דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 19/11/2015

פעילות גופנית בגיל השלישי

ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית ובריאות בגיל המבוגר, המכללה האקדמית בוינגייט

התפתחויות טכנולוגיות ורפואיות מובילות להעלאת תוחלת החיים של האדם.

כתוצאה מהתפתחויות אלו, פלח האוכלוסייה של האנשים המבוגרים הולך וגדל יחסית לכלל האוכלוסייה בעולם. כתוצאה מכך, חקר ההזדקנות מתפתח בכיוונים שונים, מתוך כוונה לשמור ואף לשפר את איכות החיים של אנשים זקנים.

ההזדקנות מוגדרת כשינויים הדרגתיים שחלים במשך החיים של המבוגר, וגורמים לירידה ברזרבות התפקודיות של מערכות הגוף החיוניות. שינויים אלו גורמים לירידת יכולתו של המזדקן להתמודד, להסתגל ולפצות את עצמו על אירועי דחק (stress) סביבתיים או פנימיים, ומגבירים את פגיעותו למחלות.

קיימים מספר גורמים שמשפיעים על תהליך ההזדקנות

ביניהם מרכיבים גנטיים שהינם בעלי תפקיד מהותי בקביעת אורך החיים, ומרכיבים סביבתיים שהינם בעל תפקיד מכריע בקביעת איכות החיים.

בעוד את המרכיבים הגנטיים לא ניתן לשנות, את המרכיבים הסביבתיים ניתן לשנות בהחלט, באמצעות שינוי אורח החיים. אחד המשתנים שנמצא בעל קשר חיובי לאיכות חיים טובה הינו השתתפות שגרתית בפעילות גופנית.

להשפעה החיובית שיש לפעילות גופנית על הכושר הגופני, הרגשי והשכלי עם העלייה בגיל, קיימות עדויות מדעיות רבות.

בנוסף לכך, נמצא כי אנשים פעילים נמצאים בסיכון נמוך לחלות במחלות, לעומת אנשים שאינם פעילים גופנית. בהשוואה למוצרים אחרים המבטיחים "זיקנה מוצלחת" ובריאות, פעילות גופנית הינה, קלה לביצוע ונגישה כמעט בכל מצב. למרות זאת, רוב האנשים אינם עוסקים בפעילות גופנית במינון המומלץ, או שאינם עוסקים בה כלל.

בשנים האחרונות פורסמו הנחיות אחידות לפעילות גופנית לבוגרים ע"י גופים רשמיים בינלאומיים כגון ה-ASCM האמריקאי. ההמלצות הן:

פעילות אירובית: לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בינונית בעצימותה, לפחות 30 דקות ביום. יש לשים לב לכך שהפעילות אינה גורמת לעומס יתר על המפרקים.

תרגילי התנגדות או פעילות כוח: לפחות פעמיים בשבוע, עדיף לא בימים עוקבים, ברמת עצימות בינונית ו/או עצימה. הכוונה היא לתרגילים שיש בהם אימון משקולות או תרגילים כנגד משקל הגוף עם הגדלה הדרגתית של המשקל.

תרגילי גמישות: לפחות פעמיים בשבוע, רצוי בימים לא עוקבים, בעצימות בינונית, לפחות 10 דקות. הכוונה היא למתיחות ממושכות לכל קבוצת שרירים מרכזית, בצורה סטטית ולא בתנועה דינמית.

בסדרת המאמרים שתפורסם בהמשך, יוצגו הצעות לתרגילים בהתאם לצרכים הייחודיים של אנשים מבוגרים.

מאמרים רלוונטים נוספים

פעילות גופנית בגיל השלישי

19/11/2015

קרא עוד

פעילות גופנית להפחתת נפילות וסיכון שברים בגיל המבוגר

20/11/2015

קרא עוד

מניעת נפילות בגיל המבוגר

19/11/2015

קרא עוד