דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ספא – לא רק שלוש אותיות

כבר מעל לעשור שהשם הלטיני מסתובב במחוזותינו ועדין רובנו עוד לא ראו את מלוא עוצמתו. ממש באמצע שנות התשעים התחיל לצוף השם המוזר במקומות בודדים ביותר בארץ ואילו היום יש מעל 500 אתרי ספא מכובדים. כיום ניתן למצוא את הספא כמעט בכל מקום אפשרי: בתי מלון, צימרים, וילות ספא, מרכזי קוסמטיקה ויופי, חדרי מלח וספא , בוטיקים למיניהם ואפילו בקניון. צורת " ההגשה" של הספא משתנה ממקום למקום בהתאם לאופן החשיבה של היזם, המפעיל, הקבלן, הרשת וכו' אך נשארת כמעט תמיד בתהליכים הפנימיים בצורה מאוד מובנית .

אם ניקח לדוגמא את החשיבה המלונאית העתיקה מלפני עשור ויותר, החשיבות המכרעת של המלון מעבר לחדרים התבססה על יכולת מחלקת מזון ומשקאות "לספק את הסחורה". בעוד הספא התבקש לא להפסיד כסף. בימינו, עם עליית כמות לינות התיירים, השינוי בתפיסה של אורח חיים בריא, הבנה מעמיקה יותר של המוצר שנקרא ספא, נדרש הספא להציג רווחיות גבוהה, רמת שרות מצוינת ויכולת לגרום לאורחים לשוב להתארח במלון בזכות הספא, מתקניו ומטפליו.

הביקוש לספא/מכון כושר איכותי וטוב גובר עם השנים וההיצע הדל כבר לא מספק לא את אורחי המלון ולא את מנהליו. כיום, קיימות דרישות גבוהות לצוות מעולה, הובלה ברמת המתקנים, החומרים, המטפלים, המוצרים וכן מנהלים טובים ויצירתיים. בעבר, רוב מנהלי הספא הגיעו לתחום כמטפלים שעם השנים מאסו בעיסוי והחליטו להיות מנהלים היום הדרישה היא הרבה מעבר לכך. כיום, מנהל ספא חייב להיות יצירתי, מכירתי, מקצועי, אופרטיבי, כלכלי, יוזם, אדמיניסטרטיבי, תפעולי, שיתופי, דעתני, שיווקי, חדשני ועוד. ללא כל המרכיבים הנ"ל אין סיכוי שמנהל הספא יצליח להרים ולהוביל ספא מהמובילים במדינה .

כיום התעשייה שוקקת חיים ודורשת ממנהלים לדעת כיצד לנהל ולא להתגלגל. אין קיצורי דרך ומנהל ספא שלא יודע להפיק ולנתח דו"חות רווח והפסד ולזהות בדו"ח הנ"ל היכן הן נקודות התורפה שלו והוחזקה שלו חייב, ללמוד ומהר ויפה שעה אחת קודם. כיום מנהלי ספא הטובים הקיימים בענף הנם בעלי תואר ראשון לפחות, נהלו בעבר מחלקות אופרציה בתחומים שונים, או הוכשרו במסגרת כזו או אחרת לניהול בכלל ו להקמה וניהול ספא בפרט.

צריך לזכור שרוב בתי המלון ומנהליהם אינם מבינים רבות בתחום ולכן תמיד מחפשים מנהלי ספא הבקיאים בתחום הן בצד המקצועי והן בצד הניהולי בכדי להקנות להם שקט תעשייתי ברמת הניהול השוטף אך לגרום לתזרים מזומנים חיובי בצד אחד ותזרים תדמיתי ראוי בצד השני . כפי שבעבר מלונות הסתפקו בכמויות אוכל רבות בארוחת הבוקר היום המגמה משתנה לארוחות גורמה ובריאות כך גם במחלקת הספא של המלון אין די יותר בכך שאין תלויות על הספא והוא לא מפסיד כסף הוא חלק אינטגראלי חשוב מהמערכת המוסיף לפעמים ובספאים גדולים מיליוני שקלים למחזור השנתי , ישנם ספאים המגלגלים מעל 20 מליון שקל בשנה וניהול תקציב לא נכון בידי ידיים לא נכונות יכול להוביל לאסון כלכלי בתחום.

הכתבה מוגשת כמבוא לקורס ייחודי ובלעדי, הקמה וניהול ספא ב בית הספר לרפואה משלימה במכללה האקדמית בוינגייט