דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 21/07/2010

Cooperative Learning - למידה שיתופית

 ביום השני לקונגרס הציג פרופסור בן דייסון (Ben Dyson) את המודל: "למידה שיתופית" להוראת החינוך הגופני.  הצגתו ביום זה כללה הרצאה וסדנה בשיתוף עם ד"ר רונה כהן. 

לקריאת תמצית ההרצאה, אשר נכתבה בידי ד"ר חנן שטיין, לחצו כאן...
 
Cooperative Learning   למידה שיתופית / פרופ' בן דייסון
 


בן דייסון הוא פרופסור לחינוך גופני באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד. בעברו היה מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי, ועל-יסודי. את התואר השלישי שלו בפדגוגיה של החינוך הגופני קיבל מאוניברסיטת אוהיו אשר בארה"ב. פרופסור בן דייסון מתמקד במחקריו בתוכניות לימודים ובהוראת חינוך גופני על פי המודל ללמידה שיתופית.
הוראה במסגרת למידה שיתופית- בחינוך הגופני למידה שיתופית היא פעילות לימודית המתבצעת באמצעות אינטראקציה קבוצתית בין הלומדים במהלך הלימוד לשם השגת תוצרי למידה או ליצירת ידע קבוצתי. למידה שיתופית מתקיימת בקבוצות קטנות בנות 5-3 תלמידים.
למידה שיתופית בקבוצות קטנות בנויה על הרעיון שתלמידים משתפים פעולה בלמידה ואחראים על למידתם ועל למידת כל חברי הקבוצה. קבוצה נחשבת מצליחה אם כל חבריה לומדים את החומר הנלמד. 
למידה שיתופית מתבססת על התרומה הקולקטיבית של כל החברים, מערבת את הלומדים רגשית וכופה עליהם השתתפות פעילה. פעילות שיתופית מעלה את מספר הרעיונות המוצעים ואת רמתם בהשוואה ללמידה פרטנית. בתהליך של למידה שיתופית יש פתיחות לקבלה של דעות של אחרים. היא מקדמת שילוב תלמידים בעלי יכולות שונות או ממעמד ורקע כלכלי שונה. היחסים בין התלמידים משתפרים וכך גם הלמידה בכלל והערכה העצמית של התלמידים.
למידה שיתופית יכולה להיערך בדרכים שונות. כמו למשל, הוראת עמיתים וחקירה קבוצתית בה התלמידים מתנסים בבניית הידע בעצמם.  דרך נוספת ללמידה שיתופית היא "תצרף" (Jigsaw puzzle). את חומר הלימוד מחלקים למספר חלקים. כל קבוצה לומדת תחום אחד ואחר כך מלמדת אותו בדרך של הוראת עמיתים את כלל התלמידים בכיתה. 
למידה שיתופית מאפשרת הפחתת העומס בלמידה והידברות מתמדת בין תלמידי הקבוצה / הכיתה. 

200  
 
למידה שיתופית מתקשרת ל"מודל הבניית הידע" (Constructivism) – תיאוריה חינוכית המסבירה כיצד נרכש ידע. על פי תיאוריה זו המורה מוסר מידע (אינפורמציה) ויוצר סביבה לימודית בה התלמיד מייצר את הידע האישי שלו. בתהליך יצירת הידע תרומת התלמיד אינה פחותה מתרומת המורה. התלמיד לא מקבל ידע באופן פסיבי מן המורה המלמד אלא בתהליך פנימי קוגניטיבי מתרחשת אצל התלמיד הבניית הידע. לפי מודל זה, למידה נוצרת באמצעות דיאלוג חברתי. התלמיד בודק את הבנתו ומעמת הבנתו למול הבנתם של תלמידים אחרים. מחשבתו של התלמיד מאותגרת למול דעותיהם של חבריו לקבוצה. בתהליך זה נוצר עימות בין דעות (דיסוננס קוגניטיבי) ונרכש  ידע חדש.
 
בגיליון הקרוב של כתב העת "בתנועה" יתפרסם מאמר של ד"ר סימה זך וד"ר רונה כהן בנושא: "למידה שיתופית בחינוך הגופני".
 

מאמרים רלוונטים נוספים

הרשמה להכשרתון

05/12/2010

קרא עוד

תוכנית לקידום כושר גופני בקרב תלמידות תיכון, באמצעות סביבת למידה מתוקשבת Moodle

21/07/2010

קרא עוד

Cooperative Learning - למידה שיתופית

21/07/2010

קרא עוד

הרצאות "שולחן עגול" - חינוך גופני בבתי הספר

21/07/2010

קרא עוד

קונגרס וינגייט למדעי הספורט והפעילות הגופנית 2010

21/07/2010

קרא עוד

חדשות, כנסים ופעילויות עתידיות במסגרת ההכשרה להוראה

21/07/2010

קרא עוד