דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מה שרואים מכאן לא רואים משם

הכשרה להוראה ב"אקדמיה כיתה":

לא רק שיעורי חינוך גופני, אלא גם תפקידים בביה"ס

מחוויותיהן של סטודנטית ומורה מכשירה

אלה קלר , שנה ד'

סטודנטית בתכנית אקדמיה כיתה, המכללה האקדמית בוינגייט

ענת קלר, M.A.

מורה מכשירה בתכנית אקדמיה כיתה, תיכון "בן צבי" קריית אונו


כסטודנטית להוראת חינוך גופני מרבית עיסוקיי מוקדשים לשיעורי החנ"ג בביה"ס. אין צורך ללמוד את ההיבטים הניהוליים של ביה"ס מאחר ולא מתעסקים בהם ביומיום. המורה המכשירה שלי, ענת, היא מורה לחנ"ג, מחנכת כיתה ובעלת תפקיד ניהולי (ריכוז שעות פרטניות) בביה"ס בו היא מלמדת. כך, יוצא לי לטעום מכל העולמות הקיימים בביה"ס.

כתלמידת תיכון לא היה לי צורך לדעת כיצד בית הספר עובד, אלא רק דברים בסיסיים כמו איפה המזכירות ומיהי היועצת שלי, איפה מצלמים דפים, איפה הכיתה שלי, ולוח מודעות לשינויים. באתי כדי לבצע את התפקיד שלי בתור תלמידה בבית הספר. כתלמיד, אין לך כל צורך לדעת מעבר למינימום מאחר ואין התעסקות עם הנושאים הללו ביומיום.

בשנה שעברה לימדתי בבי"ס יסודי במסגרת ההתנסות בהוראה בשנה ב'. חוויתי באופן חדש ושונה את ביה"ס היסודי בהשוואה לחוויה הקודמת כתלמידה. טעמתי את הקשיים והתנסיתי כמורה בבי"ס יסודי. עבורי, להגיע פעם בשבוע לביה"ס לא היה מספיק משמעותי. הרגשתי כי התלמידים לא מכירים אותי מספיק ולא רואים בי מורה שלהם. הרגשתי יחס שונה מהתלמידים מאחר ולא הייתי מורה קבועה בעיניהם.

היום אני חלק מפרויקט אקדמיה-כיתה ואני מרגישה שהוא מאוד תורם לי הן מבחינת היחס שאני מקבלת מהתלמידים כמורה בבית הספר והן מבחינת הכרת צדו האחר של בית הספר. העובדה שאני נמצאת 3 ימים בשבוע בבית הספר ולא רק יום אחד, היא לבדה משפיע על היחס אלי כמורה, התלמידות רואות אותי גם בימים שאני לא מלמדת אותן, עובדה התורמת לכך. בנוסף יוצא לי להכיר את מ'אחורי הקלעים' של בית הספר. ביום הוראה רגיל לא קיימת כל כך האפשרות לראות כיצד בית הספר מתנהל, כי יש התעסקות מוחלטת בהעברת השיעור ובצפייה בשאר הסטודנטים.

אני מרגישה, כי העובדה שאני חלק מפרויקט אקדמיה-כיתה מאוד מוסיף ויכול להועיל לי בהמשך לכניסה חלקה יותר בסטאז' לבית הספר. בנוסף, העובדה שהמורה המכשירה שלי נמצאת בכמה תפקידים, מאפשרת לי   להכיר את בית הספר מכמה כיוונים שכתלמידה בהכשרה של שנה שעברה לא נחשפתי אליהם.  


כמורה מכשירה, אני רואה את תהליך הכשרת המורים בפרויקט "אקדמיה כיתה" כתוכנית שנותנת למורים לעתיד כלים רבים וטובים יותר בהכשרתם.

בעבר ליוויתי סטודנטיות בשנת ההתנסות שלהן, כאשר הפן המעשי היה אחת לשבוע. בפרויקט "אקדמיה כיתה" העובדה שהיקף ההתנסות הנו של 3 ימים בשבוע, מאפשרת חיבור טוב יותר לעבודה המעשית של המורים, תוך הבנה עמוקה יותר של עבודת המורה, על היבטיה השונים. הסטודנטים חווים ומתנסים בעבודת בית הספר והמורה בתוכו הן ברמת המאקרו והן ברמת המיקרו. השהות מאפשרת יותר שעות צפייה במורה מנוסה, כמו גם העברת שיעורים רבים יותר. מתאפשר לסטודנטים גם ללמד שיעורים לבדם אולם גם הוראה בצמד - ביחד עם המנחה. כאשר אלה מגיעה לבית הספר 3 פעמים בשבוע, היא מלווה כיתות בכל היקף לימודי החנ"ג שלהם, שכן כל כיתה זוכה לשני שיעורים בשבוע. זאת ועוד, נוכחותה המלאה כאמור, מסייעת לה להכיר את התלמידות לעומק ולעבור תהליך משמעותי יותר עמן.

ההנחיה המסוימת שלי, והיקף ההנחיה, מאפשרים לאלה לחוות, להתנסות וללמוד הרבה מעבר להעברת שיעור פרונטאלי מאחר ואני גם מורה לחנ"ג, גם מחנכת וגם בצוות הנהלת בית הספר ואחראית על השעות הפרטניות של כלל המורים. כל אלה מאפשרים לאלה היכרות לנושאים שלא הייתה יכולה להספיק להכיר בהיקף של יום בשבוע.

כמורה חדשה, היא תגיע כשיש לה כבר היכרות עם המערכות של בית הספר, המנהלות, מה שישאיר לה זמן ופניות רבות יותר, להוראה. כל זאת יאפשר כניסה גמישה וחלקה יותר למקצוע ההוראה.

מאמרים רלוונטים נוספים

דו"ח סיור, בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

23/07/2018

קרא עוד

הכנת הסיור בבית ספר גבעול רפלקציה מאת: מאי יערי

23/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 59 תקצירים

23/07/2018

קרא עוד

אולימפידע - שיעור חינוך גופני ביום גשם בחדר הכיתה

23/07/2018

קרא עוד

מה שרואים מכאן לא רואים משם

23/07/2018

קרא עוד

יישומי מחשב בחנ"ג בלמידה עצמית

23/07/2018

קרא עוד