דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 25/07/2018

יום ספורט בנושא "יום ירושלים"

יום ספורט בנושא "יום ירושלים"

יום ספורט בנושא "יום ירושלים"

תאריך הפעילות: 82/05//015 (כ"ח אייר תשע"ד)

בית ספר: תל"י צפרירים בחדרה

מורה מנחה: נחמה אברהם

מנחת הוראה: יעל רובין

שמות הסטודנטים: אביעד רוטרו, סרחיו מרקין, אג'ז גואדה, אביטל בדש 

ערכה וריכזה: אביטל בדש

יום הספורט בנושא יום ירושלים היה חלק מפעילות בית ספרית בה התנסו התלמידים בלמידה משמעותית הקשורה לירושלים.

לפני יום הפעילות נעשתה לתלמידים הכנה עיונית עם המחנכות בכיתות.

הפעילות התקיימה בשלושה מרחבי למידה שונים:

8. למידה במרחב היצירתי.

0. למידה במרחב הלימודי.  

3. למידה במרחב התנועתי ,חינוך גופני.

הפעילות הספורטיבית בנושא ירושלים כללה שש תחנות "אתגריות" שמוספרו כנגד שישה שערים הנמצאים בירושלים (מבין שבעה שערים פתוחים וכמה חסומים שהידוע בהם הוא שער הרחמים.) בנוסף, כללה הפעילות בכל תחנה אפיון הקשור לירושלים כגון: דתות בירושלים, מנהרות הכותל, הקרב על ירושלים וכד .'

הפעלת התחנות התבצעה בעזרתם של תלמידים מכיתות ה', ופוקחה ע"י הסטודנטים והמורה לחינוך גופני של בית הספר. הפעילות בכל תחנה החלה בהסבר קצר של "המנחה" (תלמיד משכבת ה) על נושא התחנה ואופן ביצוע הפעילות הקשור בה.  

יום ירושלים בבית הספר התנהל עפ"י לו"ז, לכל מס כיתות הוקצב זמן בלוז לכל סוג פעילות (יצירת, לימודי וספורטיבי.)

*לוז יום הספורט מצורף בנספחים. 

 

 

מטרת יום הספורט ויעדיו: 

מטרות להכשרת הסטודנטים להוראה:

להקנות לסטודנטים מיומנויות הקשורות לארגון פעילות בסדר גודל שונה מהמוכר ביום הוראה רגיל ,ללמוד לעבוד בצוות להשגת מטרה משותפת אחת ושיתוף פעולה עם צוות ההוראה של בית הספר.

רכישת ידע כלים הכוונה והתייעצות שותפת עם המורה לחינוך גופני5המנחה על מנת להפיק אירוע ספורט שיענה על כל הסטנדרטים הראויים לאירוע מסוג זה, ובניית הפעילות גופנית בצורה כזו שתתאים לשכבות גיל שונות ) שתהיה מאתגרת ומעניינת לכל הגילאים( ותכלול הביטים דידקטיים הקשורים לנושא ירושלים  .

מטרות לימודיות לתלמידי בית הספר:

ליצור למידה חווייתית ומאתגרת "שירגישו את ירושלים ברגליים" תוך "סיור בשערי ירושלים." בנוסף הפעילות תקנה לתלמידים ידע הקשור בהיסטוריה של המדינה, תוך התנסות גופנית וחברתית.

  • התלמידים יחשפו למידע הקשור בנושא "יום ירושלים  "ומאורעותיו בצורה מעניינת ומשמעותית.
  • התלמיד יפעל שיקול דעת בעת ביצוע הפעילות בתחנות.
  • התלמיד יעבוד בצוות על מנת להצליח במשימות. 
  • התלמיד יצית לחוקים ונהלים בעת ביצוע הפעילות.
  • התלמיד יבצע פעילויות בעלות אופי אתגרי שידרשו ממנו מיומנויות של שווי משקל ,קואורדינציה, הפעלת שיקול דעת וחשיבה, התמודדות עם פחד ועוד.

 

תכנון יום הספורט:

מקום הפעילות: אולם הספורט בבית הספר.

משתתפים: שכבות כיתה ג', ד', ה.'

ההכנות: מדי שבוע במהלך שעות החלון בנו הסטודנטים והמורה לחנ"ג בבית הספר 6 תחנות כנגד  שישה שערי ירושלים כאשר כל תחנה כללה פעילות הקשורה בנושא ירושלים.

תחנה 1 :    המצור על ירושלים 

במלחמת העצמאות עשו דרכן שיירות אספקה בדרך "באב אל ואד" כדי להעביר אספקה  לתושבים היהודים בעיר שהיו נצורים .

המשימה: העברת גולות דרך צינורות מנקודה לנקודה.

התלמידים עומדים בשורה  ומחזיקים בידיהם צינור.  עליהם להעביר הגולה מהתלמיד הראשון ועד לתלמיד האחרון השורה  מבלי לגעת בגולה או להפילה. 

תחנה 2: בניית חומות ירושלים 

העיר העתיקה בירושלים מוקפת חומה עתיקה ובה  כיום שבעה שערים פתוחים .

המשימה : לבנות חומה מקרטונים 5קופסאות המפוזרים על ריצפת האולם, על גבי כל קרטון הודבקו חצאי משפטים המזוהים עם ירושלים, והמטרה הקוגנטיבית בתחנה זו היא בניית החומה תוך הרכבת משפטים המזוהים עם העיר.   

 

תחנה 3: הקרב על ירושלים – העיר שחוברה לה יחדיו

בקרבות מלחמת ששת הימים  כבש צה"ל את העיר העתיקה,  הכותל המערבי ומזרח ירושלים.

