משה טלסניק ויאיר גלילי
מנקודת הזמן שבה נכנסו האצנים השחורים של ארצות הברית להתחרות בתחרויות בין-לאומיות – המשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס 1932 – החליפו כהי העור בהדרגה את הלבנים בצמרת הזמנים המהירים, עד אשר החלו לשלוט בה בלעדית. ההבדל הבולט הזה בין ההישגים של טובי האצנים הלבנים לבין עמיתיהם השחורים בענף של ריצות ה-100 מטר מְזמֵן 80 שנה אחר כך דיון מעורר מחלוקת בסוגיית ה״גזע" (Race) . מאמר זה מציג שלושה הסברים שונים לתופעה תוך שימוש בטענת ההבניה החברתית המודגמת בשלוש אסכולות: סקפטיסיזם על פי ההיסטוריונית ברברה פילדס, שטוענת שגזע הוא עניין מדומיין לחלוטין הבא לשרת דיכוי וניצול; הבניה על פי הפילוסוף מישל פוקו, הטוען שקיים קו גבול, אך הוא אינו ביולוגי. הביולוגיה משמשת כסות למעשי האלימות נגד ה״נחותים״ גזעית; נטורליזם של קבוצות אוכלוסייה על פי האתנולוג קלוד לוי-שטראוס, שטוען כי הגזע הוא פונקציה של התרבות, שקדמה לו בזמן.
תארנים: הבניה חברתית, גזע, ריצת 100 מטרים, מישל פוקו, ברברה פילדס, קלוד לוי-שטראוס.
לקריאת המאמר המלא