דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מחול הג'אז- דיאנה איסן

 דיאנה איסן Diana Issan

ישראל גלילי 2/א – נתניה   טל':00-972-9-8859032  :Phone , Israel Galili 2 Natanyia

מיקוד 42655 , ישראל,  פקס:  00-972-98859876  :Fax    Israel ,  42655

2005–02–28


מהו מחול ג'אז?

מבוא:

מהו מחול בסגנון ג'אז?

היכן ומתי התחילה התפתחות בסגנון המחול הג'אז?האם התרבות האמריקאית היא זו שאפשרה את ההתפתחות , האם התרבות האירופאית תרמה  להתפתחות ואם כן במה?
קשה להתייחס למחול בסגנון הג'אז בלי להזכיר את מוסיקת הג'אז, למרות שהיום כמעט אין קשר בין מוסיקת הג'אז למחול בסגנון זה. כיום המחול בסגנון הג'אז מנותק ממוסיקת הג'אז המבוססת על כלי הקשה, תיפוף וסינקופה. רוקדים ג'אז בליווי מוסיקות שונות: Hip-hop, rap, r-n-b, למרות שכמה מסגנונות מוסיקה אלו מתאפיינים גם בכלי הקשה.

במקור, מאפייני מוסיקת הג'אז הם: שמחה , חופש, פרודיה, אך גם עצב, דיכוי, מרד ובעיקר יצירתיות – זוהי מילת המפתח.היצירתיות והרצון לקיום הפכה לפילוסופיה שאפשרה למחול בסגנון הג'אז להתפתח למרות הקשיים הרבים והדיכוי שעברו על חלוצי הג'אז במשך שנים רבות.

התפתחות המחול בסגנון ג'אז התבםם גם מפרדוקס שנובע מההבדל בין חופש הביטוי של הגוף המאפיין את התרבות האפרו אמריקאית לבין מחול הג'אז התיאטרלי המאפיין את התרבות האירופאית.

ננסה להגדיר את המושגים בכל הקשור לסגנון המחול הג'אז,שיש הסבורים שהוא יחוד ואיכותי.

המילה ג'אז שהיא מילה חדשה יחסית הופיעה לראשונה בשנת 1917,מלמדת על כמה גרסאות שונות לשורשי המילה  שעד היום לא יודעים איזו מה היא מדויקת.

Jas קללה עם קונוטציה מינית בשפה הסלנגית

Jasm: פירוש המילה היא אנרגיה, דינאמיקה. הופיעה לראשונה במילון בשנת 1860.

Jazz: נוצרה מהמילה chas  - chase(-שסהchasse ) צעד רדיפה במחול.

Jazz: שם של רקדן ומוזיקאי בשנים 1845-1890

Jass: משחק קלפים.

אנו רואים שהגרסאות השונות נותנות פרוש שונה למילה Jazz אבל כל פרוש יכול  להתאים לאופי הייחודי של המחול בסגנון זה.

הבנת הג'אז, עקב האופי הספונטאני,החופשי והיצירתי,קשה לתרבות המערבית הזקוקה להבנה אנליטית,לוגית,רציונאלית וברורה. הג'אז הוא יחידה שלמה הכוללת תרבות מוסיקה ותנועה.

בתרבות המערבית,למילה ג'אז 'ש כמה משמעויות.כאשר מדברים על ג'אז מתכוונים  למוזיקה.כשמדברים על שירה בג'אז מתכוונים לגוספלס וכשמדברים על תנועה מתכוונים למחול בסגנון ג'אז.

הג'אז הוא המחול היחיד שנתן לעצמו אפשרות להשתמש בטכניקות השונות האופייניות לכל אסכולה. המחול בסגנון ג'אז התפתח מזרמים שונים ומסגנונות שונים:

-בלט קלאסי

-בלט מודרני

-מחזמר

-מחול לטיני

-מחול רחוב

-תיאטרון רחוב

-מחול אתני

-ריקודים סלוניים.

 

מבט היסטורי

כדי להבין את התהליך המורכב של התפתחות הג'אז יש להתייחס להיבט ההיסטורי.

השכר בעבדים החל בשנת 1518 אך היה קיים בקרב התרבות השחורה קודם לכן, הלבנים רק הרחיבו את התופעה שקבלה תנופה ב 1619 עם הגעת העבדים לארצות הברית.המדינות שבהן נלקחו העבדים היו בעיקר מדינות באזור מערב אפריקה: סנגל, טוגו וקונגו.

בתרבות האפריקאית, החיים הפרטיים והחיים החברתיים משולבים ללא הפרדה, דבר שקשה להבנת התרבות המערבית.האפריקאים היו חוגגים אירועים (חתונות, לידות, מוות) בפולחנים ובטקסים המלווים במוסיקה.למוסיקה היה סטאטוס מיוחד והיא אפשרה ביטוי לרגשות.המחול שנתן אפשרות לביטוי רגש לא מילולי היה קשור באופן הדוק למוסיקה.