כיבוש זה חיבר את כל חלקי העיר ליחידה אחת בשליטה ישראלית .

המשימה: כל התלמידים שנמצאים בנקודת ההתחלה  צריכים לעבור לנקודת היעד  מבלי לדרוך על המוקשים

(על הריצפה) .

חנה 4: עיר שלש הדתות 

ירושלים  מקודשת לשלש הדתות : היהדות, הנצרות והאסלם .

המשימה : התלמידים יוצאים למסלול  של  פעילות. כל תלמיד, בסיום המסלול, לוקח מערימה דף שעליו נכתב מושג שקשור לאחת מהדתות. עליו לשבץ דף זה על הלוח הגדול בהתאם לדת שאליו המושג משתייך.

תחנה  5: ירושלים טבור העולם  ולב ליבה של ישראל

על פי המסורת ירושלים היא מרכז העולם.  ( טבור= מרכז ) והיא גם ממוקמת במרכז ארץ ישראל מבחינה גאוגרפית .

המשימה : על התלמידים לעבור דרך הצמיג ולאחר מכך מסלול מכשולים . 

 

תחנה 6 : מנהרות הכותל     

מתחת לשטח הכותל המערבי  ישנן מנהרות תת קרקעיות  ובהן נמצאו שרידים ארכיאולוגים מתקופות עתיקות ושונות.

המשימה: התלמידים  יתקדמו לעבר המנהרה בשכיבה על משטח גלגלים. יכנסו למנהרה בזחילה   ובסוף המנהרה יוציאו מתוך הסלסלה חלקי פזל שבסופו ירכיבו מס תמונות של שרידים ארכיאולוגים שנמצאו בעיר.

מהלך יום הספורט:

בבוקר יום הספורט הגיעו הסטודנטים, המורה והתלמידים מכיתה ה '(שיסיעו בהפעלת התחנות(  לאולם בית הספר על מנת לבנות את התחנות ולנסותם.

בראש כל תחנה נתלו שני שלטים: האחד שם השער, השני:שם התחנה, משמעותה ותאור המשימה.

לדגמה: שם השער: "שער שכם"

            שם התחנה: "עיר שלושת הדתות "

            תאור התחנה: " ירושלים  מקודשת לשלש הדתות : היהדות, הנצרות והאסלם."

            תאור המשימה: "התלמידים יוצאים למסלול  של  פעילות. כל תלמיד, בסיום המסלול, לוקח  מערימה דף שעליו נכתב מושג שקשור לאחת מהדתות. עליו לשבץ דף זה על הלוח הגדול בהתאם לדת שאליו המושג משתייך".

 

התלמידים המסייעים קיבלו תדרוך אחרון להפעלת התחנות (ביצוע הפעילות והפעלת התחנה וכללי בטיחות.)

בכל שעה לפי הלוז הגיעו התלמידים בלווי המחנכת לאולם בתלבושת ספורט ורוכזו לחימום קצר:

פעילות אירובית (ריקוד זומבה) לצלילי שיר העוסק בירושלים לאחר מכן כל קבוצה חולקה לתחנה (כל כיתה חולקה ל-3 קבוצות שחולקו ע"י המחנכת מס ימים לפני הפעילות, לפי בקשת הסטודנטים.)

התלמידים עברו בין התחנות לפי שריקה .

בתחילתה של כל תחנה הפנו המדריכים את תשומת לב התלמידים לשלט שתיאר את המשימה באותה תחנה ומשמעותה .

בסיום כל סבב התכנסו כל המפעילים לסידור התחנות והסקת מסקנות לקראת סבב התלמידים הבאים.

סיכום:

הקשיים העיקריים שנתקלנו בהם במהלך בניית הפרויקט היו להתאים ולקשר את משמעות ושם התחנה לאופי הפעילות כגון: "ירושלים טבור העולם"- התלמיד עובר בתוך צמיג תלוי באוויר. בנוסף  לכך היה חשוב שהתלמיד יצא עם חוויה לימודית הקשורה לירושלים שתהיה מאתגרת מעניינת ותתאים לשכבות גיל שונות.

איסוף הציוד היווה בעיה נוספת שכן הציוד הנדרש לבניית התחנות היה קשה להשגה בבית הספר ולא היה ניתן לרכשו בחניות רגילות.

יום ירושלים בבית הספר עבר בהצלחה .בית הספר כולו היה שרוי באווירה חגיגית של פעילות ולמידה.

ניכר היה שהתלמידים נהנו מאוד ולמדו בצורה שונה וחווייתית לדוגמא תלמיד כיתה ד' צייו: "עכשיו אני מבין את הקשיים שעברו בירושלים."

קיבלנו משובים חיובים מצוות המורים ,ההנהלה והכי חשוב מהתלמידים.

תודות וברכות למורה נחמה אברהם על עבודתה כמנחה ומורת דרך בכל שלב ושלב בתכנון יום הספורט, על עבודת צוות מושלמת שבלעדיה יום זה לא היה מצליח להתקיים ולהיות הצלחה. וכמובן על התמיכה המשוב ההתרוצצויות ההנחיה העידוד והקניית הידע בארגון יום הספורט ובכלל  בכל השנה כולה .

מאמרים רלוונטים נוספים

יום ספורט בנושא "יום ירושלים"

25/07/2018

יום ספורט בנושא "יום ירושלים"

קרא עוד

פעילות ליום גשם

25/07/2018

פעילות ליום גשם

קרא עוד

"בין כובסת לכובשת - עדיף כובשת!" המשגת" משחק המחניים המעורב" מנקודת המבט של המתודיקה של החינוך הגופני

25/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 49 תקצירים

18/01/2015

קרא עוד