דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תרפיה בטבע

טיפול בעזרת הטבע (Nature Therapy) בהגדרתו הרחבה, כולל בתוכו אופני התערבות וטיפול הנעזרים בטבע. יציאה לטבע, אתגר בטבע, ואף יציאה לגינה ליד הבית. הטיפול כולל תהליך שבו נעזרים בטבע ככלי עזר לחיזוק חוסן נפשי, סיוע במשברים, סיוע במצוקות, טיפול בבעיות ושיפור יכולות הסתגלות אישיות וחברתיות. בתהליך התרפיה בטבע  מתרחשת למידה,  ובעקבותיה חל שינוי בדרכי החשיבה וההתנהגות של האדם. הדגש הינו על שיפור רווחת האדם ותיפקודו בזמן השהות בטבע. מסגרת הפגישות היא בטבע, כאשר השהות בטבע מלווה בשיחות והעלאת תכנים חברתיים ואישיים. במקביל, מושם דגש על חשיבה הוליסטית ואקולוגית ועל פיתוח מודעות עצמית גבוהה . חלק חשוב בטיפול הנעזר בטבע היא הלמידה.

הלמידה הפיזית מתקיימת בטבע באמצעות תנועה ועבודה אקטיבית ומגוונת עם כל החושים. המשתתף נוגע באדמה, חש את הצמחים והמים, מתחבר לחי ומזג האוויר, רואה את הצבעים  ואת מגוון המראות של הטבע בעונות השונות. הוא מריח וכן שומע את הקולות בטבע, וגם טועם ואוכל את תוצריו. הטבע מזמין ומאפשר תנועה ועשייה פיזית מתמדת לאורך כל הטיפול ובכל מזג אויר. 

הלמידה הפסיכולוגית בעזרת הטבע  מדגישה את הכוחות והיכולות של המשתתף. שינוי מחשבתי והתנהגותי מתקיים בסיוע המפגש הבלתי אמצעי והישיר עם הטבע השונה מהיומיום. כל מה שהאדם פוגש בטבע -  מוחשי וסמלי בו זמנית ככלי התייחסות. מחשבות, אמונות עצמיות, דרכי פעולה ודפוסי חשיבה מקבלים ייצוגים מוחשיים וקונקרטיים. הקשר עם הטבע  הופך גם לכלי עזר להעלאת רגשות, תחושות, זיכרונות ושיחזור מצבים אישיים. הדגש בתרפיה בטבע  הוא על החוסן ועל רווחת המשתתף על ידי בחירה, יצירתיות וחיזוק תחושות מסוגלות עצמית וחווית הצלחה.

בתרפיה בטבע מתרחשת גם למידה חברתית בעזרת החברים בקבוצה, ובעזרת המסייע (facilitator), שהופך לשותף פעיל ושווה בפעילויות בטבע. נלמדים קשרי עבודה משותפים,  חשיבותם של חלוקת תפקידים, היכולת לסמוך ולהאמין בזולת (צמח או אדם) והיכולת לחוות הצלחה והנאה יחדיו כקבוצה. כל זה מתעצם ומתחדד בזכות הייחודיות של המפגש עם שפע התופעות בטבע.

מעקרונות התרפיה בטבע :

נרטיביות- גדילה בכל מצב, תנאים ומקום.

טקסיות – קשר מראשית ההיסטוריה של אדם טבע. יצירתיות, יצרנות ומשחק.

פסיכולוגיה חיובית: הכרה בעובדות, שמחה ופשטות, הנאה קדימה. מיקוד בכוחות ובחיובי בחיינו ובסביבתנו.

רגיעה ושלוות נפש בתוך היופי, האיטיות והפשטות.

סובלימציה של דחפים תוקפניים.

מראה – מטאפורה של החיים האנושיים.       

ובנוסף לכך, התרפיה מאפשרת גם התמודדות, לקיחת סיכונים, יוזמות, הגשמת  צרכים בסיסיים של קשר אנושי תוך אישי ובין אישי בזיקה לסביבה הטבעית, הבלתי צפויה והמשתנה מאפשר הכרות עם "חוקי משחק "שונים.

ההנחה של הטיפול בטבע היא שחזרה לסביבה הטבעית ויציאה למיקום השונה והזר, מעוררת אינסטינקטים רדומים ומאפשרת בסוף התהליך חזרה שונה לחיים הנורמאטיביים, ולמידה דרך חוויה.

הכותבים הם מייסדי תוכנית מדריכים לתרפיה בטבע בשילוב אומנויות ב מכללה האקדמית בוינגייט.


תמר בן נפתלי- במסלול לדוקטורט באוניברסיטת חיפה, חוקרת את נושא גינון טיפולי והשפעתו על אוכלוסיית חולי נפש, בעלי פיגור שכלי, ילדי חינוך מיוחד והשפעות על הפרעות התנהגות והישגים לימודיים באוניברסיטת חיפה, מנהלת מכללת תמר-ה מסלולי תרפיה בטבע וגינון טיפולי בשיתוף עם המכללה האקדמית בוינגייט, מפעילת מרכז טיפולי ארצי לגינון טיפולי ותרפיות, עובדת במשרד החינוך עם נוער, ילדים אוטיסטים וילדי חינוך מיוחד 19 שנים, בעלת קליניקה בקיבוץ העוגן לתרפיה באומנות וגינון טיפולי

ד"ר שמואל בן נפתלי- גאוגרף, אקולוג, מומחה לגינון אקולוגי בשילוב עקרונות הפרמקולצר ופרויקטים אקולוגיים, מנהל מכללת תמר-ה  T.C.במסלולי צמחי מרפא, רוקחות טבעית וליקוט צמחים, ומדריכי טיולים. מומחה לתזונה ומדריך לסיורי ליקוט צמחים בכל הארץ. לשעבר ראש מטה שר התרבות והמדע. יועץ מטעם מט"י להקמת עסקים.  מוביל סדנאות מטיילות בארץ ובחו"ל. מרצה לתחום תכנון לטווח ארוך ועתידנות.