חיפוש סגור

כיצד נעזור לילדים עם קשיים בוויסות חושי במעבר המאתגר מהקיץ לסתיו? טיפים להורים, מחנכים ומטפלים

ד"ר אורלי יזדי-עוגב

"סתיו בשמים, טפטוף של בינתיים, כמו דמעה מבולבלת"

עינת הולנדר

"אני לא רוצה ללבוש את החולצה הזאת היום-היא מציקה לי".."היום אני כן רוצה את החולצה הזו – היא נעימה לי." אימא – קר לי – תכבי את המזגן בחדר;  אבא – קר לי – תכבה את המזגן באוטו.  אבא: "תחליט כבר – קר לך או חם לך-כי בבית ביקשת מאמא להדליק את המזגן" הבעל לאשתו: "מה יש לך שרוח 'כבדות' נפלה עלייך"? האישה לבעלה: "אל תדליק את האור כשאתה קם בבוקר-את גורם לי לסנוור" – טוב, אז תגידו לעצמכם – מה העניין בכל אלה ולאנשים –ילדים ומבוגרים עם קשיים בוויסות חושי? הרי גם בבית שלנו נשמעות האמירות האלה. 

השינויים שמתרחשים במעבר מחורף לקיץ - (ובמיוחד בימים אלה של מעבר מחופשת הקיץ לגן, לבית הספר וחזרה למקום העבודה; המעבר מקרבה משפחתית- לריחוק חברתי בעקבות הקורונה) באים לידי ביטוי בטמפרטורה שמשתנה, במעבר מיבש לרטוב ומרטוב יבש, בתאורה שמשתנה – וכל אלה - דורשים הסתגלות חושית-רגשית.

כשמדובר באנשים עם קשיים בוויסות חושי, ההשפעות הן עוצמתיות יותר וכך גם התגובות – העוצמה של תחושת הדכדוך, מצבי רוח משתנים עקב חשיפה מועטה  יותר לאור השמש, חוסר חשק, עייפות וכו'.  כל אלה משפיעים על כולנו אך עם בוא הסתיו – אך ברמה/בעוצמה גבוהה יותר לאלה עם קשיים בוויסות חושי.

ההסתגלות למעבר העונתי היא הרבה יותר מאתגרת, מתנהלת ביתר איטיות ועלולה להביא לקשיים בהתארגנות, בעוררות של מערכת העצבים לפעילות, לקשיים בלבוש עקב רגישות יתר למגע עם מרקמים שונים בגוף; לקשיים בוויסות גירויי אור – במעבר מאור גדול של קיץ עם הקימה בבוקר לחושך שניבט מהחלון בסתיו; לחשיכה שמגיעה מוקדם מידי בשעות אחר הצהריים – עם החזרה הביתה מהצהרון ו/או מהעבודה; ברעב למאכלים מתוקים ו/או בטעמים אחרים וכו'.

מציעה להלן מספר טיפים שיעזרו לילדים עם קשיים בוויסות חושי להסתגל טוב למעבר ולשיפור מצב הרוח והתפקוד:

גלו הבנה והיו סבלניים

לא מדובר בילד בעייתי, נודניק או שזקוק לתשומת לב כמו שהרבה פעמים אנו נוטים לחשוב.

מקסמו את אוורור  חדרי הבית/הכיתה/הקליניקה

כדי שילדים עם קשיים בוויסות לא יחושו ב 'מחנק', דאגו לכך שכמה שיותר יחדור פנימה לבית, לגן, לכיתה (למשרד בקרב מבוגרים)-כמה שיותר אוויר טבעי. גם כשקר – חשוב שיהיה חלון פתוח.

תאורה

כשעדיין חשוך בבוקר והילד קם משנתו, דאגו שבחדרו של הילד ובחדרי הבית האחרים תהא תאורה חמה (“אור צהוב”) של נורות לד – ליצירת אוירה נעימה.  שמשרה אווירה אוירה נעימה.

רצוי שתיעזרו בנורות ריצפה או מנורות קיר ובדימרים שבאמצעותם ניתן לווסת את עוצמת התאורה.

הכנה פסיכולוגית ליום שלמחרת

תעדכנו את הילד עוד בערב לגבי מזג האוויר של היום שלמחרת – קריר, גשום, חמים וכו' – כדי להכין אותו מראש לתחושה של הטפמרטורה.  כמובן, תמיד לשאול את הילד – 'כיצד מזג האוויר משפיע על ההרגשה שלך בלב' (זוכרים? אין ויסות חושי ו.ללא ויסות רגשי).

ביגוד

כדי לקצר את זמן קבלת ההחלטה באשר לאיזה בגד ללבוש ולמנוע את ה 'כאוס' הנלווה – ערב קודם תאפשרו לילד לבחור את הבגדים והכינו אותם ליד מיטתו.  חשוב שתהא לילד האפשרות לבחור בגדים העשויים ממרקמים שנעימים לו.  כך גם חשוב שתכינו יחד עם הילד 'בגד חלופי' שיהיה לו בתיק- היה ובבוקר לבש בגדים של יום חמים ובצהריים החל לרדת גשם קל – או להיפך. יחד עם הילד תבחרו את הבגד החלופי (חולצה קצרה/ארוכה, טרנינג קליל וכו').

נעליים

בימי הסתיו, אשפר שנעליים גבוהות שהילד נעל בבוקר כי היה קריר יציקו לו מאוד לאחר מספר שעות בעקבות מזג האוויר שהשתנה ל - חם ולהיפך.  אפשר לצייד את הילד גם ב 'נעליים חלופיות'.

ליידע ולעדכן את האחרים

את אנשי החינוך, המטפלים, מדריכי החוגים באשר להתאמות שיעזרו לילד ה/ה שלכם בשעה שהם מגיעים לכיתה, לטיפול ו/או לחוג.

שחקו עם הילד במשחקי תנועה

פעילות גופנית, המותאמת לצרכיו של הילד, עשויה לתרום להפגת מתחים ולהעלאת מצב הרוח.

מאחלת לכולם סתיו עם הרבה 'גשם של מצב רוח טוב

אם גם אתם מעוניינים לרכוש מקצוע מאתגר שיש בו שליחות, הצטרפו לקורס הבא להכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה שמתקיים ב- זום - בשיתוף עם המכללה האקדמית בוינגייט. פתיחה: 4/10/21. לפרטים שלחו לי הודעת ווטסאפ 050-5382160.

 

מאמרים רלוונטים נוספים

הרצאה של רן בן שמעון

12/12/2013

קרא עוד

כללי בטיחות לפעילות על מדרגה אירובית

31/01/2013

קרא עוד

הנעת הכדור ושליטה קבוצתית במשחק הכדורגל

31/01/2013

קרא עוד

קורסים לגמול השתלמות

02/12/2013

קרא עוד

תנועה לגיל הרך

30/09/2014

קרא עוד

GIVE ME MOR

25/07/2019

קרא עוד