משמש
אני שייך לפירות ההדר וצבעי כתום – תפוז
אני גדל על האדמה בעיקר בעונה החמה, יש בי הרבה מים וטעמי מתוק במיוחד- בחוץ אני ירוק, בפנים אני אדום - אבטיח
בד"כ אוהבים לאכול אותי בראש השנה ובט"ו בשבט כשאני מיובש,  אני גדל על עץ גבוה שקוראים לו דקל (אפשר להכין ממני דבש שנקרא – סילאן) - תמרים
אני פרי שהוא שילוב בין שזיף לאפרסק- נקטרינה
אני יכול להיות בצבע אדום, ירוק וצהוב, ובראש השנה נוהגים לאכול אותי עם דבש – תפוח.
 
משחק 7: ניתן לתלמידי כיתה א' לכתוב את השיר ולתת למלא את התשובות מתוך מחסן מילים  (מוקדש לזכרה של אמי, יהודית ז"ל, שהיתה ממקימות בית ספר "ברושים" לחינוך מיוחד וחדה  לי את השיר הזה בילדותי).
 
מי קופץ ומתגלגל? (כדור), מי מדליק הנר בליל? (גפרור), מי מניע את הכל? (הרוח), מה דבר טוב לאכול? (תפוח), מי זה עף בין הפרחים? (פרפר), מי פוחד מחתולים? (עכבר), שמש חם מתי מאיר? (ביום), ומה נאמר בסוף השיר? (שלום).