חיפוש סגור

הכנסת צעצוע לפה – למה זה חשוב?

מאת ד"ר חוה שלהב

ד"ר חוה שלהב מלמדת במכללה האקדמית בוינגייט קורס במסגרת בית הספר ללימודי תעודה, להכשרת מדריכים לליווי התפתחותי, עבודה עם תינוקות, ילדים והוריהם בשיטת שלהב – Child'Space.

תאוריה ומעשה

לתנועה של הבאת הידיים לפה יש חשיבות רבה ביותר כבר בשבועות הראשונים של חיי התינוק. למעשה, התנועה הזאת מתחילה כבר ברחם, והיא איננה התנועה היחידה. איברי גוף שונים נעים בתוך הרחם בתנועות כמו כפיפה, יישור, רוטציה, תנועות ידיים ורגליים ועוד. עם יציאתו של התינוק לאוויר העולם חלה רגרסיה בתנועה, כיוון שעליו ללמוד מחדש לבצע את רפרטואר התנועות בשדה הכובד.

כבר בשבועות הראשונים התינוק מפתח את מערכת התחושה באמצעות הכנסת הידיים לפה, ומאוחר יותר גם בהחזקת צעצוע והכנסתו לפה, שהיא פעולה אוטומטית. לכך יש חשיבות רבה בפיתוח המערכת הסנסורית. עבור התינוק זו הזדמנות ראשונה לחקור את סביבתו. כאן מתקיים שילוב של מידע שהתקבל מהחושים, מהיד האוחזת, מהפה החוקר ומהעין שראתה את החפץ המוחזק ביד. האינטגרציה של המידע המגוון מתרחשת במוח ומסייעת לתינוק בבניית תמונה של החפץ. אלו תהליכים קוגניטיביים של תפיסה (פרספצייה), הבנה וזיכרון.

משמעות הדבר היא שיש חשיבות רבה לאפשר לתינוק לחוש את ידיו או לתת לו צעצוע. בפעולה זו מתרחשת שרשרת של תהליכים. דרך הכנסת הצעצוע לפה הוא לומד להכיר ולחוש את המרקם, את הגודל, את הטמפרטורה ועוד. מיד אחר כך הוא מוציא את הצעצוע מהפה, מבחין בו ומנענע אותו, וכבר בפעולה קטנה זו מתרחשת אינטגרציה של מערכת התחושה, הראייה, השמיעה והריח.  

על ההורים להיות מודעים לערך הרב של הפעולות הפשוטות הללו.

השנים הראשונות לחייו של התינוק חשובות במיוחד. בשנים אלה מתפתחות מערכות גופו פיתוח מואץ ונבנה הבסיס ההתפתחותי. בחלון הזדמנויות זה ניתן להיטיב בקלות את יכולתו של התינוק לממש את הפוטנציאל המוטורי, הרגשי והקוגניטיבי שלו וליצור עבורו תנאים מיטביים להתפתחות עתידית.

שיטת שלהב מבוססת על ההנחה כי לכל הורה יש היכולת והכלים לסייע לילדו בהרחבת יכולותיו ובהעשרתן במגוון תחומים מוטוריים, רגשיים וקוגניטיביים.
השיטה קלה ללמידה וליישום ומאפשרת להורה לקחת חלק משמעותי ופעיל בטיפול בתינוק ובקידומו.

מאמרים רלוונטים נוספים

צ'י קונג ככלי טיפולי בעל עוצמה

06/02/2015

קרא עוד

קורס עיסוי רקמות עמוק וקורס עיסוי ספורטאים

03/03/2014

קרא עוד

רבגוניות התלמידים ויצירת שינוי

28/01/2014

קרא עוד

מיזם הסל-גל: מבני נוער פעילים בשילוב מהופך לשחקני נבחרת ומורים

21/02/2017

קרא עוד

מולטי-פוקל בקבוצות

24/07/2016

קרא עוד

בידוד מתוך בחירה – מחשבות על בידוד בימי קורונה

03/06/2020

קרא עוד