דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
מתעניינים בלימודים?

רקע

קשיי למידה בקריאה (דיסלקציה) ובכתיבה (דיסגרפיה) הם ליקויים נוירו-התפתחותיים ספציפיים המשפיעים על האופן שבו המוח מעבד מידע לשוני כתוב, אצל אנשים עם מנת משכל ממוצעת ומעלה, ולמרות הדרכה מתאימה.

התמודדות מוקדמת עם קשיי קריאה וכתיבה, באמצעות הוראה מותאמת (המכונה גם הוראה מתקנת), היא קריטית לשלוש סיבות עיקריות:

מניעת פער מצטבר ("אפקט מטילדה"): יכולת הקריאה והכתיבה היא הבסיס לכל מקצועות הלימוד. ככל שהקושי אינו מטופל, הפער הלימודי הולך וגדל. הוראה מתקנת בגיל צעיר מאפשרת לתלמיד לרכוש את מיומנויות היסוד לפני שהחומר הלימודי הופך מורכב מדי.

גמישות נוירולוגית גבוהה: מוחם של ילדים צעירים גמיש יותר (גמישות מוחית - נוירופלסטיות). התערבות מוקדמת מאפשרת ל"חווט" מחדש נתיבים עצביים ולפתח אסטרטגיות פיצוי יעילות יותר בתקופה שבה המוח רגיש במיוחד לרכישת שפה כתובה.

היבט רגשי וחברתי: כישלונות חוזרים בלמידה פוגעים באופן משמעותי בדימוי העצמי, בתחושת המסוגלות ובמוטיבציה של הילד. תמיכה מוקדמת באמצעות הוראה מותאמת מסייעת במניעת תסכול, חרדה וכישלון, ומחזקת את הביטחון העצמי ואת מעורבות הילד בתהליך הלמידה.

איתור מוקדם ומתן הוראה מותאמת וממוקדת כבר בבית הספר היסודי הם המפתח להצלחה לימודית ולרווחה רגשית של תלמידים עם קשיי למידה.

סגל

רונית אליה מומחית בתחום הוראה מותאמת .

נושאי הלימוד

הקורס  הוראה מותאמת מכסה מגוון רחב של נושאים, החל מבסיס תיאורטי ועד לכלים מעשיים של הוראה מתקנת והוראה מותאמת.

הבסיס תיאורטי להוראה מותאמת ולקויות למידה:

לקויות למידה וקשיי למידה – הגדרות, היסטוריה (כולל ה-DSM) והמודל הנוירו-התפתחותי של הלמידה.

מאפיינים התפתחותיים (תפיסתיים ולשוניים).

זיכרון ולמידה – תחזוקת הזיכרון.

שפה, קריאה, כתיבה ולמידה.

תפקודי קשב וריכוז, מודל התפקודים הניהוליים, והמוח הגמיש/הלומד.

אבחון והתערבות:

רכישה תקינה של קריאה, מודלים שונים לרכישת הקריאה ודיסלקציה (בסיס ביולוגי וקוגניטיבי).

סוגי אבחונים ומשמעותם, קריאה והבנת דוח אבחון.

בניית פרופיל קורא – זיהוי מוקדי כוח וקושי כבסיס לבניית תכנית התערבות אישית.

שיטות וכלים מעשיים בהוראה מתקנת (מותאמת):

גישות ושיטות להוראה מתקנת בקריאה (פונולוגית, מטה-קוגניטיבית, פיתוח שטף קריאה).

הבנה ופיתוח דרכי השיח הלשוני, כלים להתמודדות עם קשיי שליפה ושיום.

מיומנויות לשיפור תהליכי זיכרון ושליפה.

הכרות עם עקרונות ההוראה המתווכת.

המטה-קוגניציה והדיבור הפנימי בשירות טיפוח הכישורים הניהוליים.

התפתחות יכולת האיות, קשיים באיות ודרכי התערבות לטיפוח כתיב תקין.

פיתוח כתיבה והבעה בכתב וידע לשוני (מורפולוגי, אורתוגרפי וסמנטי).

היבטים רגשיים וניהוליים

בנק אסטרטגיות ניהוליות.

הצגת מקרים וניתוחם.

היקף השעות

הקורס נמשך 90 שעות לימוד אקדמיות.

(על פי תכנית המפגשים, הקורס כולל 22 מפגשים שבועיים בני 4 שעות לימוד כל אחד, ומפגש סיום בן שעתיים).

קהל הייעד

הקורס מיועד לקהל הרחב , קורס זה מיועד במיוחד להורים לבני משפחה , תומכות הוראה ( סייעות גני ילדים , סייעות חינוך מיוחד וסייעות שילוב )  או לאנשים המעוניינים לסייע בתחום.

למה כדאי ללמוד אצלנו?

הקורס ההוראה מותאמת  שלנו מציע יתרונות משמעותיים:

גישה הוליסטית ומקיפה: אנו מאמינים בראייה שלמה של הלומד – מעבר לקושי הלימודי, מתייחסים גם להיבטים רגשיים וסביבתיים (משולש הורה-תלמיד-מורה).

התמקדות מעשית בהוראה מותאמת (מתקנת): הקורס מכשיר אותך באופן מעשי לבניית תוכניות התערבות המותאמות אישית לצרכיו הייחודיים של כל לומד, תוך רכישת מגוון רחב של אסטרטגיות יישומיות לשיפור הקריאה והכתיבה.

רכישת כלים לאבחון והערכה: תרכשו ידע בסיסי שיאפשר לכם להעריך תפקודי למידה, לקרוא דוחות אבחון ולבנות פרופיל קורא מדויק.

ידע עדכני ומבוסס: התוכנית נשענת על מודלים תיאורטיים ומעשיים מוכרים (כגון מודלים נוירו-התפתחותיים, מטה-קוגניציה והוראה מתווכת).

הכשרה לסיוע אישי ומשפחתי: הקורס מיועד במיוחד למי שרוצה לסייע בהוראה מתקנת** (הוראה מותאמת)** לבני משפחה ולקרובים, ומאפשר לרכוש מיומנויות חיוניות לתמיכה אקדמית ורגשית כאחד.

דרכי הגעה