לרקוד "כמו אפריקאי" זה לתת לגוף להתבטא, לתת לגוף את החופש התנועתי, לשחרר את המיניות הכלואה בגוף וזה בניגוד לתרבות המערבית שבה האיפוק שולט יותר.

במהלך טקסים או אירועים אין פסול בשביל אפריקאית צעירה להראות את רגשותיה כלפי מישהו באמצעות תנועות שהן על הגבול  הפרובוקטיביות.דבר זה לא מקובל "בתרבות הלבנה".

אנו צריכים להבדיל בין התפתחות הגאז באיים השונים כמו באנטיל (Antilles).לבין התפתחויות הגאז בחוות בארצות הברית. באיים שונים הג'אז התפתח בהתאם להוכחות חיים באזורים שונים.העבדים שהיו  ב Antilles השתמשו בכלי נגינה שונים כמו תופים בנג'ו וכדומה.האנשים שחיו ב Antilles היו אנשים תרבותיים שאפשרו לעבדים ללמוד סוגים שונים של ריקודים השייכים ללבנים כמו Menuet, Contredanse, Bourre  ובנוסף אפשרו להם  לרקוד את הריקודים ששיכים לתרבות שלהם.

כתוצאה מערבוב ומפגש של הריקודים השונים, נולדו ריקודים  לפי אזורים לדוגמה,הריקוד המוכר כמו polka  התפתח לריקוד המסורתי beguinemazurka  התפתח והפך ל zouk.

באזורים אחרים כמו ב Cuba נולד ריקוד חדש ה Son שהתפתח Tcha Tcha, וגם ה Danson  התפתח ל Mambo וה Habanera השפיע על התפתחות ה Mambo.

התפתחות הריקוד בארצות הברית.

בארה"ב העבדים היו מוגבלים בפעילותם הרבה יותר מאשר ב Antilles.הם נפגשו עם תרבות שונה לגמרי,  צריך להבחין בין העבדים ששירתו את הקתולים לבין העבדים ששירתו את הפרוטסטנטים.

העבדים ששירתו את הלבנים הקטולים קיבלו יותר הטבות וחופש.אפשרו להם לקיים את הטקסים ואת הפולחנים שלהם, נתנו להם אישור לנגן בכלי מוסיקה שבנו לעצמם.

לעומת זאת העבדים ששירתו את הפרוטסטנטים היו הרבה יותר מוגבלים.חייהם היו קשים יותר (בגלל אופי הדת הפרוט סנטי),אסרו עליהם לקיים טקסים, לנגן בכלי מוסיקה ותנאי חייהם היו קשים ביותר.

ב 1739 לאחר "המרד של קטו" נכנסו לתוקף חוקים חדשים, החוקים חלו על כל העבדים.אסור היה לעבדים לנגן וגם להתכנס מכל סיבה שהיא וגם זה השפיע רבות על כיווני ההתפתחות של המחול

מוסיקאים שחורים התפתחו בבתי הלבנים, בעיקר באוכלוסיית המשרתים את בני הבית הלבנים ולא באוכלוסיית העובדים בשדות,לאלה אפשרו  לנגן בכלי נגינה של לבנים בלבד וזאת רק במסיבת של הלבנים.

הלבנים היו מארגנים תחרויות ריקוד לעבדים כדי להשתעשע, בין השאר בתחרויות ריקוד שהפרס הראשון היה פרוסת עוגה.כך התפתח ה Cake Walk.הריקוד היה סטטי ומחקה את תנועותיהם של הלבנים.

ה Gigue במקור ריקוד אירי התפתח בגלל השפעתה של המוסיקה בריקוד חדש שנקרא Buck & Wing שהפך יותר מאוחר ל Tap dance (השם הופיע בפעם הראשונה ב 1917).

במקביל התפתח ריקוד מבוסס על נגיעות והקשות על גוף הרקדן עצמו שנקרא Patting Juba (וזה בגלל החוקים לאחר מרד קטו).

ברוב העבדים אשר שירתו את הפרוטסטנטים התפתח ריקוד שבו היו גוררים את הרגליים והולכים ללא סיכול רגליים (בדת הפרוטסטנטים הרמת רגליים ותזוזה כשהרגליים בסיכול היה נחשב כלא מוסרי).

קראו לריקודים השונים בשמות כמו: Ring Shout, Down to the Mire.

התפתחות הג'אזNew Orleansב .

New Orleans ממוקמת ב Louisiana.והוקמה ע"י הצרפתים ב 1718.

ב 1800 עברה לשלטון ספרדי וחזרה לצרפת. ב 1803 נמכרה לארה"ב ע"י נפוליון.

