facebook tracking pixel
חיפוש סגור

ספורט למיוחדים במינם

ידוע כי כיום, כעשרה אחוזים מהתלמידים במערכת החינוך הישראלית, מוגדרים כתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. תלמידים אלה זקוקים להתייחסות מיוחדת בתחומי הלימוד השונים וביניהם בתחום חינוך גופני והספורט. העיקרון המנחה את תכנית הלימודים במגמת ההתמחות לפעילות גופנית מותאמת במכללה האקדמית בוינגייט, מעוגן בהכרה בזכותו של הילד בעל הצרכים המיוחדים ללמוד, להתפתח ולהשתלב בחברה ובאמונה שמערכת החינוך חייבת לסייע לו במימוש זכותו זו. 

המכללה האקדמית בוינגייט התמחתה בתחום חינוך גופני בחינוך המיוחד במשך עשרות שנים, הן בהכשרה אקדמית והן במחקר וחותרת ללא לאות להכשיר מורים עם הכשרה מתאימה תוך התאמת תכנית הלימודים להתפתחויות שחלו בעשורים האחרונים (בעקבות חקיקה, שינויים בגישה כלפי אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, פריחה של מחקר ועוד). המכללה האקדמית בוינגייט מכשירה את דור העתיד של המורים לחינוך גופני להתמודד עם אתגרים חדשים העומדים בפניהם תוך התחדשות מתמדת בתחום זה.

מקצוע הוראת חינוך גופני בחינוך המיוחד מאתגר ותורם להגשמה מקצועית. במסגרת הלימודים, הסטודנטים במגמה לומדים לזהות את היכולות האישיות של כל תלמיד תוך איסוף נתונים על תלמידים, להכיר מאפיינים ומושגים של רמות התפקוד ואסטרטגיות התערבות, להתאים את דרכי ההוראה המתאימות ביותר, לפתח סביבת לימוד, לנהל התנהגות, לנהל משאבים, לעבוד בעבודת צוות רב מקצועי הכולל סייעות, לעבוד עם הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ועוד. 

תכנית המגמה לפעילות גופנית מותאמת, נועדה להעמיק את הידע בדגש על הכרת הצרכים הספציפיים של תלמידי החינוך המיוחד לסוגיו כולל לקויות חושיות, מוגבלויות פיזיות במערכת התנועה, לקויות התפתחותיות, בעיות רגשיות ובעיות התנהגות, ליקויי למידה וכן אוטיזם ולקויות תקשורת.  מדובר בתחום דעת בעל חשיבות הנובע הן מהצורך בהבנה של הלקויות המיוחדות ומורכבותן והן מהיישום של החינוך הגופני לאוכלוסיות אלה.  התכנית משלבת בין המחקר למעשה ובנוה מתוך אוריינטציה לצרכים הייחודיים של תלמידים בחינוך המיוחד מבחינת אפיוני הגיל, במות שונות של יכולת והאפיונים הייחודיים של לקויות והפרעות התפתחותיות.  זאת, כדי שיהיה ביכולתו של המורה לעתיד לחנך, לפתח, לשקם או לשמר תפקוד מוטורי ופיזי מקסימלי אצל התלמידים בחינוך המיוחד.  בנוסף, לימודי המגמה מרחיבים את עולם הידע של המתכשרים להוראה בכל הקשור במאפיינים פסיכולוגיים-התנהגותיים של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים; בנורות אדומות להתפתחות אה-נורמטיבית; בשיטות הערכה ודרכי אבחון פורמליות ואה-פורמליות; בבניית תכניות לימודיות אישיות בחינוך גופני והתאמת דרכי ההוראה לאוכלוסיות מגוונות בקבוצות גיל שונות. 

בנוסף לקורסים בהם נלמד חומר תיאורטי, תכנית הלימודים במגמה מקצה מקום מרכזי להתנסות המעשית במסגרות החינוך המיוחד.  בהתנסות המעשית הסטודנטים נחשפים להיבטים המרכזיים של העבודה בפועל של מורה לחינוך גופני בחינוך המיוחד שמכוונת לטפח ולקדם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתחום הגופני, התפיסתי, ההתנהגותי, החברתי, הרגשי וההכרתי  ולדינאמיקה של תפקיד ההוראה בחינ"ג מיוחד בקרב אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.  ההתנסות המעשית מאפשרת לסטודנטים שלומדים במגמה, להתפתח באופן עצמאי לשם השבחת יכולתם הפדגוגית והמקצועית בעתיד.

בנוסף, במגמה מתקיימים סיורים לימודיים בבתי-ספר בהם מלמדים מורים מיומנים ובעלי ניסיון בהוראת החינוך הגופני לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בסיורים הסטודנטים נחשפים למסגרות ותכניות הוראה ייחודיות בחינ"ג מיוחד ולמגוון הרחב של אוכלוסיות התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים.

עם סיום לימודים במגמה, אחוז גבוה מאוד מבוגריה משתלבים בעולם העבודה ומוצאים תעסוקה במסגרות החינוך הפורמאליות הרגילות והמיוחדות ובמסגרות פרטיות. המשוב שמתקבל מהבוגרים חוזר על עצמו כי מלבד ההיבט הכלכלי, הם עוסקים במקצוע עם תחושת שליחות לצד סיפוק עצום.

 

השנה, תקיים המגמה יום עיון שיתמקד בדרכי עבודה ייחודיות לעבודה עם תלמידים המאובחנים עם אוטיזם ובעיות התפתחותות. יום העיון יתקיים ביום חמישי ה – 11 ביוני 2015 מסגרת קונגרס ISAPA.

מאמרים רלוונטים נוספים

מה ההבדל בין מורה דרך למדריך טיולים

19/11/2012

קרא עוד

אימוני כוח אצל נשים – השפעה על חילוף חומרים במנוחה והרכב הגוף

30/11/2016

קרא עוד

קורס מדריכי כדורסל

17/03/2014

קרא עוד

מהו קורס מורי דרך?

09/09/2012

קרא עוד

טניס ילדים – מתי מתחילים ואיך מתקדמים

16/12/2013

קרא עוד

"אני מאמין" אישי-מקצועי

28/01/2014

קרא עוד