דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 29/04/2021

תרגילים מתאימים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

המחבר

מצב פגיעה

סוגי פעילות

משימות/פעילות

התאמת ציוד עזר

התאמת סביבה

התאמת הוראות

התאמת חוקים

התאמת משימה

רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית התעמלות גלגול לפנים       יש להמנע מביצוע במקרי תסמונת דאון, עקב החשש לחסור יציבות במפרק האטלנואקסילי (בצוואר).  
איתי לייזר מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור כדרור כדורסל גדול, מספר 7 כדי להגדיל את המשוב בקליטת הכדור משטח חלק וישר, באולם ספורט סגור

1. הדגמה המחשית (הולכת התנועה)

2. לשם מוטיבציה הגדר מטרות קצרות מועד למשל כל 3 כדורים = נקודה

  יש להתחיל בקצב כדרור איטי ומעבר לקצב מהיר
מורן קורנפלד מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור קליעה לסל כדור כדורסל רגיל אשר עליו מצויר מצב הידיים כפי שעל הילד להניח אותם.

1. שטח עבודה נקי ופנוי מגירויים חיצוניים.

2. אולם ספורט סגור

1. בהתחלה יש ללוות את הילד בליווי פיזי.

2. יש להסביר באופן ברור ומתומצת את המשימה הנדרשת.

3. יש להדגיש שאם הכדור לא נכנס זה לא נורא, חשוב יותר מצב הידיים הנכון.

 

1. קליעת הכדור לחישוק המונח על הרצפה.

2. קליעת הכדור לחישוק התלוי על שער ברזל/סולמות בגובה ראש הזורק.

3. קליעת הכדור לסל רגיל בגובה קט סל (נמוך).

נעמה פלק מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור קליעה לסל שימוש במגון כדורים בגדלים,צבעים ומשקלים שונים. הקטנת גודל המגרש ומרחב הפעילות הדרכה על ידי סייעת או עמית חונך, הנחייה ידנית נקודה על נגיעת כדור בטבעת. שתי נקודות על קליעה. יש לתת מרחק של שתי מטר לזורק. שימוש במגון סלים

1. לימוד קליעה לסל בשלבים.

2. שימוש בהוראות קצרות ובמשוב מיד לאחר ביצוע.

3. לימוד קליעה על ידי הדגמה מוחשית והנחייה ידנית.

4. לימוד קליעה ממצב סטטי ורק לאחר מכן ממצב דינמי.

נעמה פלק מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור מסירת חזה מגון כדורים בצבעים, גדלים שונים. הקטנת מרחב הפעילות תרגול בתחילה מעמידת מוצא סטטי ת וממצב קרוב לקיר. תרגול בתחילה ללא כדור בעזרת הנחייה ידנית. ביצוע המסירות בעזרת מגון כדורים. נקודה לכדור המגיע לבן זוג שתי נקודות לכדור הפוגע בסימון בקיר. מי שמוסר מסירת חזה במהלך משחק מקבל נקודה נוספת. מסירת חזה ממרחקים קטנים למרחקים גדולים בתחילה מול קיר ולאחר מכן מול בן זוג, בעזרת מגון כדורים.
רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור תפיסה

1.השתמש בכדור רך (כדור ספוג) לבטחון.

2.השתמש בכדור שתלוי.

הבטח ששטח העבודה יהיה גדול, נקי מחפצים לא רצויים ולא צפופים.

1.השתמש ברמזים מילוליים כדי לעזור למשתתף לעמוד במקום הנכון.

2.השתמש ברמזים מילוליים כדי להבטיח זמן תגובה - תאמר למשתתף מתי שהכדור משתחרר לתפיסה.

3.השתמש בהדרכה פיזית להנחיית המשתתף.

 

1.להתחיל עם עבודה בזוגות לפני שעוברים לקבוצות קטנות.

2.יש להקטין את המרחק בין הזורק לתופס.

3. יש להתחיל בתפיסת כדור לאחר מסירה.

רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית משחקי כדור מסירת חזה עדיף להשתמש בכדור גדול (פיזיותרפי) על מנת להעלות את תשומת הלב ולהפחית אופציה של בעיטה בכדור החוצה. השתמש בסביבה פנימית נקייה מגירויים חיצוניים.      
רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית ניידות עצמית ריצה   לאפשר לחוש את המרחב.

1.ההנחיות צריכות להיות ברורות מספיק כדי להבהיר את מטרת המשימה.