ב Louisiana  העבדים נהנו מחופש יחסי וחייהם התפתחו בקצב מהיר תחת השפעה של ארבעת התרבויות : ספרדית, צרפתית, קנדית ואפריקאית.

הילדים המולאטים (מעורבים בין בני זוג לבנים ושחורים) נהנו מסטאטוס מיוחד, הם יכלו בד"כ ללמוד ולהתפתח וזה אפשר התפתחות של מעמד חדש מתורבת ומשכיל. כאן גם נולד זרם מוסיקלי חדש ושמו ג'אז. ב 1897 התפתחה שכונה חדשה בתוך New Orleans, שבה הבילויים היו החלק העיקרי מהחיים.

התפתחות בתי בושת אפשר במקביל התפתחות של מועדוני מוסיקה שבהם באו ללמוד את הריקודים החדשים. שם נולד ה Drags – ריקוד עם קונוטציה מאוד מינית.

האמריקאים הלבנים היו במשך כל השנים מסוקרנים והם נמשכו לתרבות השחורה, בעיקר למוסיקה ולריקודים שלה, כתוצאה מכך התפתח סוג של הופעות חדשות שבהן הלבנים היו מחקים את השחורים (צביעת פנים בשחור, הגדלת שפתיים...)..סוג ההופעות האלו נקראו minestrely , שהשפיעו מאוד על התפשטות הבילויים  ואפשרו את התפשטות המוסיקה השחורה  ברחבי ארה"ב.השחורים ראו את minestrely  בצורה שלילית מאוד ובמופעים הוצגו השחורים כמפגרים ללא השכלה, כעצלנים, מלוכלכים וכ"כושי" שתפקידו לשרת את הלבן בלבד. בזמן מלחמת האזרחים האמריקאית (1861-1865) בוטל סחר העבדים.העבדים המשוחררים מהצפון ומהדרום נהרו לערים הגדולות שבהן נפגשו עם המולאטים היותר משכילים.

בתקופה זו ועד 1880 נולדו הריקודים החדשים הנובעים ממפגש תרבויות.

רק לאחר סיום מלחמת האזרחים הרשו לשחורים לעלות על הבמה במופעים שבהם הם היו מחקים את הלבנים המחקים את השחורים!!!המופעים בסגנון הminestrely המשיכו עד תחילת המאה ה 20 והתפתחו יותר מאוחר למה שאנו מכנים היום כ shows בסגנון של Broadway.

 

סיכום

עקב יחודו ומורכבותו  שורשיו מתקשה המחול בסגנון ג'אז לזכות בהוקרה מלאה בעולם המחול

כיום אנו יכולים לפגוש אותו במגוון ריקודים שונים כמו ב hip hop, funky,, break dance

jazz dance.המכנה המשותף של הסגנונות השונים הוא שכל הסגנונות האלו מזוהים עם ריקודי רחוב, ללא טכניקה ומבוצעים ע"י רקדנים ללא טכניקה בסיסית, דבר שפוגע בהתפתחות המחול בסגנון ג'אז.פרדוקס הוא: רוב מופעי המחול בקליפים בטלביזיה או במחזות זמר מבוססים על מחול בסגנון הג'אז אבל בבתי הספר הגדולים  אין לג'אז את המקום הראוי לו.

עדיין קיים מאבק בין תרבויות שונות, התרבות האצילית יותר מזוהה עם הבלט הקלאסי והמודרני בזמן שהתרבות הקרובה יותר לעם, לצעירים ולרחוב מזוהה עם הריקודים הנובעים מסגנון ג'אז.התדמית השלילית של המחול בסגנון ג'אז נובעת גם מחוסר מקצועיות של חלק מהמורים המלמדים סגנון זה.

המחול בסגנון ג'אז דורש טכניקה קלאסית ומודרנית, אך רוב המורים המלמדים את הסגנון לא חונכו על טכניקות אלה.המורים המשלבים את הטכניקות השונות הם אלה המצליחים להחדיר את המחול בסגנון הג'אז בצורה הטובה ביותר.

בארץ המחול בסגנון ג'אז לא נחשב כחלק מהמחול כולו. במכללות או באקדמיות שבהן קיימות תוכניות מחול או מגמות מחול, המחול בסגנון ג'אז אינו מופיע בתכנית.הוא נמצא רק בשולי ההוראה של המחול למרות הביקוש הגובר.

לעומת זאת, בחו"ל ב-20 השנים האחרונות, בעזרת ערוצי הטלביזיה המוסיקלים (MTV, VH1.) המחול בסגנון ג'אז כבש רוב המקומות בהן מתפתחים כל סוגי המחול.

אנו מקווים שסקירה קצרה זו אפשרה הבנה טובה יותר במה שקשור למחול בסגנון ג'אז ונתנה גם את החשק והנכונות להעמיק את הידע בתחום הזה.

בפרק הבא נעסוק בהתפתחות הג'אז לסגנונות חדשים בשנים האחרונות.