דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 19/11/2015

מניעת נפילות בגיל המבוגר

ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית ובריאות בגיל המבוגר, המכללה האקדמית בוינגייט.  

נפילות בגיל המבוגר נחשבות לתופעה מדאיגה באוכלוסיה.

כ-30% מהאנשים מעל גיל 65 נופלים מידי שנה, ומחציתם חווים נפילות חוזרות. ככל שעולים בגיל היארעות הנפילות עולה (בגיל 80 ומעלה נופלים מחצית מהאנשים). במרבית המקרים הנפילות מתרחשות בבית, והשאר במקומות ציבוריים.

התופעה נחשבת למדאיגה, בשל ההשלכות הקליניות שלה.

כ-60% מהאנשים נותרים עם מגבלה תנועתית בעקבות הנפילה. ב-10% מהמקרים נגרמת חבלה חמורה, כגון שבר במפרק הירך, או חבלת ראש. חלק מהנפגעים מאבדים עצמאותם והופכים לבעלי תלות תפקודית, ולעיתים בעקבות אשפוז ממושך נרשמים גם מקרי מוות.

הגורמים לנפילות נחלקים לשניים: גורמים פנימיים, כגון: מצב רפואי, פגיעה בראיה או בשמיעה ושינויים מבניים בעצמות ובשרירים, הנגרמים עקב העלייה בגיל; וגורמים חיצוניים, כגון: תרופות וסביבה לא מותאמת. כל הגורמים הללו, עלולים להוביל לאיבוד שיווי משקל, לחוסר הבנה נכונה של השינויים הסביבתיים ולתגובה שגויה לאותם שינויים.

כדי למנוע את הנפילות, או לפחות לצמצם את הסיכון להתרחשותן, ניתן לבצע מספר דברים פשוטים:

1. לקבוע פגישה עם רופא לבחינה מחודשת של התרופות הנמצאות בשימוש (כדי לוודא שאין בהן תרופות מטשטשות, או תרופות שסותרות אחת את השניה), לטפל בבעיות שמיעה או ראייה ולוודא שלחץ הדם תקין.

2. להתאים את סביבת המגורים הביתית: להתקין מעקה במקלחת ובשרותים; להתקין נורות לילה לצידי המיטה, ולאורך המסדרון בדרך לשירותים; לוודא שאין נזילות באף אחד מהברזים בבית; לוודא שאין חוטי חשמל או כבלים המונחים על הרצפה; לוודא שהשטיחים צמודים היטב לרצפה ואין קצוות מקופלים ולהקפיד על הליכה בנעליים סגורות, המותאמות לרגליים.

3. והכי חשוב!!!

לבצע פעילות גופנית מותאמת לשינויים המבניים בגוף: להרבות בתרגילי שיווי משקל וקוארדינציה, לשמור על טווחי תנועה תקינים בגפיים, להרבות בתרגילי תחושה של כפות הרגליים (לבצע תנועתיות ללא נעליים), לשמור על כושר אירובי (לצעוד לפחות 3 פעמים בשבוע למשך 30 דקות במאמץ בינוני, המאפשר לשוחח עם בן זוג בזמן הצעידה) ולחזק שרירי יציבה.

בנוסף לכל האמור לעיל, מומלץ תמיד לענוד צמיד מצוקה, כדי שבמקרה של נפילה ניתן יהיה לקבל סיוע במהירה.

מאמרים רלוונטים נוספים

מניעת נפילות בגיל המבוגר

19/11/2015

קרא עוד

פעילות גופנית להפחתת נפילות וסיכון שברים בגיל המבוגר

20/11/2015

קרא עוד

פעילות גופנית בגיל השלישי

19/11/2015

קרא עוד