2.החדרת מוטיבציה תינתן לאורך כל תרגיל ותרגיל.

   
מיכל מגון-אלייקים מוגבלות שכלית התפתחותית פעילות במים סיבוב בשחייה ניתן להיעזר במצוף לגוף כאשר מתרגלים במים עמוקים ורוצים שהשחיין יתרכז בסיבוב ולא ב"הישרדות" (בפיגור קשה יותר או כשהשחיין איננו מיומן כלל). להפחית גורמים שימשכו את תשומת לב השחיין כמו מצופים, חישוקים, כדורים ושאר צעצועי מים שזרוקים, קהל- בעיקר בזמן הלמידה. המאמן יכנס עם השחיין למים וילווה את השחיין בעת ביצוע לימוד הסיבוב מבחינה תנועתית (בעיקר, יקח את ידיו ורגליו ויראה לו היכן להניכן) ומילולית- הסבר פשוט מאוד קצר ולעיניין. הלימוד יהיה יעיל כאשר יתבצע "אחד על אחד". נסתפק בנגיעה בקיר עם הידים, סיבוב הגוף ובעיטה בקיר להמשך השחיה. (תלוי ברמת הפיגור. ככל שנמוכה יותר ניתן ללמד סיבוב יעיל יותר).

תחילה תרגול במים רדודים ורק כאשר השחיין שולט במיומנות יתרגל במים עמוקים!

-תרגול של הסיבוב עצמו ע"י הנחת הידים על הקיר וסיבוב הגוף לכיוון השני (חצי סיבוב), הנחת רגלים על הקיר ובעיטה, והמשך שחייה. לאחר מכן תרגול הסיבוב עם שחייה.

מיכל מגון-אלייקים מוגבלות שכלית התפתחותית פעילות במים זינוק בשחייה חישוק. סביבה כמה שיותר ניטראלית כדי שלא יפריעו לריכוז השחיין (מבחינת אנשים וציוד הבריכה). המאמן ילווה את השחיין הן מבחינה תנועתית וכן הסבר מילולי קצר וברור על מנח הגוף בשלבים השונים של הזינוק. הלימוד יהיה יעיל ביותר כאשר יעשה "אחד על אחד". - יש לעבוד עם השחיין על זינוק בזמן מתן הוראה- לא לפני השריקה ולא הרבה אחריה. תלוי ברמת הפיגור- פיגור קל יכול לזנק מהמקפצה בקפיצת ראש (לפעמים אפילו בקפיצה כלשהי למים כמו "נר") לפיגור קשה יותר, הזינוק יהיה מתוך המים. בשלבי הלימוד ניתן לאמר לשחיין כי עליו לקפוץ לתוך החישוק בכל שלב למידת קפיצת הראש. יש להתחיל את הלימוד מישיבה שפופה על שפת הבריכה כאשר ידי השחיין במצב "חץ", המאמן, שנמצא במים ימשוך בעדינות את השחיין למים (לתוך החישוק) בידיו.. כאשר השחיין ישלוט בקפיצה משפת הבריכה נעבור לקפיצה מעמידה ואח"כ קפיצה ממקפצה. לאחר שהשחיין שולט בקפיצה, יש לעבוד איתו על זינוק במתן אות- כאשר המאמן עומד בחוץ ומזניק את השחיין ומוודא אם זינק בזמן הנכון. ניתן אף למדוד את זמני הזינוק בסטופר ולראות שיפור .
רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית פעילות במים שחיית חזה     הוראות קצרות וברורות בעת הלימוד של המיומנות. להדגיש את פרוק המיומנות ולימודה בתוך המים ולא מחוץ למים.    
רינה אלחנטי מוגבלות שכלית התפתחותית פעילות בפנאי מחול     יש ללמד את המשימה תוך שימוש בהוראות קצרות והנחייה ידנית המחשית.    

 

מאמרים רלוונטים נוספים

תרגילים מתאימים לאנשים עם לקות לבבית

29/04/2021

קרא עוד

תרגילים מתאימים למצב פגיעה בכל ארבע הגפיים

28/04/2021

קרא עוד

תרגילים מתאימים למצב פגיעה ברגל אחת

28/04/2021

קרא עוד

תרגילים מתאימים למצב פגיעה ביד אחת

29/04/2021

קרא עוד

תרגילים מתאימים לאנשים עם לקות קואורדינציה - מסורבלות

29/04/2021

קרא עוד

תרגילים מתאימים למצב פגיעה בשתי רגליים

28/04/2021

קרא עוד